Svar: 5,5 mdr - søvn om natten

14. december 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Hvor dejligt at høre, at lillebrors gråd og skrigeri er stoppet - og nærmest fra den ene dag til den anden. Uanset hvad årsagen har været, så er det dejligt, at det er stoppet nu, så langt så godt :)

Det lyder for mig som om, at jeres lille dreng måske godt kan være lidt sulten. I hvert fald fortæller du, at han om aftenen søger brystet igen og igen. Han skal have brystet i munden mere eller mindre hele tiden for at finde ro, og lige så snart du forsøger at trække brystet til dig, så vågner han op, og søger tydeligt brystet igen. Han spiser også meget hyppigt om dagen, og ammes ofte to gange mellem hver lur...

Du har dog ret i, at han heller ikke skal overfyldes om aftenen, for det kan også gøre, at han så søger brystet mere - fordi for meget mælk i maven giver maveuro, og maveuro øger hans suttelyst, men jo mere der så kommer ned, jo mere maveuro, og det er en rigtig dum cirkel at havne i. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at øge hans indtag hele dagen igennem, så mæthed starter fra morgenstunden.

Det lyder som om, at det fungerer godt med de to skemåltider dagligt, og da han nu er 5.5 måned gammel, så tænker jeg, at du måske skal prøve at øge ham til 3 måltider. Det skal ikke være store mængder af gangen, for det er vigtigt, at der stadig er plads til mælken. Så det er bedre, at han spiser ½-¾ dl. grød eller mos, får vand af kop, og så ammes før han puttes, end at du giver ham f.eks. 1-1.5 dl. grød eller mos, og han så ender med at afvise brystet :) Balancen skal naturligt findes :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får ofte en ekstra amning, når dagen begynder

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping og vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes grød (anden type end om morgenen), eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl. 13 - det afhænger af, hvornår han står op af sin formiddagslur

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3 lur, som ofte er en powernap

Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og puttes til natten, som nu ca. kl 20. Du må gerne prøve at amme, skifte bleen, amme ham igen og derefter putte ham.

Sen aften 23: Ammes og sover videre

Nat 03: Ammes og sover ...

Annonce

... videre

Når du putter ham - uanset om det er om dagen eller om aftenen, så vil det være en god idé, at du forsøger at flytte ham fra din favn, og ned hvor han skal sove - før han sover helt. Han skal ikke puttes vågen, men skal være døsig og flyttes fra din favn lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig registrerer, at han flyttes fra dig og fornemmer, hvor han ligger.

Det er ikke meningen, at han skal ligge med bryste i munden om natten, og det er for hårdt for både dig og ham, hvis han skal ammes en gang i timen hele natten igennem. Han skal helst sove 3-4 timer uden mælk om natten, ligesom han også gør om dagen.

Det lyder som om, at han har lidt tendens til at falde i søvn ved brystet om aftenen, falder lidt hen, vågner op og dier lidt, sover lidt igen, vågner og dier osv. Og det er vigtigt, at du hjælper ham med at spise effektivt og godt, og derefter lægger ham fra dig. Derfor kan det om aftenen også være en god ide at du ammer ham, skifter hans ble og så ammer ham igen, før du lægger ham fra dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil også være godt, his han ikke sover i dobbeltsengen om natten, men sover i egen seng, så han sover på afstand af dig. Når og hvis han ligger tæt med dig, så vil han naturligt dufte din mælk, og det vil være rigtig svært for ham ikke at søge brystet. Hvis han sover på afstand af dig, vil det derfor kunne give mere ro og mere sammenhængende søvn... Derudover er det en god idé, hvis du kan sove med en t-shirt eller ligende, så hvis og når du tager ham over til dig, så kan han få din nærhed og tætte kontakt, men der er lukket ind til mælkebaren... Det er dig der styrer, hvornår han kan ammes.

Om dagen kan det også være en idé at sætte amningerne lidt i system, forstået på den måde, at han begynder at spise mere effektivt før hver putning - fordi det også kan gøre, at han om aftenen måske vil spise mere effektivt og dermed så også lettere kan puttes. I takt med at skemaden begynder at fylde mere, så vil det være rigtig godt, at du ikke ammer ham både når han vågner og når han skal sove, men forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner - og så ammes godt, før han puttes. Den rytme om dagen tænker jeg kan smitte positivt af på aftenen og nætterne også. Jf. dagsplanen.

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor