Brev:
Døgnrytme 8 mdr. - hvad gør vi forkert?
10. januar 2021
Alder:
8 mdr.
Døgnrytme 8 mdr. - hvad gør vi forkert?
Hej Helen 😊
Jeg har en datter på lige knap 8 mdr (17/1-21) og vi har virkelig problemer med søvnen.
Hun trives og er (næsten) altid glad og smilende. Hun har siden hun var spæd, sovet tungt og længe, men fra ca 3 mdr alderen og frem til nu, har hendes søvn været ekstremt op og ned.
Nogle perioder er virkelig gode og når vi endelig begynder at trives med en rytme, så skifter hun igen og vil ikke sove.
Hun er meget motorisk og kan kravle, rejse sig op ad ting, sidde selv, har fået 6 tænder og vil bare gerne frem i livet 😉
Vores sundhedsplejerske har haft henvist os til ørelæge, men der var intet. Så blev vi henvist til egen læge pga hun var falder to vækst kurver og derfor ikke var vokset nok, men der var heller intet i vejen. Hun har lidt børneeksem som vi er i udbedring for med creme. Men ellers er der intet der gør at vi tænker “nå derfor vil hun ikke sove”
Hun sover i vores dobbeltseng til alle lure, da hun aldrig har gidet sin barnevogn (medmindre hun kan sidde og kigge ud). Hver gang vi prøver at gå tur med hende, skriger hun indtil hun blir sat op eller vi kommer hjem 🙄
Vores dagsplan (50% af tiden):
Kl 7-7.30 op og pusles og pludres med
Kl 7.30/8 morgenbrød (semper grød, øllebrød eller havregrød) vand af kop
Kl 8.30/9 smoothie eller frugtmos. Frisk frugt at gumle på
Kl 930/10 ammes og puttes til formiddagslur som vare mellem 1-1.5 time
Kl 11.30/12 grød eller bondebrød, grønt at gumle på, vand af kop
Kl 14/15 ammes og puttes til middags lur som vare mellem 1-2 timer
Kl 15.30/16 frugtmos eller semper grød, frisk frugt at gumle på, vand af kop
Kl 18.00 aftensmad: grønt som os med enten kylling eller fisk, grønt at gumle på, vand af kop
Kl 19.00 aftenbad efterfulgt at puslen med far, som frottere godt med håndklædet og derefter smøres ind i creme
Kl 20/21 ammes og puttes til natten
Kl 23 ammes
Ammer ca 1-3 gange efter hun er puttet. Det skal også siges at jeg friammer og derfor ammer oftere om dagen end beskrevet, da hun ofte søger brystet til en lille tår.
Det er så langt fra altid det ser sådan her ud. Andre dage vil hun simpelthen ikke overgive sig til søvnen og sover måske kun 1/2 time om eftermiddagen og vil heller ikke puttes til natten. Nogle aftener kan vi ikke gå fra hende, fordi hun så vågner i et skrig 15 minutter efter også kan vi igen bruge 1 time på at putte hende.
Vi er virkelig ved at kaste håndklædet i ringen, da vi simpelthen ikke aner hvad vi gør forkert. Hun har virkelig vendt 180 grader når det kommer til søvn og ofte siger vi nej til familie arrangementer fordi det altid passer dårligt ifht hendes søvn og mangel på samme.
Håber virkelig du kan hjælpe med et råd eller to så vi kan få en normal hverdag igen
Venlig hilsen
Amalie