Pludselig svært ved at falde i søvn

10. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år

Pludselig svært ved at falde i søvn

Hej Helen

Godt nytår!

Vores datter er nu to år og stortrives både hjemme og i vuggestuen. Mit spørgsmål denne gang handler om det at falde i søvn.

Indtil for en uge siden havde hun i en lang periode (+6 måneder) ikke haft problemer med at falde i søvn om aftenen, men efter hun er startet i vuggestue igen efter juleferien, skal hun bruge op imod en time på at falde i søvn. Tidligere tog det max. 15 minutter. Hun græder ikke, men ligger bare og snakker, leger med sine bamser og synger sange.

Normalt bliver hun puttet ca. 18:30 og sover så frem til ca. 05:30. Middagsluren (hvor hun iøvrigt ikke har problemer med at falde i søvn) varer typisk 2,5 timer. Pt. sover hun ...

Annonce

... ikke før kl. 19:45-20:00, også selvom vi putter hende senere end normalt. Opvågning er til samme tid som normalt, så hun sover lige nu væsentligt kortere tid end hun har gjort.

Vi har altid siddet hos hende indtil hun faldt i søvn, nogle gange tæt på sengen og holdt hende i hånden, hvis hun bad om det, andre perioder i en stol nogle meter væk fra sengen. Skal vi til at forsøge med at gå ud af rummet?

Har du nogle gode råd til, hvordan vi hjælper hende til at finde til ro hurtigere? Eller skal vi simpelthen bare acceptere, at der er en periode lige nu, hvor det tager lidt længere tid og afvente, at hun finder tilbage til en hurtigere indsovning?

Mange hilsner
Anna Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor