Umulige nætter

23. december 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Umulige nætter

Hej Helen,

Så blev det allerede tid til endnu et spørgsmål fra vores side af efter et meget brugbart svar sidst :-)

Har du nogle gode råd til hvordan vi bedst kommer gennem nætterne?

Vores lille datter er nu 12 dage gammel og vi føler lidt at der er vendt op på dag og nat.
Igår nat var hun vågen 5 timer i stræk fra 22-05 og i nat har hun været vågen 2,5 time i stræk af to omgange. Hun skriger ikke, men ligger bare og kigger og spjætter og siger en masse lyde.

Om dagen er hun vågen max halvanden time og sover gode lure på 2,5-4 timer (ofte er de 3 timer) Dagtimerne går rigtig fint, hvor vi har en glad og veltilpas baby, som ikke rigtig græder eller noget.
Hun har allerede tager 220 gram på fra hendes fødselsvægt.
Hun sover sine lure på sofaen i en babynest nær os.
Hun spiser ca. 70-80 ml. pr gang om dagen.

I nat er forløbet således:

Kl. 20.30 får hun en flaske og spiser godt til natten. Igår spiste hun 150 ml. (hun er flaskebarn, da jeg ikke har nok mælk - men får det jeg pumper ud, som er max 30 ml. sammen med mme), ren ble, nattøj på og vi ligger hende ind i hendes vugge i hendes babynest (samme som hun sover lure I i dagtimerne). Her putter vi babyalarm på og lukker døren halvt. Vi sidder her selv inde i stuen.
Hun siger lige lidt smålyde til at starte med, men falder i søvn nemt.

Kl. 23.30 vågner hun og får en flaske. Her bliver hun ikke skiftet (medmindre vi ved hun har lavet stort) og vi forsøger at holde lyset dæmpet, snakker ikke rigtigt til hende og forsøger at holde alt i natlig-stil. Hun spiser her ca. 85 ml. Vi svøber hende og sidder lige lidt med hende i armene, hvor hun falder hen og så ligger vi inde ind. Her slår hun hver nat øjnene fuldstændig op. Hun begynder at ...

Annonce

... sige en masse højlydte lyde - græder ikke eller noget - og spjætter utrolig meget.

Vi ender med at tage hende op igen. Vi forsøger at gå rundt med hende, vugge hende i søvn osv. Vi forsøger at give hende lidt mere mad, men er ikke rigtig sulten. Hun spiser alligevel 25 ml til fordelt over lidt tid. Hun ender med at være vågen til lidt over 02.00.
Flere gange har hun her været vågen i op til 5 timer!

Kl. 4.00 vågner hun igen. Men man kan se at hun er træt, men søger. Vi tager hende op og skifter hende. Her er bleen tung med både tis og nogle gange afføring. Hun får en flaske og spiser ca. 75 ml. Igen svøber vi hende og hun falder hen i vores arme før vi ligger hende ind. Igen spærrer hun øjnene fuldstændig op hver gang vi ligger hende. Og samme mølle som sidst fortsætter med lyde og spjæt - ingen gråd stadig. Hun ender med at spise ekstra 20 ml over tid, men er ikke rigtig sulten. Nok mere hygge-spisning. 05.30 sover hun igen.

Hun vågner 08.30 og så starter dagen :-)

Vi forsøger hver gang at give hende en sut, når hun åbner øjnene. Hun vil gerne have den, men taber den hurtigt. Vi bruger størrelse 1. Hun vil ikke tage størrelse 2.
Vi har forsøgt at binde en stofble i sutten for at holde lidt på den, men uden held.

Har du nogle gode råd til hvad vi kan gøre? Eller hvad gør vi forkert?
Er det fordi hun kan høre og se os? Fordi hun sover så fint selv, når vi ligger hende ind i starten med babyalarmen på, mens vi selv sidder i stuen. Og om dagen er der heller ikke noget, men her sover hun også, hvor vi er.
Det er meget frusterende, at hun har så lange vågne perioder om natten, men sover så fint og nemt om dagen.

Hun har afføring ca 1-2 gange dagligt og tisser hyppigt.

Med venlig hilsen

D.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder