Brev:
Fra 2 til 1 lur - 15 mdr.
29. december 2020
Alder:
15 mdr.
Fra 2 til 1 lur - 15 mdr.
Kære Helen
Vores pige er netop blevet 15 måneder. Hun er en helt almindelig glad og udadvendt pige fyldt med spilopper. Når hun ikke lige holder juleferie som nu, går hun i dagpleje. Hun er social og derfor glad for at komme i dagpleje til de andre børn.
Vi har fortsat udfordringer med nattesøvnen (jeg har skrevet til dig før). Det vil sige, at hun vågner flere gange i løbet af natten, hvor hun skal tages op og vugges, før hun lægges igen. Det er dog blevet bedre - hun sover længere mellem opvågningerne og er blevet bedre til selv at finde ro og finde tilbage til søvnen uden hjælp.
Desværre står hun op mellem kl 3 og 4 - på gode, men sjældne dage, er klokken 4.30. Det betyder, at hun er træt igen mellem kl. 7 og 9. Heri ligger vores udfordring: I dagplejen sover hun ofte fra 8.30 - 11 eller 11.30, og får dermed én lur. Vi henter hende altid senest kl. 15. Ved 17-tiden er hun simpelthen så træt og vores eftermiddage er hårde at komme igennem. ...
...
Når vi har weekend eller ferie som nu, kan vi putte hende til lur ved 6-7-tiden, så sover hun gerne omkring 2 timer. Omkring ved 12-13-tiden kan vi putte hende igen, og så sover hun 1-2 timer, måske lidt mere. Det giver hende en god eftermiddag med overskud til at lege selv og være i godt humør.
Vi har talt om at bede dagplejemoderen vække hende efter en halv time om formiddagen, så hun kan puttes til eftermiddagslur igen senere - Jeg er ikke fan af tanken om at vække hende fra lur, jeg ved, der ikke er viden fra forskningen om det at vække børn, men jeg har læst om, at det umiddelbart kan forstyrre deres udvikling.
Men hvad gør vi så? Hvis hun bare kunne sove til klokken 5 eller 6 om morgenen, så ville dagen være nemmere for hende, men det kan vi desværre ikke lykkes med.
Hun bliver puttet mellem kl. 19 og 19.30 om aftenen. Det tager omkring 15 minutter at putte hende på de helt almindelige dage.
Med håbet om gode råd,
Hilser fra Iben