Svar: Pludselig svært ved at falde i søvn

10. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anna Katrine

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din datter har lidt svært ved at koble fra dagen og finde ro, når hun skal sove. I har haft en dejlig juleferie og nu er hverdagen i vuggestuen startet igen og med den ekstra mange stimuli og oplevelser :)

Jeres datter kommer meget tidligt i seng, når hun ofte puttes allerede 18.30, men hun står også meget tidligt op, og hun sover en fin middagslur, og samlet set lyder det fint. Det kan dog godt være en god idé at putte hende lidt senere, så hendes indsovningsperiode bliver kortere. Nu hvor hun er 2 år gammel, så er hun naturligt mere og mere bevidst og hvis hun lærer, at putningen skal vare en time eller mere, så vil hun naturligt tage denne rytme med sig - og det kan på sigt godt give lidt udfordringer. Når det så er sagt, så er der dog heller ikke noget i vejen for, at hun ligger i sin seng og kobler fra. Hun er jo glad, hun ligger og pludrer, leger med sine bamser, hygger sig, ligger og synger - og det lyder som om, at det er ret hyggeligt for hende og så længe det fungerer behøver I således ikke ændre noget her.

Det I så kan ændre på er, hvor meget I behøver sidde hos hende, for det er naturligvis svært for jer at bruge en time eller mere hver aften på at sidde ved sengekanten. Derfor synes jeg, at det er en god idé, at I efter putning, godnatlæsning, snak om dagen osv. - hvilket også vil hjælpe hende med at koble fra - rejser jer og går ud af værelset. I behøver ikke sidde og vente på, at hun sover, hun må meget gerne ligge og pludre og hygge for sig selv. I skal naturligvis gå ind til hende jævnligt, putte med dynen, kysse og kærtegne, sige godnat og gå igen - med mindre, at hun har brug ...

Annonce

... for at I der lige sætter jer ned, holder i hånden, og hun så overgiver sig til søvnen.

I fortæller, at i altid har siddet hos hende til hun faldt i søvn, nogle gange hånd i hånd, andre gange nogle meter væk fra sengen, men det lyder som om, at I tænker, at det kan være et forsøg at gå ud af rummet nu, og det synes jeg bestemt er et forsøg værd :) Det kan naturligvis ikke undgås, at hun kan se jeres tilstedeværelse som hygge og mulighed for at pludre og snakke og at det at I sidder hos hende derfor kan være med til at holde hende vågen, så hvis I går vil hun måske bedre kunne overgive sig til søvnen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at I kommer tilbage, kikker til hende osv. Hu skal ikke blive ked af det og må ikke begynde at opleve sin seng og putningen som noget, der ikke er rart. Det skal stadig være rart at falde i søvn.

Det er også helt rigtigt, at I lige nu nok er nødt til at acceptere, at det tager lidt længere tid for hende at falde i søvn. Det er dog samtidig vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Det er rigtig fint med 2.5 times middagslur og hendes søvn skal ikke forlænges her. Og hvis jeres hverdag er skruet sådan sammen, at dagen helst skal starte kl 05.30, så er det vigtigt, at I holder fast i dette. Passer det dog ind i hverdagen, at hun f.eks. først står op kl 06.30, så må hun gerne få den times ekstra søvn om morgenen, men det vil naturligt gøre, at hendes nattesøvn så også kommer til at ligge senere om aftenen. Afhængig af, hvordan jeres dag er skruet sammen kan det altså godt være, at hun nu vil trives med en lidt senere rytme, og det er naturligvis helt okay :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder