Døgnrytme 8 mdr. - hvad gør vi forkert?

10. januar 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Døgnrytme 8 mdr. - hvad gør vi forkert?

Hej Helen 😊

Jeg har en datter på lige knap 8 mdr (17/1-21) og vi har virkelig problemer med søvnen.

Hun trives og er (næsten) altid glad og smilende. Hun har siden hun var spæd, sovet tungt og længe, men fra ca 3 mdr alderen og frem til nu, har hendes søvn været ekstremt op og ned.

Nogle perioder er virkelig gode og når vi endelig begynder at trives med en rytme, så skifter hun igen og vil ikke sove.

Hun er meget motorisk og kan kravle, rejse sig op ad ting, sidde selv, har fået 6 tænder og vil bare gerne frem i livet 😉

Vores sundhedsplejerske har haft henvist os til ørelæge, men der var intet. Så blev vi henvist til egen læge pga hun var falder to vækst kurver og derfor ikke var vokset nok, men der var heller intet i vejen. Hun har lidt børneeksem som vi er i udbedring for med creme. Men ellers er der intet der gør at vi tænker “nå derfor vil hun ikke sove”

Hun sover i vores dobbeltseng til alle lure, da hun aldrig har gidet sin barnevogn (medmindre hun kan sidde og kigge ud). Hver gang vi prøver at gå tur med hende, skriger hun indtil hun blir sat op eller vi kommer hjem 🙄

Vores dagsplan (50% af tiden):

Kl 7-7.30 op og pusles og pludres med

Kl 7.30/8 morgenbrød (semper grød, øllebrød eller havregrød) vand af kop

Kl 8.30/9 smoothie eller frugtmos. Frisk frugt at gumle på

Kl 930/10 ammes og puttes til formiddagslur som ...

Annonce

... vare mellem 1-1.5 time

Kl 11.30/12 grød eller bondebrød, grønt at gumle på, vand af kop

Kl 14/15 ammes og puttes til middags lur som vare mellem 1-2 timer

Kl 15.30/16 frugtmos eller semper grød, frisk frugt at gumle på, vand af kop

Kl 18.00 aftensmad: grønt som os med enten kylling eller fisk, grønt at gumle på, vand af kop

Kl 19.00 aftenbad efterfulgt at puslen med far, som frottere godt med håndklædet og derefter smøres ind i creme

Kl 20/21 ammes og puttes til natten

Kl 23 ammes

Ammer ca 1-3 gange efter hun er puttet. Det skal også siges at jeg friammer og derfor ammer oftere om dagen end beskrevet, da hun ofte søger brystet til en lille tår.

Det er så langt fra altid det ser sådan her ud. Andre dage vil hun simpelthen ikke overgive sig til søvnen og sover måske kun 1/2 time om eftermiddagen og vil heller ikke puttes til natten. Nogle aftener kan vi ikke gå fra hende, fordi hun så vågner i et skrig 15 minutter efter også kan vi igen bruge 1 time på at putte hende.

Vi er virkelig ved at kaste håndklædet i ringen, da vi simpelthen ikke aner hvad vi gør forkert. Hun har virkelig vendt 180 grader når det kommer til søvn og ofte siger vi nej til familie arrangementer fordi det altid passer dårligt ifht hendes søvn og mangel på samme.

Håber virkelig du kan hjælpe med et råd eller to så vi kan få en normal hverdag igen

Venlig hilsen
Amalie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet