Svar: Sove på eget værelse - er det for tidligt?

22. december 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Med den alder jeres dreng har, så er det helt fint, at han sover på eget værelse, og nogle gange kan det faktisk være med til at gøre at alle sover mere roligt og langt mere sammenhængende. Når man sover sammen, og man sover så let som du gør, så kan det nemlig godt ske, at du begynder at reagerer på alle de lyde, din dreng laver - men han har mange lyde i løbet af natten, som du ikke behøver reagere på. Og når I så sover hver for sig, så giver du ham mulighed for at finde videre i søvnen på egen hånd og vågner ikke af alle de små grynt og knirk, som han kommer med...

Hos jer lyder det dog som om, at han græder og har rigtig meget brug for at mærke dig om natten, og som jeg læser dit brev, så græder han mere nu, hvor han ligger for sig selv. Da I sov i samme værelse, så gryntede han bare og han faldt ofte til ro og kom lettere videre i søvnen, fordi du kunne lægge en beroligende hånd på ham.

Det lyder derfor som om, at det vil hos jer vil fungere bedst, at I sover i samme rum igen, fordi jeres lille dreng sover meget mere roligt og ikke længere græder flere gange om natten, som nu. Og du kan trods alt blive liggende i din seng, blot lægge enhånd over på ham og berolige med nærhed, lidt beroligende ord, måske en sut en gang imellem - men uden at du behøver stå op igen og igen, hvilket naturligt er rigtig hårdt.

Jeg synes fint, at du kan tage ham tilbage i soveværelset. Det vil være super godt, hvis du kan holde fast i, at han stadig puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet hvor han sover. Det er en god idé ikke at vænne ham til at falde i søvn i dine arme eller i din dreng, men netop bruge egen seng - fordi han så har den rutine med sig, når I atter vil flytte ham tilbage på eget værelse.

Det er ikke et spørgsmål om at "udskyde kampen", og det vil ikke være som at "tisse i bukserne". Du skal gøre det, som giver jer begge mest ro og bedst mulig søvn - men naturligvis samtidig med, at du forsøger at give ham nogle gode vaner og rutiner, som stadig kan fungere, når I sover ...

Annonce

... hver for sig.

Du skal være opmærksom på, at hans nattero vil tage til. Mange børn vil være lettere at flytte på eget værelse i 7 måneders alderen, end de er i 8-10 måneders alderen, hvor de rammer separationsfasen og har en stor motorisk og mentalt uro, og måske er han allerede ved at ramme denne fase nu. Det betyder, at det godt kan være en god idé, at han bliver i soveværelset de næste par måneder. Du kan naturligvis godt forsøge at flytte ham på eget værelse i den periode, men det vil være naturligt svært. Det er altså ikke fordi du "bare skal holde ud og hænge i", det er fordi han har en alder og går igennem en fase, hvor det naturligt er svært, så måske vil det være lettere for jer at flytte ham på eget værelse, når han bliver 11-12 måneder... Her vil det så afhænge af, hvorvidt han starter dagpleje/vuggestue eller der sker andre store ting i hans liv, som så naturligt kan være med til at gøre det sværere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så det rette tidspunkt afhænger helt af jeres familie, jeres drengs behov og udvikling - og børn er forskellige. Og det er ikke nogen skam nogle gange at forsøge sig lidt frem, heller ikke selvom man finder ud af, at det ikke var nu. Så det er ikke et nederlag at forsøge med eget værelse og så finde ud af, at det duede ikke og flytte ham tilbage, det betyder blot, at I kan forsøge igen senere hen, hvor han udviklingsmæssigt befinder sig et andet sted, og hvor det måske derfor kan lade sig gøre :)

Og så er det som sagt vigtigt, at du forsøger at skabe nogle rutiner og putteritualer for ham, som naturligt gør det lettere for ham på sigt. Altså lærer ham at falde i søn i egen seng og ikke i din favn. Lærer ham at sove stille og ikke skulle hoppes, vugges eller gås rundt med eller lignende - for det vil naturligt gøre det sværere for ham at sove i den stillestående tremmeseng. Så alt det du gør nu for at hjælpe ham til at sove, alle de rutiner du indfører, som gør ham tryg, skal på sigt også kunne fungere i tremmesengen og på eget værelse :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - og ønsker jer en rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre