Brev:
14 mdr. - kan ikke sove i egen seng
5. januar 2021
Alder:
14 mdr.
14 mdr. - kan ikke sove i egen seng
Kære Helen,
Jeg skriver til dig, da min mand og jeg har et brændende ønske om at få vores søn på nu 14 mdr. til at sove i egen seng på eget værelse.
Vores søn sov i bed side crip ved siden af mig til han var omkring 6 mdr. , herefter besluttede vi at vi ville give det et forsøg med tremmeseng på eget værelse.
Desværre begyndte han i samme uge at kravle og var ekstremt aktiv motorisk i løbet af dagen og det betød RIGTIG mange opvågninger om natten, så vi måtte ind til ham flere gange i timen.. efter 3 dage besluttede vi at udskyde det til hans "natteroderi" var blevet bedre. Her begik vi så den fejl at lade hans tremmeseng stå på værelset og bare tage ham med i vores seng, fordi vi troede problemet var kortvarigt. Det har resulteret i, at han sover ved siden af mig i dobbeltsengen og far er rykket på sofaen og sådan har det været i over et halvt år nu, hvilket vi naturligt er meget kede af, da min mand og jeg jo ønsker at sove ved siden af hinanden (også selvom det er hyggeligt at sove med sin søn) .
Om dagen sover han 1 lur på ca 2,5 fra 11:30-14 . Han bliver puttet i hans klapvogn på altanen og det tager ikke mere end maks 5 min. så sover han og ligger bumstille indtid han vågner. Om aftenen er det er anden sag.
Han får børstet tænder, får natble og nattøj på omkring kl. 19:15 og så får han (stadig) en flaske mme i sengen , herefter tager det ca. 30-40 min før han sover, hvor jeg ligger ved siden af ham og synger den samme sang på repeat. Hvis far prøver, så skriger han til jeg kommer ind og tager over.. Han falder typisk i søvn omkring kl . 19:45-20 . Så vågner han et sted ml. 00-03 hvor han ikke vil falde i søvn , før han får en lille flaske mme igen. Så det får han og så sover han med det samme igen. Får han den ikke, er han vågen i mindst 2 timer, før han giver op.
Mælken er en dårlig vane og den vil vi selvfølgelig også gerne vænne ham af med, men vi tænker én ting af gangen og så ved jeg ikke hvad der skal komme først ? Mælken eller sove i egen seng. Vi står op et sted ml. 6-7:30 om morgenen. Han spiser rigtig godt i løbet af dagen og er generelt rigtig glad og aktiv.
Vi har prøvet at løfte ham over i tremmesengen når han er faldet i søvn, men så går der ikke længe, så står han og rusker i tremmerne. Han bevæger sig rigtig meget rundt om natten, så når han ligger i tremmesengen vælter han ind i siderne og vågner så af det - derfor har vi tit prioriteret vores egen og hans søvn og tænkt at når han sover i dobbeltsengen er der mere plads og derfor vågner han ikke op hver gang han slår koldbøtter i søvne.
Når han sover om dagen ligger han i sin kørepose i klapvognen og sover i 2,5 time uden at bevæge sig, så vi har også forsøgt at ligge ham i køreposen om natten, men han sparker og slår om sig indtil den flyver af..
Han sover med sut, men spytter den ud i løbet af natten , men er meget god til selv at finde den hvis han har brug for den igen (der er lys i sutten) og så har han en puttebamse som han nulre øret på indtil han falder i søvn.
Som du kan se bøvler vi med både mme, putning og sove i egen seng og måske de alle 3 ting hører sammen. Men vi har brug for hjælp til at starte et sted.
Håber du kan komme med et par forslag :-)
Mange hilsner
En lettere frustreret far og mor.