Rutiner for søvn og mad

2. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Rutiner for søvn og mad

Hej Helen,

Min søn er nu 7mdr gammel og er en skøn glad dreng :-)
Vi er dog ret udfordrede på søvn-kontoen og kunne rigtig godt bruge din input.

Om dagen sover han i sin barnevogn, hvor han enten falder i søvn helt selv eller ved at vi triller eller ryster vognen ganske lidt. Nogen gange har han brug for at vi lige triller vognen et par gange frem/tilbage efter 30-45min, men tit kan han også sove længere uden hjælpen.

Om aftenen bliver han stadig ammet i søvn, vi samsover. Jeg ammer ham liggende og forsøger at få ham til at slippe brystet inden han sover alt for dybt så han lige når at registrere det. Det er dog ikke altid at dette lykkedes, for hvis han er for vågen så bliver han enten ked eller begynder at vende sig om på maven, lege, spise sin dyne eller andet. Det er mig et vidunder at nogle babyer kan falde i søvn efter at have kartet lidt rundt, for vores ender kun med at køre sig selv mere og mere op og han er aldrig 'bare faldet i søvn' i sengen :-) Dog tager det kun et øjeblik at amme ham i søvn og er derfor i sig selv ikke noget problem.

Udfordringen kommer dog efter at han er faldet i søvn, for han vågner stort set altid kort tid efter igen og igen. Putte/natte-situationen kan derfor se ud som følgende:

20:30 - bliver først ammet inde i stuen, derefter natte-rutine med ble/pyjamas/mm og derefter ammes i søvn i sengen
21:00 - vågner og er 'frisk', men falder hurtigt i søvn igen ved amning eller vugges
21:45 - gentagelse af ovenstående
22:45 - vågner og er dog ikke længere frisk, bliver ammet i søvn igen
00:30, 02:00, 03:45 - gentagelse af ovenstående
Mellem 04-09 sover han markant 'tungere' og vågner kun ...

Annonce

... enkelte gange. Vi opnår derfor faktisk et længere søvnstræk, men kan dette forsøges flyttet til lidt tidligere på aftenen/natten?

Lige nu sover han to daglige lure på 5 kvarter hver, og vi er meget i tvivl om, hvorvidt han skal have to eller tre lure. Vores rutine er forsøgt inspireret af dine andre mails og ser derfor ud som følgende:

09:00 - vågner
09:30 - morgenmad
10:30 - frugt
11:00 - lur (sover oftest til 12.15 eller 12.30)
13:00 - frokost
15:00 - amning og lur (sover oftest til 16.15 eller 16.30)
Herefter er vi meget i tvivl om der skal ligge endnu en lur eller om han skal tidligt i seng. I disse dage forsøger vi som sagt med to lure og dagen fortsætter derfor som:
18:30 - aftensmad
19:30 - grød (et forsøg på at mætte ham godt inden natten)
20:30 - puttes og ovenstående putte/natte-situation begynder.

Mine tanker er, at han jo lige nu sover utrolig mange timer om natten. Men samtidig virker det lidt skørt at putte ham til en lur fx kl. 18.30?

Det skal nævnes, at jeg skal hjemmepasse ham og at jeg dermed ikke har travlt med at trappe ned på amning :-) udover om aftenen/natten, hvor jeg selvfølgelig godt gad have nogle længere søvnstræk. Derfor kan vi også sagtens stå op fx kl 08, men det er for os ikke nødvendigt at vænne ham til at vågne meget tidligere. Vi vil egentlig hellere have ham længere vågen om aftenen så.

Han spiser oftest fine portioner mad til måltiderne (og vejer 10-11kg), og er motorisk rigtig godt med. - han kravler, rejser op af ting og er sjældent i humør til bare at slappe af, hvormed amningen ifbm. putningen om aftenen hjælper ham med at koble af.

Jeg ser frem til at høre din tanker :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.