Svar: Opvågning om natten - 5 mdr.
27. december 2020
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Når børn pludselig har en længere vågenperiode om natten, så skal man altid se på barnets dagsrytme, fordi hele dagens rytme, spiller ind på nattens forløb. Den dagsrytme du beskriver, ser dog meget fin og helt alderssvarende ud - jeres dreng sover ofte to lure dagligt + en powernap sidst på dagen og samlet sover han ca. 4.5 times dagssøvn - og om aftenen puttes han omkring kl 20.30-21 og dagen starter omkring kl 7-7.30. Det vil sige, at han samlet sover 10.5-11 timer om natten og i alt altså ca 15 timers søvn i døgnet - helt som det skal være.. så hvorfor vågner han så om natten...
Det kan sagtens handle om alder og udvikling. Nogle gange oplever man at børn på jeres drengs alder har en længere vågenperiode om natten. Det ses ofte hos lidt ældre børn, ofte i 6-7 måneders alderen, men det kan også sagtens forekomme, når børn er 5 måneder - og det handler netop om de udvikling, som han går igennem lige nu. Han er ikke ked af det, når ha vågner, men virker snarere som om, at han nyder det stille mørke og måske har lyst til at udnytte stilheden til at pludre lidt - og det er helt okay. Det stopper ofte igen efter nogle uger...
Når det så er sagt, så er det dog vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham til nogle rutiner og vaner, som også kan fungere for jer fremover. Du nævner, at du ofte giver ham sutten flere gange om natten og sutten kan være rigtig god at give der, hvor han skal finde roen og falde i søvn. Men pas på du ikke per automatik giver ham den i munden når du hjælper ham med stillingskift eller beroligende hænder, for det kan på sigt gøre, at han vil vågne hver gang han så taber sin sut i forventning om, at du kommer den i munden på ham...
Det samme gælder, hvis du begynder at tage ham op, vugger ham, går rundt med ham, sætter dig med ham på en pilatesbold eller lignende. Måden han falder i søvn på har stor betydning for hans evne til at komme videre i søvnen om natten på egen hånd. Prøv derfor at hjælpe ham videre om natten med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Det er super godt at amningen indgår som en fast del af hans putteritual, men du skal være opmærksom på, at det vil være super godt, at han ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden - men at han når at registrere, at du putter ham i egen seng, når han skal sove, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og ikke forbinder din favn med stedet hvor han sover.
Du skal også være opmærksom på, at hans opvågninger om natten også kan skyldes behov for mere mad. Derfor er det rigtig godt, at I nu er startet med grød til frokost, og når han kan spise ½ dl. der uden problemer, og hans mave følger godt med, så må du gerne begynde at tilbyde ham ½ dl. mos om aftenen. Ved siden af dette skal han ammes som han plejer og gradvist vil han begynde at kunne spise mere og derfor også bedre kunne sove igennem uden brystet om natten. I 6 måneders alderen vil du, netop i takt med at han der tilbydes flere skemåltider og drikker vand af kop, begynde at kunne trappe ud af amningen midt nat, så han ikke længere ammes mellem midnat og næste morgen tidlig, det er dog lidt for tidligt endnu :)
Da jeres dreng ikke er ked af det, så tænker jeg ikke, at han har ondt og det er ikke derfor han vågner. Det lyder heller ikke til at være en søvnforstyrrelse, men du skal naturligvis være opmærksom på de vaner og rutiner, som du giver ham nu - f.eks. opmærksom på, hvordan han falder i søvn dag og aften, så han registrerer at han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det lyder for mig som en del af hans udvikling og spirende opmærksomhed på verden der gør, at han lige nu har tendens til at vågen om natten. Prøv at holde aktivitetsniveauet på et minimum og forsøg at holde fast i den dagsrytme, som I har, da den er meget fin og alderssvarende:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig glædelig jul til jeres lille familie! Glæder mig til at følge jer i det nye år :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske