Brev:
Opvågning om natten - 5 mdr.
27. december 2020
Alder:
5 mdr.
Opvågning om natten - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg har en søn på snart 5 måneder. Han trives, er aktiv og glad i sin vågne timer og udvikler sig helt vildt. Vi er dog begyndt at få lidt problemer om natten. Han er begyndt at vågne mellem 3.30-4 og er vågen alt imellem 1-2,5 time. Jeg er begyndt at lade ham ligge, når han vågner der. Han ligger og pludrer, basker med arme og ben. Når han så bliver lidt utilfreds, forsøger jeg at give ham sutten, ligge en rolig hånd på ham eller ligge ham lidt over på siden. Det gør jeg et par gange, og nogle gange falder han lige i søvn i 10-15 minutter, vågner så op igen også ammer jeg ham, hvorefter han ofte falder i søvn. Jeg har erfaret, at hvis jeg tager ham over til mig for tidligt, så vågner han alt for meget op og tror vi skal lege, hvorefter han er vågne i 2 timer. Vi ved virkelig ikke, hvad vi skal gøre, og har sådan brug for et godt råd.
Vi er lige begyndt på lidt skemad til ham, og han elsker det. Lige pt. Ser vores rytme således ud:
7/7.30 - vågner, vi ligger og hygger i sengen og står så op.
8/8.30 - ammes, (han er ofte lidt svær at få til at spise så meget her om formiddagen)
Jeg ammer ham igen, inden han puttes til lur omkring 9/9.30.
11/11.30 - vågner og får lidt grød, vand i en kop og ammes.
Vi leger og hygger - nogle dage kan han godt være vågen i 2,5 time, hvis formiddagsluren har varet 2 timer.
13/13.30 ammes og puttes til 2. Lur.
15-15.30 vågner og ammes
Vi leger og hygger
17.15/17.45 powernap på 30 minutter ca.
18.00 ammes
Vi leger og hygger
20.30/21.00 - ammes (vil ofte ikke tage så meget her) og puttes.
22- vågner og ammes godt på begge bryster.
01.00 - ammes og sover videre
03.30 - vågner, pludrer og virker ikke til at ville sove.
04.30 ammes (måske lidt før)
Vågner herefter ca. en gang i timen, hvor han lige skal have sutten og måske en rolig hånd på sig.
Synes vi har en rigtig fin rytme om dagen, men når vi rammer aften, får jeg så ondt i maven, fordi jeg nærmest ikke kan klare endnu en nat med lange vågne perioder.
Tror du bare det er udvikling? Eller er der en søvnforstyrrelse? Eller hvad kan det skyldes?
Ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
en meget træt mor.