5,5 mdr - søvn om natten

14. december 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5,5 mdr - søvn om natten

Kære Helen

Tak for dine tidligere svar og hjælp til Lillebror. Nu har situationen ændret sig, så jeg skriver nu igen.

Fra den ene nat til den anden stoppede skrigeriet, og han virker nu ikke ked af det/i smerte om natten. Vi nåede tre gange forbi en fysioterapeut (Motorikhuset), som ikke fandt noget. Vi har endnu ikke fået tjekket hans ører, men vil gøre det, hvis han igen virker urolig og ked af det, eller hvis du tror, at det vil gøre en forskel. Voksiposen var ikke et hit, og han ville slet ikke være i den. Vi købte en billig sovepose (den slags med stropper med trykknapper over skulderen), som han gerne vil ligge i, men han blev helt svedig på ryggen, så nu forsøger vi, at han ligger på sengen ved siden af mig under sin dyne, og det virker lettest for tiden.

Om natten har vi stadig problemer: han er tydeligt træt til natten ved 19-20-tiden og puttes her i slyngevuggen, som han relativt let falder i søvn i. Næste gang han vågner (typisk efter 2-3 timer), bliver han skiftet, ammet liggende og så begynder udfordringen. Han vil nemlig kun sove videre med brystet i munden og typisk højest en time ad gangen. Slyngevuggen kan jeg slet ikke putte ham i (far kan godt) og heller ikke bedside crib. Hvis jeg trækker brystet til mig efter endt amning, lyder han utilfreds, og får han det ikke igen, bliver han ked af det eller vågner helt op.

Når jeg tager ham op for at trøste ham, så søger han efter brystet, og får han det ikke, så sutter han på mit nattøj, kind eller arm. Han kan som regel falde i søvn igen, hvis jeg lægger mig og ammer, og han sutter på brystet som en sut, men han vågner, hvis jeg trækker brystet væk også i dyb søvn, og uanset hvor længe jeg venter. Han virker til at sove udemærket sådan, men jeg sover meget let og er bange for, at han bliver for varm, og jeg ligger ukomfortabelt for ...

Annonce

... ikke at lægge mig på ham.

Nogle gange lykkes det at trække mig væk, men så vil han ligge helt oppe i min armhule, og jeg ligger stadig ukomfortabelt. Jeg har forsøgt at klippe bunden ud af hans babynest, så jeg bare har kanten tilbage, som jeg kan lægge rundt om ham med min t-shift bundet omkring, og det har virket få gange. Hvad kan jeg gøre for at lære ham at sove videre uden brystet i munden og gerne med bare en smule afstand? Han tager stadig ikke sut, selvom jeg ihærdigt forsøger. Jeg har på fornemmelsen, at han vågner lidt for meget op af, at han bliver skiftet så hyppigt (4-5 gange ca.) om natten, men han tisser meget om natten, så hvis han ikke bliver skiftet ved hver amning, så tisser han ofte igennem.

Om dagen er han stadig et stort smil, glad, udadvendt, forsøger at vende sig og spiser skemad to gange dagligt. Til 5 mdrs undersøgelsen vejede han 7 kg og var 63 cm, og han følger sin kurve (vi er ikke så store mennesker). Han har konstant hænderne i munden og forsøger at sutte og tygge på alt. Måske er det bare alderen, måske er der tænder på vej, men han har tydeligvis et stort behov for at have noget i munden om natten.

Om dagen sover han fortsat lure på op til 3 timer uden noget i munden, så jeg tænker på, om det er uhensigtsmæssigt, at han hele tiden kan lugte mig/mælk om natten? Er amning en gang i timen tilpas eller for ofte? Han spiser jo godt både ved brystet (to gange mellem hver lur) og skemad om dagen (to måltider). Han virker næsten overfyldt om natten, men alle de måder, jeg kan trøste og berolige ham på om dagen, virker ikke om natten, og derfor ender det ofte med brystet. Jeg har dog på fornemmelsen, at han ikke spiser lige så meget, som når han har sovet en længere lur, og det mere er tryghed, han søger.

Hvordan kommer jeg videre herfra?

Med venlig hilsen

Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!