Putning af både storebror og lillebror

15. december 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Putning af både storebror og lillebror

Hej

Jeg er solomor til to skønne drenge  - storebror på 3 år og 3 mdr og så lillebror på knap 5 måneder. Det har naturligvis været en omvæltning for storebror, at de nu er to om at dele mig, men jeg synes generelt, at han tackler det godt. Jeg har dog brug for nogle gode råd i forbindelse med putning.

De sover begge i soveværelset. Lillebror i min seng, da det er nemt ift amning om natten og storebror i en tremmeseng uden side på.

Imens jeg var gravid, vænnede jeg langsomt min ældste søn fra, at jeg skulle sidde inde ved ham, til han sov. I stedet var jeg der 10 min, hvorefter døren til stuen stod åben. Han kunne så høre mig vaske op osv. Og faldt i søvn.
I starten efter lillebrors ankomst lå jeg i min seng og ammede lillebror, imens jeg fortalte eventyr for storebror. Jeg blev der, til han sov. Men det dur ikke mere.

Om aftenen har jeg ofte forsøgt at putte kl 19, men så bliver klokken nemt 21 eller mere, inden storebror sover.

Jeg har været inde på værelset og har ammet lillebror i min seng imens. Men til sidst gider lillebror absolut ikke mere, jeg gider heller ikke, og det er endt i skæld ud og hævet stemme over for storebror. Og det dur ikke.

I en periode "udnyttede" storebror, at jeg ammede lillebror og kravlede op i min seng, selvom jeg sagde, at han skulle blive i sin egen. Og jeg forstår jo godt, at han egentlig gerne vil være der, når lillebror er. Det ...

Annonce

... samme, når jeg til sidst er nødt til at gå ind i stuen med lillebror. Så græder storebror og vil med og absolut ikke sove.

Jeg søger derfor hjælp til at gå skabt en bedre rutine omkring aftenputningen.

Da jeg er alene om dem, vil jeg lige ridse lillebrors døgnrytme op.. Det er jo nødvendigt at finde en form, hvor det passer sammen.

Pt bliver lillebror bla ammet ved 6.30-tiden hvorefter han sover lidt videre.
Storebror er oppe senest 7.15. Lillebror får en hurtig tår og en tør ble, inden vi går afsted mod børnehaven.
Pt sover lillebror, når jeg afleverer og henter storebror i børnehaven. Vi har 3 km hver vej, og da jeg ikke har bil, foregår det til fods. Han sover måske 1,5-2 timer om morgenen - dvs. 8.30-10.30 samt 14.30-16.30. Det er lidt forskelligt, hvornår på turen han falder i søvn, og hvor længe han sover.
Derudover sover han nogle gange en kort lur imellem de to. Det sker, hvis første lur ikke var så lang.
Derudover sover han tredje (nogle dage fjerde) lur ca 18.00-19.00.

Pt er han derfor ret vågen, når jeg skal putte storebror. Han ligger roligt, imens jeg ammer, men derefter ligger han og snakker og pludrer.

Min ældste søn sover ikke længere lur. Vi skal gå ud af døren senest 8.10 om morgenen, for at jeg kan nå at have ham ordentligt afleveret inden kl 9.

Ja, hvad gør jeg?
Jeg bliver så frygtelig ked af, hvordan det nogle aftener er endt.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine