Svar: Græder sig i søvn til hver lur
21. december 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Mor & Far
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle jeres tanker. Jeg vil naturligvis meget gerne give jer lidt tanker med retur, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge :)
Der er naturligt flere ting, som kan spille ind hos jer. Det første, som vil være rigtig godt at undersøge er, at jeres dreng ikke har ondt. Han kan f.eks. have smerter fra skulder, nakke, ryg.. så når han lægges ned i en bestemt stilling, så kan det gøre ondt.
Han kan også lide af f.eks. silent refluks. Refluks betyder egentlig blot tilbageløb af mælk og mavesyre, og når man har silent refluks, så løber mælk og mavesyre tilbage i spiserøret, men uden at han gylper. Silent refluks kan derfor være svært at opdage, ikke desto mindre kan det være meget smertefuldt og det giver irritable og grædende børn og det bliver ofte værre, når barnet ligger ned, og når han feks. puttes til lur.
Børn med silent refluks ses ofte liggende med nakken bøjet bagover, fordi de ved at ligge i den stilling minimerer tilbageløbet. Prøv derfor at lægge mærke til, hvordan han ligger, når han f.eks. ligger på gulvet og leger. Han vil også kunne have tendens til at hikke, ligesom han kan have tendens til at "hoste og sprutte", når han spiser.
Det vil være rigtig godt, at I får ham grundigt undersøgt af lægen og sikrer jer, at han ikke græder og er så urolig, sover så kortvarigt osv. som han gør - fordi der er en fysiologisk forklaring.
Hvordan tager jeres dreng på? Det lyder som om, at han ammer rigtig meget. Om natten ligger han med brystet i munden stort set hele tiden og smådier mere eller mindre konstant. Og om dagen beskriver I også, at han spiser meget hyppigt og han skal helst have brystet i munden for at finde ro og for at kunne sove - både for at falde i søvn men også for at komme fra et søvnstadie til et andet. Hyppig søgning mod brystet kan også være tegn på silent refluks, derudover kan det være tegn på, at han har behov for mere mad.
Derfor er det relevant at se på hans vægtøgning. Hvis han tager på som han skal, så er det naturligvis super dejligt - men det betyder jo også, at han faktisk skal die rigtig meget og have brystet i munden mere eller mindre hele tiden for at holde sin vægt. Tager han ikke så meget på, men kun lige hvad han behøver, sådan det være tegn på, at han har brug for mere mælk, fordi han igen skal die stort set hele tiden for at holde sin vægt på grænsen... Tager han derimod rigtig meget på, så kan problemet måske være, at han faktisk dier for meget, og simpelthen har for meget mælk i maven. Derfor skal der her måske i stedet arbejdes på, at tiden mellem amningerne strækkes lidt for at give ham og hans mave lidt ro.
I fortæller, at han ved brystet kan blive meget urolig og søgende. Han raser sig væk fra brystet, suger fast igen, vrider sig væk, sutter igen osv. og det lyder som om, at han nogle gange bliver meget irriteret på brystet - det kan godt være fordi han dier så meget og han derfor bliver frustreret over at mælken ikke løber hurtigt nok til ham. Det kan også være tegn på, at han igen har brug for mere mælk... og når børn er meget vågne og har rigtig svært ved at finde ro og falde i søvn, så er det nogle gange fordi de faktisk er sultne...
Har I forsøgt med en flaske? Det kunne være et forsøg værd, fordi I på den måde sikrer ham en god portion mælk i maven, og I ved præcis hvor meget han har drukket. Det kunne gøre, at han "faldt omkuld" og faktisk fik sovet i nogle sammenhængende timer, og så har flasken den fordel, at den kan gives af både mor og far, så mor kan blive aflastet lidt. En anden fordel er, at den kan gives der, hvor I ønsker, at jeres dreng skal sove. I kan derfor vælge at give ham flasken, imens han ligger i sin seng eller barnevogn, så han får lov til at falde i søvn der, hvor I ønsker, at han skal sove - og ikke oplever først at falde i søvn i jeres favn for derefter at blive flyttet, vågne op og blive ked af det, fordi han ligger et andet sted. Hvis I vælger at forsøge med en flaske, imens han ligger ned, så er det vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde eller en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Når alt dette er sagt, så er der også børn, som græder hver gang de skal sove - og hvor der ikke er noget galt. Man taler om, at de på den måde lukker overskudsenergi ud og først derefter kan de koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen. Det er ikke en ulykkelig gråd, snarere en slags overtræt gråd, hvor barnet græder, småklynker og klager sig et par minutter, men herefter falder i søvn. Barnet er således tydeligt træt og parat til at sove, men skal lige "brokke sig lidt", før det overgiver sig. Og jeg kan ikke helt ud af jeres brev tyde, om det er det, der er tale om hos jer. Umiddelbart lyder det dog som en længerevarende ulykkelig gråd - og så skal I naturligvis ikke bare lade ham græde eller trille af sted med barnevognen. Så er det vigtigt, at I tager ham op, trøster, beroliger og betrygger - og forsøger at putte ham igen, når han så atter er parat.
Derudover så skriver I også "Vi har ikke rigtigt nogen putteritualer eller rutiner, for dét der virkede i går, virker sjældent i dag" - og lige præcis den sætning springer mig i øjnene... måske er jeres udfordring, at jeres dreng er det man kalder "high need babies" eller "signalstærke børn"...
Jeg er normalt ikke tilhænger af at sætte betegnelser på børn og det virker forkert at sige at nogle børn har et "større behov" eller viser tydeligere signaler end andre børn. Men, når det er sagt, så ved jeg jo også, at disse børn findes og at det kan give forældre en ro at vide det, for det betyder, at I ikke gør noget forkert. Jeres dreng kan være, som han er, fordi det er en del af hans personlighed.
High need-babyer eller signalstærke børn, har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Præcis som I beskriver, så er han meget opmærksom på, hvad der sker omkring ham. Disse børn lader sig dog ofte meget let forstyrre, de lader sig let distrahere og nogen kalder dem "kortluntede" fordi der ikke skal ret meget til, før verden bliver for overvældende for dem og de græder, bliver frustreret...
Og når de græder, så er deres gråd ofte mere intens og vedholdende, end man ser hos andre børn - ligesom deres glæde ofte også vil være ekstra stor, når de så er glade - det kan let føles som om, at der ikke er nogen mellemting - det er enten eller - enten gråd eller glæde ...
De sover ikke særligt længe af gangen, de har stor tendens til at powernappe og deres søvnbehov er generelt mindre end hos andre børn med samme alder. Samtidig afbrydes deres søvn meget let, og så har de ofte også svært ved at overgive sig til søvnen. De har ofte brug for stor fysisk kontakt og nærhed - og det er meget sjældent, at de acceptere en substitut for mors favn. Det er i mors arme og med mors bryst, at de sover bedst og for far kan det være rigtig svært at komme på banen og svært at hjælpe.. Og det lyder jo meget præcist, som det er hos jer ...
De kan også have svært ved at spise, de kan virke sultne og vil trods dette ikke tage fat i bryst eller flaske, men nøder man dem nok, så tager de pludselig fat og spiser grådigt og man tænker, hvorfor tog du så ikke bare imod mælken, da den var der.. Det handler om, at de kan have rigtig svært ved at mærke om de er sultne eller mætte..
Og noget af det, som kan være rigtigt svært er, at deres dagsrytme ofte vil skifte fra dag til dag. Det er ikke det samme som giver trøst og ro - det der virker om torsdagen virker pludselig ikke søndag - og det er naturligt frustrerende. For bedst som I tænker, at nu har I fundet ud af hvordan, så ændrer det sig igen. Derfor er det bedste I kan gøre, at gøre det, som I instinktivt fornemmer vil virke bedst.
Generelt skal I lytte til jer selv og jeres intuition og fornemmelse for jeres dreng. I kender ham bedst og ved, hvad der er bedst for ham - og det skal I lytte til :) Og hvis I tænker, at det kan handle om, at han er high need eller signalstærk, så se det som noget positivt, også selvom han kan virke besværlig :) Han er ganske givet en dreng, der på sigt vil være rigtig god til at give udtryk for sine behov, og det vil være guld værd!
I kan læse mere i min bog "Helens bog om Gråd & Trøst", og I kan også læse mere i bogen"Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe - da bibliotekerne er lukket i øjeblikket kan I evt. søge efter den brugt. I kan også læse bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen. Den fås også som e-bog :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og rigtig glædelig jul til jer alle tre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske