Svar: Aftenuro

13. december 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres dreng umiddelbart har en rigtig fin rytme. Han sover godt om dagen, ofte 2-3 lure og ofte af 2-3 timers varighed, han melder sig selv til måltiderne og spiser godt, tager rigtig fint på. Det lyder ligesom det skal være, så det er super dejligt.

Når jeres dreng har et længere vågenstræk om aftenen, så skyldes det højst sandsyligt at han netop sover så meget om dagen og også den udvikling, som han går igennem lige nu.

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på jeres drengs alder er ca. 16 timer i døgnet. Og hvis jeres dreng sover mellem 6-9 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn være mellem 7-10 timer lang. Lige nu skal han have lov til at sove fleksibelt og som han viser behov for, men sover han f.eks. 8 timers nattesøvn mellem kl 00 til 08 og så tre lure om dagen, som tilsammen også varer ca. 8 timer, så får han altså sit søvnbehov rigtig fint dækket og det forklarer, hvorfor han ikke kan sove om aftenen. Når det så er sagt, så kan vi dog godt være enige om, at det vil være for langt et søvnstræk for ham, hvis han er fuldt vågen fra kl 18 til 00 - men det lyder det faktisk helelr ikke som om, at han er. Som jeg læser dit brev, så tager han ofte en powernap på måske 20 minutter, eller han tager små hvil i din favn, imens han ammer eller mellem amningerne - og på den måde får han stadig nogle afbræk om aftenen....

Det er naturligt, at han spiser hyppigt om aftenen. Din mælk er mere koncentreret på det tidspunkt og ved at die hyppigt, så får han mange små slurke koncentreret mælk og dermed ekstra mæthed til natten, så han kan sove et lidt længere søvnstræk, når natten rigtigt begynder. At han bliver irriteret ved brystet, hiver og trækker i brystet handler sandsynligvis om, at han skal arbejde ekstra ved brystet for at få mælken ud og det kan godt irritere. Du kan godt forsøge at se om du i løbet af dagen kan ...

Annonce

... få ham til at spise en lille smule mere hyppigt, både fordi det vil fylde ham lidt ekstra op om dagen, så han måske ikke er helt så sulten om aftenen, men også fordi den hyppige amning kan øge din mælkeproduktion, så mælken om aftenen løber lidt hurtigere til ham igen. Det lyder dog som om, at du allerede ammer ham to gange mellem hver lur, så han lyder umiddelbart til at die så hyppigt, det er muligt :)

Det kan også være, at han vil have glæde af en sut, og at hans søgning mod brystet og behov for at die om aftenen handler om et suttebehov. Hvis du gerne vil vænne ham til at tage en sut, kan det være en god idé, at du forsøger at introducere denne som en fast del af hans hverdag - også når han skal sove om dagen. Så du som nu ammer, pusler, søber, ammer - og så giver sutten og putter ham fra dig ned hvor han skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når alt dette så er sagt, så kan det som nævnt også handle om alder og udvikling. Han er langt mere opmærksom nu og skelner mere og mere tydeligt mellem jeres stemmer, når I taler til ham, ligesom han begynder at fornemme omgivelserne mere tydeligt. Han begynder f.eks. at se farver nu - og alle de nye indtryk, som han får, kan godt gøre, at han sidst på dagen bliver overtræt og har svært ved at finde ro - og derfor måske skal skærmes lidt for at koble fra.

Det kan derfor nogle gange være en god idé, hvis du kan lægge dig med ham i dobbeltsengen i soveværelset og amme ham liggende og for nedrullede gardiner, så I ligger mørkt og afskærmet fra lys og lyd. Det kan godt være en god idé, at han sover i soveværelset og ikke i stuen, hvor I sidder - hvis det hjælper ham til bedre at koble fra. Er han vågen og virker til gerne at ville have kontakt, så skal I naturligvis have ham hos jer, pludre, hygge og gøre aftenerne til familietid lige nu :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :) Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder