Brev:
Græder sig i søvn til hver lur
21. december 2020
Alder:
3 mdr.
Græder sig i søvn til hver lur
Kære Helen
Mange tak for dit tidligere svar angående, hvordan vi får vores nu 3,5 mdr dreng til at kunne sove selv. Du anbefalede, at jeg skulle amme til øjnene begyndte at rulle og dernæst ligge ham i Voksien, amme igen, svinge Voksien og forhåbentligt få ham til at tage en lur deri.
Vi har desværre ikke engang forsøgt endnu, for de sidste par uger har vores søn grædt sig i søvn til samtlige lure i løbet af dagen, så jeg har ikke haft overskuddet til at forsøge noget nyt.
Vores problem er, at vi ikke kan få ham til at falde i søvn, uden at han græder sig i søvn. Og jeg har svært ved at forstå, om det er normalt, eller om der er et eller andet galt, så jeg burde få ham undersøgt af egen læge?
Hele hans 3,5 måned lange liv, har søvn virkelig været en udfordring.
De første 6-8 uger sov han max 20 min ad gangen, fra han var cirka 8 uger og til nu 15 uger, kunne/kan han sove 30 min ad gangen. Man kan nærmest stille uret efter ham!
Han har altid været umulig at lægge: Han vågnede straks han blev lagt, uanset hvor længe han havde sovet i favn først.
Da han aldrig har kunnet ligge og sove selv, har han altid sovet i favn. De første 8 uger ved brystet eller på fars brystkasse. Fra 7-8 uger introducerede vi viklen, og den revolutionerede hans søvn: Nu kunne jeg pludselig vugge ham videre i søvn, når han vågnede efter 20-30 min! Nu hvor han er blevet tungere (ca 7 kg), bruger jeg bæresele, da det giver mig lidt bedre bevægelsesmulighed i mine arme og skuldre.
Når han har sovet sine 30 min i bæreselen vågner han, og det er ikke muligt, at få ham til at sove videre, medmindre jeg enten vugger ham ved gå rundt med hoppende/vuggende bevægelser, eller ved at tage ham ud og lægge ham til brystet.
I bæreselen kan han sove alt fra 30 min til to timer ved, at jeg går rundt hver halve time. Nogle dage kan jeg ikke sætte mig, men står op under hele hans lur, fordi han sover så let.
Jeg oplever, at når han har sovet halvanden time (uanset om det er om natten eller lure i løbet af dagen), bliver opvågningerne hvert 30. minut sjældnere/mindre udtalte, og han sover generelt dybere/tungere, når/hvis han kommer over halvanden time.
De sidste par uger har han imidlertid vredet sig og kastet sig rundt i bæreselen, når han skulle sove og grædt. Virkelig grædt. Og jeg har ham jo så tæt på mig, som det er muligt, ved at han er i bæreselen. Jeg vugger ham og taler beroligende til ham. Når han virkelig græder, er eneste mulighed for at få ham til at falde til ro, at anvende hvid støj på mobilen. Han falder i søvn på 5-15 min, hvor han græder til han falder i søvn.
Han har altid været urolig, når han skulle overgive sig til søvnen og ”strittet imod”, men efter han blev 12 uger, er det bare blevet værre og voldsommere. Han er selvfølgelig også blevet større og stærkere. Men det bekymrer mig. Kan det være rigtigt/normalt, at han skal græde sig i søvn hver gang?
Det går lige i hjertet, og jeg har det svært med, at han skal græde sig i søvn og være så ulykkelig. Jeg har ikke hørt om andre babyer, der græder sig i søvn hver gang, og derfor overvejer jeg, om det er normalt, eller om der er noget galt?
Den sidste uge har jeg ladet ham falde i søvn ved brystet til alle lure for at undgå, at han skulle græde sig i søvn. Ved brystet bliver han også motorisk urolig, når han er ved at overgive sig til søvnen: Han kaster sig væk fra brystet, suger fast igen, vrider sig væk, sutter igen osv, til han er så rolig, at han falder i søvn.
Når han sover ved brystet, er han utroligt søgende, og vil allerhelst ligge med brystvorten i munden hele tiden (sådan har det været siden han blev født). Når han har sovet længe (over 45 min) kan han godt slippe brystvorten, men når han begynder at vågne lidt op/sove lettere igen, søger han efter brystvorten. Finder han den, sover han videre. Finder han den ikke (fx fordi jeg vil se, hvad der sker), vågner han. Han har aldrig villet tage en sut, desværre. Heller ikke i søvne…
Vi har ikke rigtigt nogen putteritualer eller rutiner, for dét der virkede i går, virker sjældent i dag.
Jeg er ved at løbe tør for ideer til, hvad jeg skal gøre.
Vi har prøvet at lægge i slyngevugge, at blive svøbt i babydyne, pakket i Voksipose (det virker ikke at blive svøbt, han stritter imod og forsøger at kæmpe sig fri, til han bliver helt svedig), trøje der dufter af mor, at lægge i barnevogn og gå med den, men alt sammen uden held. Han bliver ikke søvnig af at komme i bad. Beroligende og klassisk musik virker heller ikke. Han falder heller ikke i søvn til hvid støj, men det kan hjælpe med at trøste, hvis han er helt ulykkelig.
Det, der virker, er bæreselen, vores favn, og at sove ved brystet i sofa/gyngestol/på madras. Men det er søvnmetoder, som er meget hårde for mig, fordi jeg aldrig får en pause…
I en forholdsvis lang periode har vikle/bæresele virket uden den store modstand, men nu er jeg i tvivl, om jeg skal fortsætte med bæreselen, når han bliver så ked af det?
Bæreselen er dog mit eneste redskab til at få en lur i ham fx til mødregruppe, da jeg ikke kan holde til at bære ham i mine arme hele hans lur, plus den tid det tager, at få ham til at sove.
Jeg overvejer dog at droppe mødregruppe og aktiviteter her i julen, fordi det er så hårdt, at han skal græde så meget til hver lur. Han "vil ikke gå glip af noget" og har altid været meget vågen og opmærksom. Så når der sker noget omkring ham, kæmper han ekstra meget imod, og bliver gerne overtræt inden det lykkes mig at få ham til at falde i søvn.
Men på den anden side har jeg heller ikke lyst til at isolere mig helt herhjemme. Det har jeg allerede gjort længe nok, fordi det simpelthen er så stressende at være ude med ham.
Tidligere søvn:
De første 5-6 uger af hans liv sov han kun 11-12 timer i døgnet, fordi han vågnede hvert 20. minut, og vi ikke kunne få ham til at sove videre, og dermed skulle vente til næste ”søvntog”.
Da jeg begyndte at lade ham sove ved brystet så længe, som han ville, og siden jeg introducerede vikle og bæresele (kombineret med bryst, hvis jeg ikke kunne vugge ham i søvn igen ved opvågningerne) begyndte han at sove mere i løbet af dagen, og det gjorde, at han var meget nemmere at få til at sove til natten, og kom op på at sove 10-11 timer hver nat plus 3,5-5 timer i løbet af dagen.
Dvs at han kom op på 15-16 timers søvn i døgnet. Han er meget glad og tilfreds, når han vågner.
Dagslure:
Han sover 3-5 lure i løbet af dagen afhængigt af, hvor stor succes jeg har haft med at få ham til at sove videre ved opvågningerne. Som regel har jeg succes med to lange lure på halvanden time og to korte lure på 30 min. Jeg er slet ikke i tvivl om, at han har brug for at sove nogle længere lure end kun 30 minutters lure. Han er så glad og tilfreds, når han har sovet, især når han har sovet halvanden time eller mere.
Jeg forsøgte én dag at undlade at hjælpe ham videre i søvnen, således at han kun fik 30 min lure hele den dag, og han var til sidst så uoplagt, træt og pylret, at det var virkelig svært at få ham til at falde i søvn og sove videre til natten.
Jeg ved ikke, om det er dén vej, jeg skal gå for at lære ham at sove selv?
Dvs. håbe på, at han med tiden lærer at sove længere end 30 min?
Men hvis ikke jeg tilbyder brystet, for at hjælpe ham videre i søvnen, bliver det kun 30 min lure hver gang… Og så bliver det svært at nå at få 4-5 timers søvn i ham i løbet af dagen…
Nattesøvn:
Om natten sover han 10-11 timer uden egentlig opvågning. Jeg ammer ham, mens han sover, når han begynder at blive urolig og søgende. Han spiser, slipper selv, og sover så videre. Jeg er holdt op med at registrere, hvor meget jeg ammer om natten, fordi jeg blev for vågen og dermed selv havde svært ved at falde i søvn igen. Men jeg vil gætte på, at jeg ammer i hvert fald 5-6 gange hver nat.
