Afbrudt nattesøvn og lange putteseancer

13. januar 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Afbrudt nattesøvn og lange putteseancer

Kære Helen.

Efter et helt års medlemskab har jeg nu endelig fundet tid til at sende et af mine (gennem tiden mange) spørgsmål til dig. Som så mange andre herinde oplever jeg (store) problemer med at få min datter til at sove. Hun er lige knap 14 mdr., og har ind til for nylig primært sovet i min seng – et levn fra tiden med natamning, hvor det simpelthen bare har været mest praktisk/mindst forstyrrende, at have hende tæt på. Jeg er alene med hende, så alle tidsoptimerende og søvnfremmende tiltag bliver prioriteret højt.

Nu har jeg imidlertid kastet mig ud i forsøget på at få hende over i sin egen seng. Dette primært for at kunne få lidt tid for mig selv om aftenen, efter hun er puttet. Efter hun er blevet mobil, har jeg nemlig set mig nødsaget til at gå i seng samtidig som hende – i første omgang for at undgå, at hun tog den på hovedet først ud over sengekanten, og nu af den simple årsag, at hun ellers blot vil kravle ud af sengen.

Og her kommer vi til min (primære) udfordring. Min datter har, mens hun har sovet i min seng, tillagt sig en vane med at nulre mit hår, til hun falder i søvn. En vane som hun naturligt nok har taget med sig over i sin egen seng – og som formodentlig giver hende tryghed og sikkerhed for nærhed til mig. For mig skaber det dog flere udfordringer/problemer. For det første betyder det, at jeg ikke blot kan sidde ved siden af sengen, til hun sover, men i stedet skal stå foroverbøjet ind over sengen.

Dette ville i og for sig være okay, hvis der var tale om en kort indsovningsfase, men for det meste tager det hende mellem en halv og en hel time at falde i søvn (hvis ikke længere). Nogle gange omfatter det leg i sengen, mens hun andre gange bare ligger og ’stener’, mens hun nulrer mit hår. Ind imellem joker jeg lidt med mig selv om, at vi tilsyneladende bor så langt ude i sovelandet, at det kun er ganske få sovetog, der stopper her, mens langt hovedparten blot kører lige igennem. For min oplevelse er, at hun flere gange er lige ved at falde i søvn (lukkede øjne og dyb vejrtrækning), for så blot at ’vågne ...

Annonce

... op’ igen. Nogle gange er denne opvågning forbundet med at hun mister grebet om mit hår, mens den andre gange blot er forårsaget af anden uro.

For det andet er hun den seneste uges tid begyndt at vågne ca. hvert 45. minut (eller mindre), hvilket jeg har en idé om, også er forbundet med håret jf. vanebetinget afbrudt søvn, som jeg lige har læst om i et af dine indlæg. Mit spørgsmål omhandler derfor, hvordan jeg bedst kan få hende afvænnet sit behov for at nulre mit hår? Jeg har forsøgt at køre alle bamser i stilling til at overtage ’nulre’-tjansen, men ingen er fundet gode nok. Så jeg er lidt i vildrede med, hvad jeg kan gøre, så vi begge får en bedre nattesøvn.

Min datter har det ellers fint med at komme over i sengen – og brokker sig ikke, når hun bliver lagt. Hendes uro er helt klart mest forbundet med min tilstedeværelse (eller manglen på den). Når hun leger i sengen, har jeg ind imellem haft succes med at snige mig ud (mens jeg hele tiden snakker med hende). Men så snart hun lægger mærke til, at jeg er gået, rejser hun sig op i sengen og kalder/brokker sig. Så hvad kan jeg gøre?

Jeg føler, at jeg er ved at have skruet på alle knapper ift. gode putterutiner. Har flyttet tandbørstningen (som hun bestemt ikke er glad for) ind i stuen, så den ikke forbindes med sovesituationen. Giver en ekstra omgang grød eller en banan lige inden putning. Vi læser bøger og synger sange, hvis ikke hun falder i søvn under amningen osv.

Som det er lige nu, starter vi selve putteseancen med at få en ren ble (hver anden aften efter et bad), herefter lidt grød/en banan, tandbørstning og herefter går turen op til soveværelset (hvor hendes seng stadig står). Her finder vi et par bøger og gør ellers klar til amning og efterfølgende læsning og sang, hvis hun stadig er vågen. Herefter puttes hun i egen seng, jeg aer hende på kinden og siger godnat. Og ja, så rækker hun for det meste hånden ud efter håret, hvis hun ikke allerede sover.

Jeg håber, at du kan give et godt råd til en snart desperat og meget søvndepriveret mor.

De bedste hilsner fra
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet