Brev:
Pludselig svært ved at falde i søvn
10. januar 2021
Alder:
2 år
Pludselig svært ved at falde i søvn
Hej Helen
Godt nytår!
Vores datter er nu to år og stortrives både hjemme og i vuggestuen. Mit spørgsmål denne gang handler om det at falde i søvn.
Indtil for en uge siden havde hun i en lang periode (+6 måneder) ikke haft problemer med at falde i søvn om aftenen, men efter hun er startet i vuggestue igen efter juleferien, skal hun bruge op imod en time på at falde i søvn. Tidligere tog det max. 15 minutter. Hun græder ikke, men ligger bare og snakker, leger med sine bamser og synger sange.
Normalt bliver hun puttet ca. 18:30 og sover så frem til ca. 05:30. Middagsluren (hvor hun iøvrigt ikke har problemer med at falde i søvn) varer typisk 2,5 timer. Pt. sover hun ikke før kl. 19:45-20:00, også selvom vi putter hende senere end normalt. Opvågning er til samme tid som normalt, så hun sover lige nu væsentligt kortere tid end hun har gjort.
Vi har altid siddet hos hende indtil hun faldt i søvn, nogle gange tæt på sengen og holdt hende i hånden, hvis hun bad om det, andre perioder i en stol nogle meter væk fra sengen. Skal vi til at forsøge med at gå ud af rummet?
Har du nogle gode råd til, hvordan vi hjælper hende til at finde til ro hurtigere? Eller skal vi simpelthen bare acceptere, at der er en periode lige nu, hvor det tager lidt længere tid og afvente, at hun finder tilbage til en hurtigere indsovning?
Mange hilsner
Anna Katrine