Svar: Opfølgning og putning
4. januar 2021
Alder:
12 mdr.
Kære R og S
Tak for jeres brev :) Dejligt, at I har kunne bruge mine tidligere svar og har fået lidt at arbejde videre med :)
Det lyder som om, at jeres datter lige nu har rigtig meget brug for brystet og den tryghed og nærhed, som brystet giver, når hun skal sove - og det er okay. Det dur ikke, at hun vågner, græder/skriger, og I ender med at gå i stuen, hvor mor så atter må amme, og jeg tænker heller ikke, at det er nogen god løsning, at mor lægger sig med hende i dobbeltsengen. Det er en god idé, at I forsøger at holde fast i, at jeres datter godt kan sove i egen seng, og at hun begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove.
Derfor lyder det som om, at mor lige nu er nødt til at lade lillepigen falde i søvn ved brystet om aften. Mor skal altså gå på værelset og sætte sig og amme hende der, så hun falder i søvn på eget værelse og falder i søvn ved siden af sin tremmeseng, og så putter mor hende fra brystet og lader hende sove videre i tremmesengen.
Det er vigtigt at gøre jeres datter tryg ved søvnen og lige nu hjælpe hendes indre ur med at fornemme behov for søvn, når det er sovetid - og at putningen ikke trækker unødigt ud med gråd og "renden frem og tilbage", så lige nu er prioriteringen amning på værelset og egen seng. Og så tænker jeg, at mor gradvist derefter kan begynde at putte jeres datter fra sig lidt tidligere, så selvom hun lige nu puttes sovende, så vil hun på sigt kunne puttes, hvor hun er lidt mere vågen.
Det vil være en rigtig god idé, at mor indfører en putteklud, slaskedukke, bamse eller lignende, som på sigt kan fungere som substitut for brystet. Lige nu skal kluden eller bamsen være der, når mor ammer, og når mor flytter jeres datter fra sin favn og ned i sengen, så følger kluden eller bamsen med. På den måde skabes et overgangsobjekt, som hjælper jeres dater med på sigt bedre at kunne finde roen i sengen, så i takt med at hun puttes gradvist mere og mere vågen, så vil hun i stedet kunne berolige sig med klud eller bamse.
Kluden eller bamsen bør følge hende hele dagen igennem, den skal være der, når hun ligger på sofaen, når I kører ture i barnevognen, når hun er træt, når hun er ked af det, når hun sidder i autostolen osv. ligesom den også skal med i vuggestuen. Den skal følge hende fast og på den måde blive mere og mere genkendelig og tryg for hende og på sigt kunne blive substitut for mor og brystet - også når hun puttes om aftenen.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske