Fra 2 til 1 lur - 15 mdr.

29. december 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Fra 2 til 1 lur - 15 mdr.

Kære Helen

Vores pige er netop blevet 15 måneder. Hun er en helt almindelig glad og udadvendt pige fyldt med spilopper. Når hun ikke lige holder juleferie som nu, går hun i dagpleje. Hun er social og derfor glad for at komme i dagpleje til de andre børn.

Vi har fortsat udfordringer med nattesøvnen (jeg har skrevet til dig før). Det vil sige, at hun vågner flere gange i løbet af natten, hvor hun skal tages op og vugges, før hun lægges igen. Det er dog blevet bedre - hun sover længere mellem opvågningerne og er blevet bedre til selv at finde ro og finde tilbage til søvnen uden hjælp.

Desværre står hun op mellem kl 3 og 4 - på gode, men sjældne dage, er klokken 4.30. Det betyder, at hun er træt igen mellem kl. 7 og 9. Heri ligger vores udfordring: I dagplejen sover hun ofte fra 8.30 - 11 eller 11.30, og får dermed én lur. Vi henter hende altid senest kl. 15. Ved 17-tiden er hun simpelthen så træt og vores eftermiddage er hårde at komme igennem. ...

Annonce

...

Når vi har weekend eller ferie som nu, kan vi putte hende til lur ved 6-7-tiden, så sover hun gerne omkring 2 timer. Omkring ved 12-13-tiden kan vi putte hende igen, og så sover hun 1-2 timer, måske lidt mere. Det giver hende en god eftermiddag med overskud til at lege selv og være i godt humør.

Vi har talt om at bede dagplejemoderen vække hende efter en halv time om formiddagen, så hun kan puttes til eftermiddagslur igen senere - Jeg er ikke fan af tanken om at vække hende fra lur, jeg ved, der ikke er viden fra forskningen om det at vække børn, men jeg har læst om, at det umiddelbart kan forstyrre deres udvikling.

Men hvad gør vi så? Hvis hun bare kunne sove til klokken 5 eller 6 om morgenen, så ville dagen være nemmere for hende, men det kan vi desværre ikke lykkes med.

Hun bliver puttet mellem kl. 19 og 19.30 om aftenen. Det tager omkring 15 minutter at putte hende på de helt almindelige dage.

Med håbet om gode råd,
Hilser fra Iben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder