14 mdr. - kan ikke sove i egen seng

5. januar 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

14 mdr. - kan ikke sove i egen seng

Kære Helen,

Jeg skriver til dig, da min mand og jeg har et brændende ønske om at få vores søn på nu 14 mdr. til at sove i egen seng på eget værelse.

Vores søn sov i bed side crip ved siden af mig til han var omkring 6 mdr. , herefter besluttede vi at vi ville give det et forsøg med tremmeseng på eget værelse.
Desværre begyndte han i samme uge at kravle og var ekstremt aktiv motorisk i løbet af dagen og det betød RIGTIG mange opvågninger om natten, så vi måtte ind til ham flere gange i timen.. efter 3 dage besluttede vi at udskyde det til hans "natteroderi" var blevet bedre. Her begik vi så den fejl at lade hans tremmeseng stå på værelset og bare tage ham med i vores seng, fordi vi troede problemet var kortvarigt. Det har resulteret i, at han sover ved siden af mig i dobbeltsengen og far er rykket på sofaen og sådan har det været i over et halvt år nu, hvilket vi naturligt er meget kede af, da min mand og jeg jo ønsker at sove ved siden af hinanden (også selvom det er hyggeligt at sove med sin søn) .

Om dagen sover han 1 lur på ca 2,5 fra 11:30-14 . Han bliver puttet i hans klapvogn på altanen og det tager ikke mere end maks 5 min. så sover han og ligger bumstille indtid han vågner. Om aftenen er det er anden sag.

Han får børstet tænder, får natble og nattøj på omkring kl. 19:15 og så får han (stadig) en flaske mme i sengen , herefter tager det ca. 30-40 min før han sover, hvor jeg ligger ved siden af ham og synger den samme sang på repeat. Hvis far prøver, så skriger han til jeg kommer ind og tager over.. Han falder typisk i søvn omkring kl . 19:45-20 . Så vågner han et sted ml. 00-03 hvor han ikke ...

Annonce

... vil falde i søvn , før han får en lille flaske mme igen. Så det får han og så sover han med det samme igen. Får han den ikke, er han vågen i mindst 2 timer, før han giver op.

Mælken er en dårlig vane og den vil vi selvfølgelig også gerne vænne ham af med, men vi tænker én ting af gangen og så ved jeg ikke hvad der skal komme først ? Mælken eller sove i egen seng. Vi står op et sted ml. 6-7:30 om morgenen. Han spiser rigtig godt i løbet af dagen og er generelt rigtig glad og aktiv.

Vi har prøvet at løfte ham over i tremmesengen når han er faldet i søvn, men så går der ikke længe, så står han og rusker i tremmerne. Han bevæger sig rigtig meget rundt om natten, så når han ligger i tremmesengen vælter han ind i siderne og vågner så af det - derfor har vi tit prioriteret vores egen og hans søvn og tænkt at når han sover i dobbeltsengen er der mere plads og derfor vågner han ikke op hver gang han slår koldbøtter i søvne.

Når han sover om dagen ligger han i sin kørepose i klapvognen og sover i 2,5 time uden at bevæge sig, så vi har også forsøgt at ligge ham i køreposen om natten, men han sparker og slår om sig indtil den flyver af..

Han sover med sut, men spytter den ud i løbet af natten , men er meget god til selv at finde den hvis han har brug for den igen (der er lys i sutten) og så har han en puttebamse som han nulre øret på indtil han falder i søvn.

Som du kan se bøvler vi med både mme, putning og sove i egen seng og måske de alle 3 ting hører sammen. Men vi har brug for hjælp til at starte et sted.

Håber du kan komme med et par forslag :-)

Mange hilsner
En lettere frustreret far og mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder