Svar: Opfølgning og putning

4. januar 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære R og S

Tak for jeres brev :) Dejligt, at I har kunne bruge mine tidligere svar og har fået lidt at arbejde videre med :)

Det lyder som om, at jeres datter lige nu har rigtig meget brug for brystet og den tryghed og nærhed, som brystet giver, når hun skal sove - og det er okay. Det dur ikke, at hun vågner, græder/skriger, og I ender med at gå i stuen, hvor mor så atter må amme, og jeg tænker heller ikke, at det er nogen god løsning, at mor lægger sig med hende i dobbeltsengen. Det er en god idé, at I forsøger at holde fast i, at jeres datter godt kan sove i egen seng, og at hun begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove.

Derfor lyder det som om, at mor lige nu er nødt til at lade lillepigen falde i søvn ved brystet om aften. Mor skal altså gå på værelset og sætte sig og amme hende der, så hun falder i søvn på eget værelse og falder i søvn ved siden af sin tremmeseng, og så putter mor hende fra brystet og lader hende sove videre i tremmesengen.

Det er vigtigt at gøre jeres datter tryg ved søvnen og lige nu hjælpe hendes indre ur med at fornemme behov for søvn, når det er sovetid - og at putningen ikke trækker unødigt ud med gråd og "renden frem og tilbage", så lige nu er prioriteringen amning på ...

Annonce

... værelset og egen seng. Og så tænker jeg, at mor gradvist derefter kan begynde at putte jeres datter fra sig lidt tidligere, så selvom hun lige nu puttes sovende, så vil hun på sigt kunne puttes, hvor hun er lidt mere vågen.

Det vil være en rigtig god idé, at mor indfører en putteklud, slaskedukke, bamse eller lignende, som på sigt kan fungere som substitut for brystet. Lige nu skal kluden eller bamsen være der, når mor ammer, og når mor flytter jeres datter fra sin favn og ned i sengen, så følger kluden eller bamsen med. På den måde skabes et overgangsobjekt, som hjælper jeres dater med på sigt bedre at kunne finde roen i sengen, så i takt med at hun puttes gradvist mere og mere vågen, så vil hun i stedet kunne berolige sig med klud eller bamse.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kluden eller bamsen bør følge hende hele dagen igennem, den skal være der, når hun ligger på sofaen, når I kører ture i barnevognen, når hun er træt, når hun er ked af det, når hun sidder i autostolen osv. ligesom den også skal med i vuggestuen. Den skal følge hende fast og på den måde blive mere og mere genkendelig og tryg for hende og på sigt kunne blive substitut for mor og brystet - også når hun puttes om aftenen.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg