Svar: Afbrudt nattesøvn og lange putteseancer

13. januar 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)

Dejligt, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive... ærgerligt, at I bor så langt ude på landet, at det er begrænset, hvor mange søvntog, der kommer eller som stopper ved perronen - det lyder faktisk som om, at I har en del lyntog hos jer;):)

Jeg tænker, at du har fuldstændig ret - din datter er blevet uhensigtmæssigt afhængig af dit hår, når hun skal sove, og det der er startet som et hyggeligt og trygt ritual, har nu ændret sig til at være noget problematisk - for du kan naturligt ikke stå i halve til hele timer bukket hen over hendes seng, fordi hun er nødt til at nulre dit hår...

Du er derfor nødt til at finde et alternativ, og det er rigtig fint, at du har forsøgt med forskellige bamser - prøv med en slaskedukke, en aflagt t-shirt af din, som hun måske genkender og netop forbinder med dig. Prøv også at se om du kan finde noget med "hår", som måske kan efterligne det hun får, når hun nulrer dit hår. Hun er nødt til at have et alternativ, som kan sættes i stedet og på sigt tage helt over.

Det alternativ, du finder, skal bruges hele dagen. Det er vigtigt, at den pågældende ting følger hende i alt. Den skal være med på sofaen, puslebordet, i barnevognen, i autostolen, når hun er træt, når hun er ked af det, når I sidder og putter. Ligesom den også meget gerne må være der, når du ammer hende før sengetid og følge med fra din favn og ned i sengen. Jo mere den er en del af hverdagen og alt det I gør sammen, jo bedre er det.

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder bevidst at gøre brug af en bamse, klud, slaskedukke osv. og derfor er det aldersmæssigt det rette tidspunkt at introducere dette nu og bevidst arbejde på at det skal ...

Annonce

... lykkes - og så krydser jeg fingre for at det sker :)

Derudover tænker jeg, at du er nødt til at sætte dit hår op eller samle dit hår på en eller anden måde - også om dagen. Det er vigtigt, at det nu er helt slut med at nulre mors hår, også når I sidder og nusser og kæler i sofaen, og det bare er hyggeligt og trygt... Hun forstår ikke, hvis hun kan gøre det om dagen men ikke om aftenen og du er nødt til på en eller anden måde at få hende til at glemme dit hår lidt. Derfor skal håret væk om dagen, det er ikke længere en mulighed, og når hun søger dit hår, så skal du forsøge at aflede hende, få hende til at glemme det, erstatte med et alternativ - som både kan være en anden form for kærtegn og nærhed, men som også gerne må være den slaskedukke, bamse, klud osv. som du har valgt, at hun kan bruge. Så du afleder igen og igen og forsøger at få hende til at interessere sig for noget andet :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Alt andet du fortæller om lyder rigtig fint. Det er super med bad hver anden aften, godnatmåltid, tandbørstning, historielæsning, amning og sang.. Det lyder faktisk også som om, at hun er parat til at sove, når du putter hende - det er ikke tidspunktet, som er forkert, men mere at hun har brug for nye vaner og ritualer.

Jeg vil dog anbefale dig, at du forsøger at putte hende fra dig lidt før. Så du starter med at amme hende ved siden af tremmesengen og derefter putter hende over i egen seng, hvor du så sidder, læser og synger for hende - og hun så falder i søvn ved, at du stadig er der - og naturligt så også har sin puttebamseklud ... På den måde kan du også få erstattet rutinen i sengen med noget nyt, nemlig godnathistorie og sang, som hun (krydser fingre) måske kan falde i søvn til :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.