Brev:
Umulige nætter
23. december 2020
Alder:
0 mdr.
Umulige nætter
Hej Helen,
Så blev det allerede tid til endnu et spørgsmål fra vores side af efter et meget brugbart svar sidst :-)
Har du nogle gode råd til hvordan vi bedst kommer gennem nætterne?
Vores lille datter er nu 12 dage gammel og vi føler lidt at der er vendt op på dag og nat.
Igår nat var hun vågen 5 timer i stræk fra 22-05 og i nat har hun været vågen 2,5 time i stræk af to omgange. Hun skriger ikke, men ligger bare og kigger og spjætter og siger en masse lyde.
Om dagen er hun vågen max halvanden time og sover gode lure på 2,5-4 timer (ofte er de 3 timer) Dagtimerne går rigtig fint, hvor vi har en glad og veltilpas baby, som ikke rigtig græder eller noget.
Hun har allerede tager 220 gram på fra hendes fødselsvægt.
Hun sover sine lure på sofaen i en babynest nær os.
Hun spiser ca. 70-80 ml. pr gang om dagen.
I nat er forløbet således:
Kl. 20.30 får hun en flaske og spiser godt til natten. Igår spiste hun 150 ml. (hun er flaskebarn, da jeg ikke har nok mælk - men får det jeg pumper ud, som er max 30 ml. sammen med mme), ren ble, nattøj på og vi ligger hende ind i hendes vugge i hendes babynest (samme som hun sover lure I i dagtimerne). Her putter vi babyalarm på og lukker døren halvt. Vi sidder her selv inde i stuen.
Hun siger lige lidt smålyde til at starte med, men falder i søvn nemt.
Kl. 23.30 vågner hun og får en flaske. Her bliver hun ikke skiftet (medmindre vi ved hun har lavet stort) og vi forsøger at holde lyset dæmpet, snakker ikke rigtigt til hende og forsøger at holde alt i natlig-stil. Hun spiser her ca. 85 ml. Vi svøber hende og sidder lige lidt med hende i armene, hvor hun falder hen og så ligger vi inde ind. Her slår hun hver nat øjnene fuldstændig op. Hun begynder at sige en masse højlydte lyde - græder ikke eller noget - og spjætter utrolig meget.
Vi ender med at tage hende op igen. Vi forsøger at gå rundt med hende, vugge hende i søvn osv. Vi forsøger at give hende lidt mere mad, men er ikke rigtig sulten. Hun spiser alligevel 25 ml til fordelt over lidt tid. Hun ender med at være vågen til lidt over 02.00.
Flere gange har hun her været vågen i op til 5 timer!
Kl. 4.00 vågner hun igen. Men man kan se at hun er træt, men søger. Vi tager hende op og skifter hende. Her er bleen tung med både tis og nogle gange afføring. Hun får en flaske og spiser ca. 75 ml. Igen svøber vi hende og hun falder hen i vores arme før vi ligger hende ind. Igen spærrer hun øjnene fuldstændig op hver gang vi ligger hende. Og samme mølle som sidst fortsætter med lyde og spjæt - ingen gråd stadig. Hun ender med at spise ekstra 20 ml over tid, men er ikke rigtig sulten. Nok mere hygge-spisning. 05.30 sover hun igen.
Hun vågner 08.30 og så starter dagen :-)
Vi forsøger hver gang at give hende en sut, når hun åbner øjnene. Hun vil gerne have den, men taber den hurtigt. Vi bruger størrelse 1. Hun vil ikke tage størrelse 2.
Vi har forsøgt at binde en stofble i sutten for at holde lidt på den, men uden held.
Har du nogle gode råd til hvad vi kan gøre? Eller hvad gør vi forkert?
Er det fordi hun kan høre og se os? Fordi hun sover så fint selv, når vi ligger hende ind i starten med babyalarmen på, mens vi selv sidder i stuen. Og om dagen er der heller ikke noget, men her sover hun også, hvor vi er.
Det er meget frusterende, at hun har så lange vågne perioder om natten, men sover så fint og nemt om dagen.
Hun har afføring ca 1-2 gange dagligt og tisser hyppigt.
Med venlig hilsen
D.