Svar: Rutiner for søvn og mad
2. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Jeres dreng har det, man kalder for en sen søvnfase. Det betyder, at han står sent op, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Du fortæller derudover, at han har en rytme, hvor han ofte sover en lang nattesøvn, og så sover han to korte lure i løbet af dagen.. samlet har han sandsynligvis behov for ca. 14-14.5 times søvn i døgnet og hos jer er det fordelt sådan, at han sover ca. 12 timer om natten og 2-2.5 time om dagen.
Samlet set får han altså sit søvnbehov dækket - og han trives med sin rytme. Og I forældre trives også - i hvert fald skriver du blandt andet: "Jeg hjemmepasser ham og ...derfor kan vi også sagtens stå op fx kl 08, men det er for os ikke nødvendigt at vænne ham til at vågne meget tidligere. Vi vil egentlig hellere have ham længere vågen om aftenen så". Det fungerer altså okay for jer, som det er lige nu. Og det er helt fint. Når jeg nævner det, så er det fordi, at så lang en nattesøvn ofte giver lidt ekstra urolig nattesøvn og dermed nogle gange et øget behov for brystet og hjælpe til at sove, hvor det godt kunne hjælpe jer, hvis han sov lidt kortere nattesøvn og i stedet sov lidt længere dagslure. Men, når det er sagt, så skal han ikke have 3 lure dagligt. Det er meget passende med de to lure! Og søvnbehovet bliver som sagt dækket :)
Din største udfordring er, at han har rigtig meget brug for brystet, når han skal sove om aftenen og om natten - og jeg tænker, at det er her, I skal forsøge at sætte ind og i første omgang prøve om det kan lade sig gøre at trappe ud af amningerne, uden at ændre på dagsrytmen - fordi I netop er glade for den rytme han har :)
Med den alder han har nu, vil det være passende med 4 amninger i døgnet og disse amninger kan godt ligge f.eks. kl 15, 20.30, 01 og 07. Og når han bliver 8 måneder, vil det være rigtig fint, at du fjerner amningen om morgenen, så han der tilbydes 3 amninger i døgnet - og måske vil det på sigt gøre, at han så vågner lidt tidligere, men det må så være sådan.
Da han ikke ammes før sin første lur, så synes jeg I skal holde fast i dette. Det er super fint, at han her kan lægges til at sove uden bryst og favn. Når du putter ham til middagsluren, og når du putter ham om aftenen, så er det dog vigtigt, at du nu forsøger at putte ham uden at han har brystet i munden. Da I samsover, er det svært at vænne ham fra brystet, men du må prøve - enten ved at du ammer ham liggende og forsøger at lirke brystet ud af munden på ham, før han sover helt. Du skal her helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Eller du kan sætte dig med ham, amme ham og putte ham i egen seng - koblet til din seng - så han sover i egen seng, men på afstand af dig, men stadig så han kan mærke dig, og har dig tæt på.
Hvis du gerne vil holde fast i, at han skal sove i din seng, og jeres seng er bred nok til dette, så vil det være en god idé, at du sover med en t-shirt eller lignende, og så det er dig, der styrer, hvornår han kan ammes. Det er vigtigt, at der ikke er fri adgang til mælken om natten mere - og du skal være opmærksom på, at når I sover sammen, så vil det naturligt friste ham mere, og det vil være svært for ham ikke at søge brystet, når han kan dufte og mærke brystet tæt på hele tiden :) Derfor kan det også godt være, at det hos jer vil fungere bedre, at du lader ham die en ekstra gang i løbet af aftenen, som han gør nu, så han får den ekstra nærhed, mælken og den tætte kontakt, men så i stedet kan springe en af de andre amninger over. Så du f.eks. ammer ham kl 20.30, igen kl 21.30/22 og så måske en gang efter midnat.
Du spørger om hans tunger søvnstræk, som ofte ligger mellem kl 04 og 09 kan flyttes frem og komme til at ligge første på natten - og nej, det tænker jeg faktisk ikke er muligt, især fordi hans rytme er så sen, som den er. Det vil kræve, at I skaber en rytme, hvor hans nattesøvn afkortes og hvor han sover mere om dagen og det betyder igen, at han skal tidligere op om morgenen og det er I jo ikke rigtig interesserede i.. :)
Alternativet kan naturligt godt være en endnu senere rytme, så han f.eks. sov nattesøvn mellem kl 23 til 09 og sov to længere middagslure. At afkorte nattesøvnen og forlænge dagssøvnen på denne måde ville godt kunne gøre en forskel hos jer. Om det er en god idé, vil dog afhænge af, hvilke planer I har fremadrettet, fordi den rytme vil hænge meget dårligt sammen med en normal arbejdsdag - så det vil afhænge af, hvor længe du ønsker at hjemmepasse, og hvor meget "friaften" har I brug for på sigt. Samtidig vil en meget senere rytme end han har nu, ofte være problematisk, når han bliver ældre, fordi søvnen om eftermiddagen vil ligge så sent, at den ofte vil påvirke nætterne - og kan gøre ham ekstra vågen om natten.
Så mit råd vil - ud fra de ønsker I har givet udtryk for - være, at I arbejder på at adskille bryst og søvn mere, så han ikke er afhængig af bryst og favn for at falde i søvn og for at komme videre i søvnen om natten. Det er rigtig svært, da I har valgt at samsove, og det vil kræve en større indsats, overskud og naturlig forståelse for hans behov, men det kan naturligt godt lade sig gøre, så I alle tre kan få lidt mere sammenhængende nattesøvn.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke - og rigtig godt nytår til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske