Svar: God putterutine - pige på 2 et halvt år - lillebror på vej

4. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære glade, lidt trætte og fremtidsbekymrede mor :)

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med, at I venter jer en lillebror til april, hvor lyder det dejligt!

Det er en rigtig god idé at give jeres datter nye vaner og rutiner nu. Det er i god tid før lillebror kommer til verden, og dermed er der tid til at hun kan vænne sig til, at putningen nu er anderledes. Som du selv er inde på, så er det vigtigt, at hun ikke føler sig til side sat, når lillebror kommer til verden - og derfor er det vigtigt, at I holder fast i, at de nye vaner og rutiner skabes nu - også selvom hun protesterer :)

Det er også rigtig godt, at I er kommet væk fra sutteflasken. Det skal I også holde fast i, og selvom hun savner den og stadig viser behov for den eller for at have noget i munden, så kan hun godt nå at glemme den, før lillebror kommer og hun oplever, at han får mælk. Det vil til den tid også hjælpe hende til at få en følelse af, at det er baby som får mælk og hun er ikke længere baby :) Så hold endelig fast, så langt så godt :)

Det vil være rigtig godt, at I giver jeres datter noget andet at sutte på, da hendes suttebehov stadig lyder til at være ret stort - og I kan risikere, at hun pludselig begynder at sutte på tommelfinger, hvis hun er vant til at skulle sutte på først bryst og eftrefølgende flaske for at sove. Det vil være godt at undgå dette og derfor vil jeg anbefale, at I forsøger at finde en slaskedukke eller lignende, som har nogle arme, ben, stropper eller andet, som hun kan nulre eller evt. sutte på. I kan også koble en sut på, så hun kan ligge og gumle i den, selvom hun ikke sutter på den rigtigt. Nogle børn har også glæde af en aflagt t-shirt af mors eller fars og kan ligge og sutte og nulre på et hjørne...

Godnathistorie er også super godt, ligesom det er rigtig godt, at I bruger lidt tid på at tale dagen igennem med hende - det profiterer hun tilsyneladende rigtig godt af og har brug for, så det skal I også blive ved med. Men, når det er sagt, så er 5-7 bøger for meget og det lyder som om, at der bliver lidt for mange overspringshandlinger, når hun skal sove, der sker lidt for mange ting, - så skal I læse, så vil hun op, sætter sig, lægger sig, kaster måske med sutten, I læser videre, så en ny bog, så op, så ned igen, mor skal ligge der, mor må ikke gå, far kommer ind, I går tilbage til stuen, tilbage i værelset osv. osv. før hun endelig falder i søvn...

Det er vigtigt, at I lige nu ikke putte hende før, I med sikkerhed ved, at hun er parat til at sove. Og det vil sige, at hvis I lige nu putter hende kl. 19.30-20 og hun ikke sover før kl. 21, så er det vigtigt, at I ikke putter hende før kl. 21. Hvis I putter hende 1-1.5 time før hun falder i søvn, så lærer hun at putningen skal tage så lang tid og det er vigtigt, at hun får sig en erfaring med sig om, at det at putte består af et ritual som varer ca. 15 minutter...

Samtidig med, at I putter hende senere, så er det vigtigt, at I holder fast i rytmen hele dagen igennem, så hun ikke forlænger sin nattesøvn om morgenen og pludselig sover længere der, ligesom hun heller ikke skal sove mere end 1-1.5 time til middag, som hun plejer. Det er ikke dagssøvnen, som skal forlænges. Og i takt med, at hun vænnes til at finde ro og falde i søvn i sin seng, så putter I hende gradvist tidligere og tidligere indtil I rammer det puttetidspunkt, som I fornemmer vil være rigtigt for hende.

Det er altså vigtigt, at I holder fast i hendes stå op tidspunkt, så hun altid kommer op kl 06.30 uanset om det er hverdag eller weekend og uanset om hun har sovet sent eller ej. Ligesom I skal holde fast i tidspunktet for middagslur, hendes spisetider osv. og også hjælpe hende til at være aktiv og bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt i hendes vågne perioder :)

Og så er det også en god idé, at I forsøger at holde fast i samme ritual, så I ikke forsøger mange forskellige ting, hver gang hun skal sove. Når hun puttes til sin middagslur, så skal I beslutte jer for, hvordan I vil gøre det - lige nu lyder det som om, at I forsøger rigtig meget forskelligt og når det ene ikke virker, så prøver I med det andet - egen ...

Annonce

... seng, derefter barnevogn og så en tur i farmors bil... Det er vigtigt, at I signalerer en vis sikkerhed omkring, hvad der nu skal ske og hvad der skal foregå. Hvis jeres datter mærker, at I er usikre, så bliver hun også usikker og det vil ikke hjælpe hende til at finde ro og falde i søvn :)

Og så bør putteritualet foregå på hendes værelse og ikke i stuen. Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra mor og far, og det bryder hun sig naturligt ikke om. Og når I starter ritualet i stuen, læser bøger og sidder og hygger med det, for så derefter at gå på værelset, så kan det meget hurtigt blive opfattet som "nu slutter det hyggelige og rart og i stedet starter den forfærdelige separation". Derfor vil jeg anbefale jer, at I putter hende i seng og sætter jer ved siden af sengen, hvor I så kan læse 1-2 bøger, tale dagen igennem og synge en sang.

Jeg vil anbefale jer, at I indføre et putteritual med bad om aftenen, og det skal være far, som giver jeres datter badet. Det skal være far, som smører hende med creme, hjælper hende med ren ble og nattøj osv.

Efter badet må hun gerne få et godnatmåltid. Det kan være rester fra aftensmaden - har I f.eks. fået frikadeller, så kan hun få en kold delle sammen med en klapsammen rugbrød og et glas mælk. Derefter får hun børstet tænder - og far putter hende i seng med puttebamse osv. Og så kommer mor naturligt ind og siger godnat.

Lige nu så skal I skiftes, så hver anden dag kommer mor ind og læser og far går, og hver anden dag er det far som læser. Men selvom far læser, så kommer mor stadig ind og siger godnat. Far kan f.eks. sige "nu læser jeg bogen, og så kommer mor", ligesom mor skal bakke op om far "far læser for dig, jeg kommer og siger godnat bagefter", så I på den måde direkte siger og signalerer, at både mor og far kan putte hende.

Og så til dine spørgsmål:

Det er vigtigt, at puttetidspunktet er rigtigt, så hun føler sig parat til at sove og er træt i kroppen, når hun puttes. Dette opnår I ved at putte hende senere og altså putte hende på det tidspunkt, hvor hun normalt falder i søvn - også selvom det først er kl 21.30 eller måske 22. Og så holde fast i dette aften efter aften, og stadig vække hende om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv og holde fast i at middagsluren ikke forlænges. Og gradvist kan I så rykke puttetidspunktet frem, så hun puttes 15 minutter tidligere. Så hun puttes f.eks. kl 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45, 20.30, 20.15, 20.00 ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan ikke rykke hendes rytme aften efter aften, men er nødt til at holde fast i samme puttetidspunkt flere aftener i træk - f.eks. 3-4 aftener og den 5 aften kan I så rykke hendes puttetidspunkt frem, holde fast i dette nogle dage og så rykke lidt frem igen. Dette er blandt andet beskrevet i min bog om Børn og Søvn :)

Jeg tænker, at en god aftenrytme på sigt kunne se således ud:

Aften 17.30-18: Familiemad, spiser som I andre - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop. Og I hygger sammen som familie.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv. Det er far som står for dette hver aften, så det bliver en rutine, som de to har sammen. Protesterer hun så siger mor "far hjælper dig med badet" for det er sådan det er.

Tilbydes et godnatmåltid ca. 19.30 - det kan være rester fra aftensmaden eller en havregrød eller en portion havregryn med minimælk :) Mælk af kop.

Får børstet tænder - og puttes i seng. Dette gøres af far hver aften - og så skiftes I til at komme ind og sige godnat og læse bog, tale dagen igennem. Hver anden aften bliver far siddende og læser højt, men mor kommer stadig ind og siger godnat, og hver anden aften går far og mor kommer ind og læser, men far siger naturligt også godnat. Så jeres datter får en fornemmelse af, at både mor og far kan putte.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, det er noget andet, end I er vant til, men jeg tænker, at det på sigt vil være noget, som kan fungere rigtig godt for jer alle tre (snart fire).

Rigtig meget held og lykke fortsat, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder