Udfordringer med amning og søvn

2. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Udfordringer med amning og søvn

Hej Helen.

Jeg har en dejlig lille pige på 11 uger. Hun er som udgangspunkt en glad og mild pige, og der er ikke meget skrig og skål i hende, MEN vi bøvler dog lidt. Lige nu driller både amning og hendes dagssøvn.

Vi har i nogle uger nu bøvlet med amningen. Først var hun urolig, og brokkede sig, når hun skulle ammes, men det hjalp at gå afsides i soveværelset og ligge os ned. Nu er dette dog heller ikke helt nok længere. Hun bliver meget vred og ulykkelig når hun ligges til brystet, og det er uanset, hvilken ammestilling, som jeg pt bruger. Hun vil ikke tage fat, men græder og vender sig væk, for nogle gange at vende sig og søge brystet, men bliver igen vred, når hun har haft kort fat. Det betyder også, at der nogle dage kan gå op til 7 timer mellem amningerne.

Vi kan også komme til at “kæmpe”, hvor jeg føler, at jeg halvt tvinger brystet i munden på hende.

Faktisk oplever jeg både nat og dag, at hun ikke vil tage brystet og bliver meget vred og vil mene at dette scenarie i øjeblikket udspiller sig ved 3/4 af amningerne på et døgn.

Jeg har forsøgt at snyde hende. Lade hende falde hen med sutten i munden og så lige inden hun luller helt i søvn, så fjerne sutten og give hende brystet. Nogle gange lykkes det, at få hende til at spise på denne måde. Jeg ved godt, at hun kan blive træt, når hun sutter på sutten, men alternativet har været en meget sur baby.

Hun er ikke en signalstærk baby! Så det med at tilbyde brystet, når hun ...

Annonce

... giver tegn på sult, har ikke været så nemt, så jeg har nok altid tilbudt det tit, og med max 3 timers interval. Har også kørt med at tilbyde det både før og efter en lur, for at være sikker på, at få hende fyldt godt op, så hun havde mulighed for at sove en lang lur.

Alt bøvlet med amningen betyder også, at det er rigtig svært at få mælk til at indgå i putteritualet. Om dagen kan hun have fået mælk en time før hun puttes til lur, og hun vil på ingen måde have noget lige inden hun så skal puttes. Om aftenen kan natputningen blive til noget ikke hyggeligt, da hun virkelig bliver ked af det og sur, hvis jeg tilbyder hende brystet.

Desuden driller hendes dagssøvn lige pt. Hun vågner efter 45 minutter hver gang, og derfor går jeg en lang tur med barnevognen mindst én gang om dagen, hvilket oftest giver hende en længere lur. Vi kan også trille barnevognen, hvis hun vågner og ikke er klar til at stå op, og få hende til at sove videre.

Hun har dog kunnet tage lur på 2-3 timer tidligere af sig selv, så er rigtig ærgerlig over, at det nu ikke er sådan. Men vi kan vel ikke gøre så meget andet end at trille med vognen for at få hende til at sove videre?

Hun er mit andet barn, så jeg ved også at alle udforinger er for en periode, og at tingene nok skal blive bedre og rette sig igen. Men kunne godt bruge lidt gode råd for at hjælpe både hende og mig selv bedst muligt, så vi kommer godt igennem disse to udfordringer.

Med venlig hilsen
Mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine