Svar: Tips og tricks til at sove i egen seng
28. december 2020
Alder:
10 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev og dine søde ord om brevkassen og mine svar :)
Dejligt at høre fra dig igen. Det lyder som om, at det går rigtig godt hos jer, og det er super dejligt, at jeres datter selv har sagt fra overfor brystet. Det er den letteste måde at stoppe amning på, og det fungerer bare rigtig godt hos jer. Samtidig er det super godt, at jeres datter tager imod en flaske, så hendes mælkebehov stadig kan stilles den vej igennem, så langt så godt... :)
Jeg kan godt forstå, at I gerne vil lære jeres datter at falde i søvn i egen seng. På sigt vil det naturligt være praktisk, hvis I blot kan putte hende, og hun så sover - og I ikke som nu skal blive hos hende til hun sover, især når det tager mellem 10 minutter og 1.5 time.
Det er et meget stort spring, - altså hendes puttetid varierer rigtig meget - og i første omgang vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en dagsrytme som gør, at hun kan falde i søvn på nogenlunde samme tidspunkt hver aften. Det skal helst ikke tage 1.5 time at putte hende, og når det gør det, så tyder det på, at hendes dagsrytme varierer en del, hvilket igen betyder, at I skal starte her. Jo mere præcist I kan ramme hendes puttetidspunkt, jo lettere vil det være at putte hende - også i egen seng.
Det lyder ikke som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem. Hun falder fint i søvn uden favn, når hun puttes i vuggestuen, og hun sover også fint hele natten igennem selvom hun puttes i egen seng sovende om aftenen. Hun er således ikke uhensigtsmæssigt afhængig af jeres favn for at kunne sove. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at I giver hende den tryghed og nærhed, som favnen er for hende - og når det er problematisk, at hun falder i søvn på denne måde, så er det netop fordi det hos jer ofte trækker unødigt ud. Hvis hun blot sov på 10-15 minutter hver aften på denne måde, så ville det være en anden situation, og noget I måske alle tre mere eller mindre kunne leve med. Igen - når det er sagt - så forstår jeg godt behovet for at lære hende at falde i søvn i egen seng, og det tænker jeg godt I kan.
I første omgang tænker jeg, at I skal sætte jer op. Som jeg læser dit brev, så lægger I jer med hende i dobbeltsengen, og I ligger helt tæt, giver masser af nærhed osv. på denne måde. Det er fint, fordi hun lærer, at hun godt kan falde i søvn liggende, men det vil være godt, hvis I lader hende ligge, og I så sætter jer op ved siden af hende. På den måde får hun stadig lov til at falde i søvn liggende ved siden af jer, I kan synge godnatsang, putte hende med en sut, gerne koblet til en klud osv. Og I kan give hende nærhed og fysisk kontakt, men prøve at lade hende ligge tæt med jer, imens I sidder mere og mere op.
Hvis I ikke kan starte med at sidde op, imens hun ligger, men oplever det som for stort et spring for hende, så kan I starte med at øge den fysiske afstand mellem jer, så I gradvist ligger mindre og mindre tæt. Og derefter kan I så øve at sidde op med hende liggende.
Når det er en god idé at gøre det på denne måde, så er det fordi det er en gradvis proces, hvor I giver hende mulighed for også at følge med og vænne sig til mindre nærhed og fysisk kontakt, og samtidig så vil I fremadrettet kunne putte hende i egen seng, men stadig sidde ved siden af hende, synge sang osv. som I plejer. I skal altså forsøge at indføre et ritual, som kan bibeholdes, når hun puttes i egen seng, så alt er mere eller mindre som det plejer at være, eneste forskel er, at hun ikke ligger i dobbeltsengen men i tremmesengen.
Nogle børn har stor glæde af, at deres tremmeseng kobles til forældre sengen, altså fjerne tremmerne fra den ene side (naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt), og på den måde kan de puttes i egen seng imens mor eller far stadig ligger ved siden af dem. Andre børn har det helt fint med blot at blive puttet i tremmesengen som den er og lære at sove i den fra starten...
Det er en fordel, at jeres datter får flaske. I kan faktisk godt udnytte dette, og se om det kan hjælpe hende til at falde i søvn i egen seng. Flasken kan jo gives der, hvor I ønsker, at hun skal sove, så I princippet kan I putte hende i seng og give hende flasken der - og lade hende falde i søvn i sin seng med sin flaske. Så hun ikke oplever et skift fra jeres favn og ned, hvor hun skal sove, men får lov til at få sin flaske og falde i søvn, hvor hun er. Hvis I vil forsøge med denne løsning, så bør I elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden.
Som jeg læser jeres brev, så står hendes tremmeseng i soveværelset, og den må gerne blive stående her. Det kan være en god idé at vænne hende til at falde i søvn i sengen, før I flytter den på eget værelse. Heldigvis sover hun normalt hele natten i egen seng, og hun er helt tryg ved og glad for sin seng, så jeg tænker, at I har alle muligheder for at vænne hende til også at falde i søvn i den. Krydser fingre :)
Rigtig meget held og lykke - rigtig glædelig jul og godt nytår til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske