Brev:
Putning af både storebror og lillebror
15. december 2020
Alder:
3 år, 2 mdr.
Putning af både storebror og lillebror
Hej
Jeg er solomor til to skønne drenge  - storebror på 3 år og 3 mdr og så lillebror på knap 5 måneder. Det har naturligvis været en omvæltning for storebror, at de nu er to om at dele mig, men jeg synes generelt, at han tackler det godt. Jeg har dog brug for nogle gode råd i forbindelse med putning.
De sover begge i soveværelset. Lillebror i min seng, da det er nemt ift amning om natten og storebror i en tremmeseng uden side på.
Imens jeg var gravid, vænnede jeg langsomt min ældste søn fra, at jeg skulle sidde inde ved ham, til han sov. I stedet var jeg der 10 min, hvorefter døren til stuen stod åben. Han kunne så høre mig vaske op osv. Og faldt i søvn.
I starten efter lillebrors ankomst lå jeg i min seng og ammede lillebror, imens jeg fortalte eventyr for storebror. Jeg blev der, til han sov. Men det dur ikke mere.
Om aftenen har jeg ofte forsøgt at putte kl 19, men så bliver klokken nemt 21 eller mere, inden storebror sover.
Jeg har været inde på værelset og har ammet lillebror i min seng imens. Men til sidst gider lillebror absolut ikke mere, jeg gider heller ikke, og det er endt i skæld ud og hævet stemme over for storebror. Og det dur ikke.
I en periode "udnyttede" storebror, at jeg ammede lillebror og kravlede op i min seng, selvom jeg sagde, at han skulle blive i sin egen. Og jeg forstår jo godt, at han egentlig gerne vil være der, når lillebror er. Det samme, når jeg til sidst er nødt til at gå ind i stuen med lillebror. Så græder storebror og vil med og absolut ikke sove.
Jeg søger derfor hjælp til at gå skabt en bedre rutine omkring aftenputningen.
Da jeg er alene om dem, vil jeg lige ridse lillebrors døgnrytme op.. Det er jo nødvendigt at finde en form, hvor det passer sammen.
Pt bliver lillebror bla ammet ved 6.30-tiden hvorefter han sover lidt videre.
Storebror er oppe senest 7.15. Lillebror får en hurtig tår og en tør ble, inden vi går afsted mod børnehaven.
Pt sover lillebror, når jeg afleverer og henter storebror i børnehaven. Vi har 3 km hver vej, og da jeg ikke har bil, foregår det til fods. Han sover måske 1,5-2 timer om morgenen - dvs. 8.30-10.30 samt 14.30-16.30. Det er lidt forskelligt, hvornår på turen han falder i søvn, og hvor længe han sover.
Derudover sover han nogle gange en kort lur imellem de to. Det sker, hvis første lur ikke var så lang.
Derudover sover han tredje (nogle dage fjerde) lur ca 18.00-19.00.
Pt er han derfor ret vågen, når jeg skal putte storebror. Han ligger roligt, imens jeg ammer, men derefter ligger han og snakker og pludrer.
Min ældste søn sover ikke længere lur. Vi skal gå ud af døren senest 8.10 om morgenen, for at jeg kan nå at have ham ordentligt afleveret inden kl 9.
Ja, hvad gør jeg?
Jeg bliver så frygtelig ked af, hvordan det nogle aftener er endt.
Hilsen