Brev:
Natteuro - 2 mdr.
21. december 2020
Alder:
2 mdr.
Natteuro - 2 mdr.
Hej Helen
Selvom jeg allerede har sendt et spørgsmål for kort siden, så er der kommet et supplerende spørgsmål.
Vores lille datter på to måneder er meget urolig i sin søvn om aftenen og tidligt om morgenen. Hun vrider sig, kaster rundt med hovedet og slår/sparker med arme og ben. Er dette meget naturligt for hendes alder?
Det forstyrrer hendes søvn, og hun døser hen og vågner op igen mens det står på. Nogle gange hjælper det at svøbe hende, men ikke altid.
Vi har nu haft 2-3 uger, hvor denne uro også befinder sig i løbet af natten. Det opstår, når hun er blevet ammet og lagt tilbage i hendes seng, så kan hun vride sig den næste time før hun falder til ro. Jeg holder tit min hånd på hende, så hun kan mærke mig, men jeg sover så heller ikke, når jeg gør det. Det skal siges, at hun ligger i en bedside crip ved siden af mig.
De seneste nætter har amningen også drillet. Jeg ammer hende gerne liggende, men her er hun også begyndt at vride sig, kaste med hovedet osv. når hun skal til at spise. Der er bare virkelig meget uro i hendes krop.
Nogle gange bliver hun sur og vil ikke tage brystet om natten, og der kan gå op til 7 timer mellem to amninger. Dette er helt okay, hvis det var, fordi hun sov, men det gør hun ikke - den senest nat har været sådan:
Hun blev ammet kl 20, døser lidt hen men vågner igen og er herefter vågen til kl 21.30. Her tilbydes hun brystet igen men afviser. Hun vrider sig og er træt, så hun bliver svøbt og vugget i søvn. Kl 23.30 vågner hun, tages over for at ammes. Vrider sig og kaster med hovedet, afviser brystet og bliver sur fordi jeg laver det forblive blottet (i håb om at hun vil tage fat). Hun får til sidst sutten og falder i søvn. Vågner kl 1 igen. Tilbydes brystet (denne gang siddende), afviser og bliver rigtig sur. Hun svøbes, får sutten og vugges i søvn. Vågner igen kl 2 med samme scenarie, som kl 1. Vågner igen kl 3 - og denne gang spiser hun, og falder i søvn! Vågner kl 5 og ammes, vrider sig osv den næste time. Vågner kl 7.30 vrider sig, kaster med hovedet osv., ammes, vrider sig igen den næste time, og sover så videre til ca 9.30.
Jeg bliver frustreret i løbet af natten, fordi hun ikke vil spise, og at hun vågner hele tiden. Har du nogle gode råd?
Med venlig hilsen
Den trætte mor