Formentlig ammer jeg for meget om natten, men jeg er selv meget tilfreds med den måde, jeg gør det på om natten, fordi jeg får sovet cirka 8 timer hver nat (afbrudt af amningerne, selvfølgelig).
Om aftenen (som regel ved otte-ni-tiden) falder han i søvn ved brystet i sengen (jeg ammer liggende). Jeg ligger med ham ved brystet i ca 45-60 minutter, når han selv slipper, ligger jeg fortsat ved siden af ham, klar til at stikke brystet i munden på ham, når/hvis han vågner op. Jeg ligger altid minimum halvanden time ved ham, indtil han sover tungt. Så kan jeg godt stå op, og han kan sove videre selv i et par timer.
Det er selvfølgelig hårdt at ligge i den samme skæve stilling i halvanden time hver aften, men det virker, og derfor er jeg tilfreds med det. Hellere dét, end at han vågner, og vi skal vente på næste søvntog.
Første del af natten sover han bedst/tungest. Ved fire-fem-tiden er han altid mere urolig, mosler og virker til at kæmpe med prutter. Dér ammer jeg nok cirka en gang i timen.
Han vågner altid omkring klokken 6.30-7.30 om morgenen. Og han vågner glad og smilende.
Ift. vores problemer med at få ham til at sove om dagen, har jeg forsøgt at få råd fra min egen sundhedsplejerske, men hun bliver ved med at holde på, at han skal ud og sove i barnevognen hver dag. I starten ville hun have mig ud med barnevognen både formiddag og eftermiddag, men det var simpelthen for anstrengende. Jeg brugte ca 20 min på bare at få ham trøstet og til at falde i søvn, og så sov han kun 30 min, så mine anstrengelser stod ikke mål med ”gevinsten”, og han sov alt for lidt.
Han begynder at græde straks han kommer i Voksiposen. Og det tager bare til i styrke, indtil han ikke kan få luft. Men vores sundhedsplejerske fastholder, at han skal ud og sove.
Jeg kan bare ikke få det til at lykkes…
I en ganske kort periode i november (1,5 uge) kunne jeg gå en middagstur med barnevognen, hvor jeg, som A. tidligere har beskrevet, kunne berolige hans gråd og få ham til at falde i søvn i Voksien (placeret i barnevognen) ved at holde i hånd, tale beroligende, synge vuggevise, vugge vognen og hvis han decideret skreg, gjorde jeg brug af hvid støj. På den måde var det muligt at få ham til at falde i søvn, og jeg kunne dermed komme ud at gå og få lidt frisk luft. Han sov vel at mærke kun 30 min, og det kunne ikke lykkes på noget tidspunkt at få ham til at sove videre efter de 30 min. Når han vågnede, begyndte han at græde efter få minutter, og det tog kun til i styrke indtil han blev taget op i favn.
I slut-november begyndte han at skrige straks han fik huen på, og det gav ingen mening at ligge et skrigende barn ned i Voksiposen, for han kunne på ingen måde falde til ro uden at blive taget op og trøstet.
Men min egen sundhedsplejerske holder fortsat på, at jeg skal ligge ham i barnevognen og køre med ham hver dag. Jeg har forklaret hende, hvordan han skriger og er umulig at få til at falde til ro. Jeg har sågar spurgt hende, om jeg så bare skal lade ham ligge og skrige i vognen og køre rundt med ham, men det vil/kan hun naturligvis ikke svare på.
Jeg bliver så ked af det hver gang, jeg har talt med vores egen sundhedsplejerske, fordi hun får mig til at føle, at jeg gør det forkert og ikke er sej nok eller vedholdende nok…
Jeg er så opmærksom på vores dreng og bruger virkelig al min energi døgnet rundt på at han skal være tilpas og få sovet nok. Vores dreng har så svært ved at overgive sig til søvnen, han sover meget let og vågner ved mindste støj. Kunne vi spørge ham, ville han helt klart foretrække at sove ved brystet (og ikke ude i den ”friske luft”, som min sundhedsplejerske proklamerer hver gang).
Vi har virkelig brug for hjælp til, hvordan vi skal lære vores dreng at sove, uden at han skal græde sig i søvn eller sove ved brystet hele sin lur.
Jeg har læst din bog om Børn og Søvn, den er virkelig god, og jeg er sikker på, at jeg kommer til at få meget gavn af den fremover, men jeg synes ikke, at jeg kunne finde råd i lige præcis vores nuværende situation.
Vi glæder os til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Mor & Far