Svar: Opvågning om natten - 5 mdr.

27. december 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Når børn pludselig har en længere vågenperiode om natten, så skal man altid se på barnets dagsrytme, fordi hele dagens rytme, spiller ind på nattens forløb. Den dagsrytme du beskriver, ser dog meget fin og helt alderssvarende ud - jeres dreng sover ofte to lure dagligt + en powernap sidst på dagen og samlet sover han ca. 4.5 times dagssøvn - og om aftenen puttes han omkring kl 20.30-21 og dagen starter omkring kl 7-7.30. Det vil sige, at han samlet sover 10.5-11 timer om natten og i alt altså ca 15 timers søvn i døgnet - helt som det skal være.. så hvorfor vågner han så om natten...

Det kan sagtens handle om alder og udvikling. Nogle gange oplever man at børn på jeres drengs alder har en længere vågenperiode om natten. Det ses ofte hos lidt ældre børn, ofte i 6-7 måneders alderen, men det kan også sagtens forekomme, når børn er 5 måneder - og det handler netop om de udvikling, som han går igennem lige nu. Han er ikke ked af det, når ha vågner, men virker snarere som om, at han nyder det stille mørke og måske har lyst til at udnytte stilheden til at pludre lidt - og det er helt okay. Det stopper ofte igen efter nogle uger...

Når det så er sagt, så er det dog vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham til nogle rutiner og vaner, som også kan fungere for jer fremover. Du nævner, at du ofte giver ham sutten flere gange om natten og sutten kan være rigtig god at give der, hvor han skal finde roen og falde i søvn. Men pas på du ikke per automatik giver ham den i munden når du hjælper ham med stillingskift eller beroligende hænder, for det kan på sigt gøre, at han vil vågne hver gang han så taber sin sut i forventning om, at du kommer den i munden på ham...

Det samme gælder, hvis du begynder at tage ham op, vugger ham, går rundt med ham, sætter dig med ham på en pilatesbold eller lignende. Måden han falder i søvn på har stor betydning for hans evne til at komme videre i søvnen om natten på egen hånd. Prøv derfor at hjælpe ...

Annonce

... ham videre om natten med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Det er super godt at amningen indgår som en fast del af hans putteritual, men du skal være opmærksom på, at det vil være super godt, at han ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden - men at han når at registrere, at du putter ham i egen seng, når han skal sove, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og ikke forbinder din favn med stedet hvor han sover.

Du skal også være opmærksom på, at hans opvågninger om natten også kan skyldes behov for mere mad. Derfor er det rigtig godt, at I nu er startet med grød til frokost, og når han kan spise ½ dl. der uden problemer, og hans mave følger godt med, så må du gerne begynde at tilbyde ham ½ dl. mos om aftenen. Ved siden af dette skal han ammes som han plejer og gradvist vil han begynde at kunne spise mere og derfor også bedre kunne sove igennem uden brystet om natten. I 6 måneders alderen vil du, netop i takt med at han der tilbydes flere skemåltider og drikker vand af kop, begynde at kunne trappe ud af amningen midt nat, så han ikke længere ammes mellem midnat og næste morgen tidlig, det er dog lidt for tidligt endnu :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da jeres dreng ikke er ked af det, så tænker jeg ikke, at han har ondt og det er ikke derfor han vågner. Det lyder heller ikke til at være en søvnforstyrrelse, men du skal naturligvis være opmærksom på de vaner og rutiner, som du giver ham nu - f.eks. opmærksom på, hvordan han falder i søvn dag og aften, så han registrerer at han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det lyder for mig som en del af hans udvikling og spirende opmærksomhed på verden der gør, at han lige nu har tendens til at vågen om natten. Prøv at holde aktivitetsniveauet på et minimum og forsøg at holde fast i den dagsrytme, som I har, da den er meget fin og alderssvarende:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig glædelig jul til jeres lille familie! Glæder mig til at følge jer i det nye år :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke