Svar: Natteuro - 2 mdr.
21. december 2020
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, når du forsøger at tilbyde din datter brystet, og hun afviser, skubber sig væk, kaster hovedet fra side til side, vrider sig.. og der så ender med at gå temmelig mange timer imellem amningerne.. Øv.
Der er flere ting, som kan spille ind og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Det ene er, at hun måske er ved at være så stor, at hun har behov for mere mælk og derfor brug for, at du hele dagen igennem ammer hende hyppigere. Det giver mere mælk at amme hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke mere mælk, at du ammer i 40 minutter i stedet for i 20 minutter. Og nogle gange, når børn afviser brystet eller bliver frustrerede over brystet, så er det fordi de ikke synes mælken løber hurtigt nok - og det kommer den til, hvis du får produktionen øget lidt.
Det kan også handle om ammestillinger, og at hun måske føler sig lidt for holdt og lidt for presset til brystet. Prøv at lægge mærke til, hvor du holder dine hænder, når du lægger hende til. Har du f.eks. hendes hoved i din hånd, når du fører hende itl brystet, så kan hun godt føle dette som et pres på hovedet, og det kan gøre, at hun bliver "flitsbue-agtig" i kroppen, når hun skal ammes og derfor skubber sig væk, græder frustreret. Derfor kan det være en god idé at du forsøger at lægge hende til brystet mens hendes hoved ligger på din arm, eller du kan lægge dig og amme hende liggende - som du skriver, at du også forsøger - men hvor du ikke støtter hendes hoved med dine hænder. Er det nødvendigt at støtte hendes hoved for at hun får rigtigt fat, så er det vigtigt, at du holder din hånd ved hendes nakke og ikke på selve baghovedet. Hold dine hænder nederst på hovedet, bag ved/under ørerne...
Så kan uroen også skyldes maveuro, måske fordi hun er en pige, som prutter mere end hun bøvser. Det kan derfor være en god idé at gøre lidt ekstra ud af hendes bøvsning efter amning, så hun kommer af med luften på den måde. Jo mere luft hun kan bøvse ud, jo mindre luft skal pruttes ud, og det vil give mere ro i maven...
Du skal også være opmærksom på, at hun stadig har en alder, hvor hun ikke kan lukke lyde ude. Verden er et bombardement af sanser - hun ser, hun hører, hun føler, hun smager... Og hun bliver naturligt let overstimuleret. Hun er stadig så lille, at hun ikke er i strand til at lukke lyde ude, så hun hører alt, hvad foregår omkring jer. Og hun kan se længere nu, er langt mere bevidst i sin kontakt, følger meget mere bevidst med - og det kan nogle gange godt blive for meget for hende.
Hun kan have svært ved at kapere alle de indtryk hun får, hun har svært ved at lukke ting ude, hun har svært ved selv at mærke og fornemme, når det er nok. Hun kan have svært ved at fornemme, hvornår hun egentlig er mæt og sulten - hvilket også kan være forklaringen på, hvorfor hun nogle gange vil søge brystet, og når du så lægger hende til, så vil hun alligevel ikke die. På samme måde kan hun have svært ved at mærke, hvornår hun er træt, og hvornår hun skal opleve og følge med, - og det kan gøre det svært at putte hende og finde det rette puttetidspunkt. Og hun kan ikke selv mærke, hvornår hun har fået stimuli nok, og her er det vigtigt at hjælpe hende med at koble fra, før det bliver for meget...
En del af hendes uro kan altså godt skyldes den store udvikling, som hun går igennem lige nu og alle de nye oplevelser og stimuli hun får, fordi hun er mere bevidst nu. Og det er vigtigt, at du i løbet af dagen forsøger at stimulere hende, men samtidig også skærmer hende, så du f.eks. ikke har radio eller tv kørende hele dagen, ligesom det om aftenen kan være en god idé, at du ikke sidder i stuen, men nogle gange vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen med slukket lys og nedrullede gardiner, fordi det naturligt vil skærme og dermed hjælpe hende bedre til ro. Det betyder ikke, at du skal slukke for alle lyde og liste rundt, men du må gerne medtænke, hvor meget uro der er omkring jer - også nu hvor julen nærmer sig, og der måske vil være lidt mere aktivitet i familien (trods corona)...
Hun vil også have en større motorisk uro, fordi hun bruger sig selv mere fysisk nu. Hun bliver gradvist stærkere i kroppen og bliver dygtigere til at holde hovedet og følge jer og genstande med øjnene. Hun begynder at kunne dreje hovedet bevidst efter lys og lyd. Hun vil også begynde at sparke lidt med benene og ligger ikke længere stille og når hun ligger på maven, vil hun løfte sig op, holde hovedet, kikke ig omkring - og øve sin styrke i nakke, skuldre og ryg. Hun begynder også at finde sine hænder, som nu kommer i munden og hun kan ligge og sutte på sine fingre.
Hendes bevægelser er stadig meget ukoordinerede og hun kan også stadig have en aktiv moro-refleks. Det er hendes faldrefleks. Det er som når du selv er ved at falde i søvn og din krop nogle gange giver et spjæt, sådan kan jeres datter også have det. Kroppen spjætter og hvor I sover videre, så vækker det hende, hun vågner op og græder. Her hjælper det ofte med et svøb eller det kan hjælpe at du lægger hænderne på hendes krop, så du med dine hænder, hjælper hende til ro. Nogle gange kan det også være en god idé, at du samler hendes hænder på brystkassen og på den måde hjælper hende til at holde sammen på sig selv, så hun ikke kan "spjætte" og på den måde får vækket sig selv.
En del af hendes uro om aftenen og natten kan altså også handle om den motoriske udvikling, som hun går igennem lige nu, og hvor hun naturligt er fysisk lidt mere urolig. At hun vrider sig, kaster rundt med hovedet, slår og sparker med arme og ben kan altså godt være helt normalt for hendes alder. Men du har ret i, at det naturligt kan forstyrre hende og forstyrre hendes søvn, og derfor er det godt at hjælpe hende til fysisk ro, præcis som du forsøger :)
Mit råd vil være, at du forsøger at hjælpe hende hyppigt til brystet hele dagen igennem, så du sikrer dig, at hun får masser af mælk, og at din mælkeproduktion sættes op, hvis hun har brug for det. Det vil være rigtig godt, at du/I medtænker, hvad I laver i løbet af dagen, hvor mange stimuli hun får - og forsøger at finde balancen mellem at stimulere hende, for det skal hun naturligt også, og så hjælpe hende til ro, når det er tid til at koble fra og sove. Og så skal du også være opmærksom på ammestillinger, og at hun ikke må føle sig for presset eller holdt ved brystet. Prøv evt. at amme med "laid-back/tilbagelænet" ammestilling. Og forsøg så at hjælpe hende til ro med dine hænder, ved at svøbe hende osv. som du allerede forsøger :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og ønsker jer en rigtig dejlig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske