Kan ikke puttes til nat

13. december 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kan ikke puttes til nat

Hej Helen

Selvom jeg efterhånden har læst en del om søvn, så har jeg svært ved selv at finde en løsning på vores søvnproblem 🙂

Vi har en datter på ca 6,5 måned, som vejer 6,3 kg - hun er ikke så stor, men følger hendes egen vægtkurve, trives, er glad og skøn.

Den sidste måned har jeg haft meget store vanskeligheder med at putte hende til nat og efter amning om natten. Jeg bruger oftest ca. 2 timer, hvilket hurtigt kan give 5-6 timer, hvis hun skal ammes to gange i løbet af natten. Det er enormt opslidende, og jeg er ved at være godt træt. Jeg håber derfor, du kan give et par gode råd.

Indtil min datter var lidt over fem måneder, har jeg kunnet amme hende, og lægge hende over i hendes seng umiddelbart bagefter - det har taget maksimalt en halv time. Nogle gange sov hun bare videre, andre gange vågnede hun op, lå og pludrede og faldt selv i søvn efterfølgende. Pludselig fra den ene dag til den anden ændrede dette sig. Hun er siden fødslen blevet svøbt i hendes dyne, når hun skulle sove, og det har hun fundet stor tryghed i. Da hun nærmede sig de fem måneder, kunne jeg begynde at mærke på hende, at hun ikke syntes det var så rart at være svøbt mere. Jeg fortsatte dog med at lægge hende i dynen, men med armene fri, og det virkede til, at det var ok for hende.

"Putteritualet" har været det samme siden fødslen, som egentlig bare består i, at hun bliver puslet, får nattøj på, vi går ind i soveværelset, hvor der er mørkt, hun bliver ammet fra begge bryster og falder til ro med lukkede øjne, jeg sætter en vuggevise til at spille, og hun bliver lagt i hendes seng, som står i soveværelset. (Jeg blev desperat for et par uger siden og købte en tyngdepose, som hun nu sover i, og med en dyne over.)

Det der sker nu er følgende; samme putteritual, men hvor jeg nu sidder med hende til jeg tror, hun er i dyb søvn, og så forsøger jeg at lægge hende ned i hendes seng, uden hun vågner - dette har jeg dog aldrig held med de første par gange, selvom jeg gør ALT for at lægge hende så blidt som muligt, så hun ikke mærker skiftet fra arm til seng.

Hun vågner, og hvis ikke jeg tager hende op med det samme, så ender det med gråd, indtil jeg tager hende op, hvor hun med det samme finder ro og lukker øjnene. Hvis jeg lægger hende ned lige efter jeg har ammet hende, men inden hun falder helt i søvn, som jeg gjorde før hen, så vågner hun op, er enten HELT vågen og glad, eller bliver sur - begge dele ender dog med gråd til sidst, indtil jeg igen tager hende op. Hvis ikke jeg tager hende op med det samme, så bliver jeg stående ved hendes seng, siger shh shh og forsøger at kærtegne og berolige hende, men hun bliver blot mere og mere frustreret af det.

Hun virker træt, når vi går ind i soveværelset, og hun falder også til ro med lukkede øjne så snart jeg går i gang med at amme hende. Jeg har forsøgt at amme hende liggende i vores seng, så hun enten kunne sove der, eller bare falde i søvn der, i stedet for på min arm, men det fungerede slet ikke. Hun blev ked af det med det samme, og kunne ikke få hende til at spise. Hvis hendes far forsøger at hjælpe om aftenen/natten, så ender det oftest med et skrigende barn, som først finder ro, når jeg igen tager hende og sætter ...

Annonce

... med hende på armen i sengen.

Det er ikke en nødvendighed, at hun får brystet, oftest er det nok, at hun bare ligger ved mig. Hun vil ikke tage hverken sut eller flaske, og hun finder ikke rigtig tryghed i nogen sutteklude, bamser eller trøjer fra mig. Jeg tænder aldrig lyset i soveværelset, og der er stille og roligt både aften og nat.

Om dagen er hun god til at sove og falder forholdsvis nemt i søvn i hendes barnevogn, som også er det eneste sted, hun kan sove om dagen. Hendes rytme, eller mangel på samme efter de svære putninger er begyndt, er desværre meget svigende, men ser gennemsnitligt ud som nedenstående.

Står op ca. kl. 8 (før dette var det kl. 7), bliver puslet, leger lidt, får lidt morgenmad.
Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl. 10, vågner oftest 11.30. Leger, får middagsmad 12.30, leger igen.
Ammes og puttes til eftermiddag ca. kl. 14, vågner oftest omkring kl. 16.30. Hun får lidt frugtmos, leger og hygger. Aftensmaden får hun ca. kl. 18.30.
Ammes og puttes til nat ca. kl. 20, hvor hun oftest først sover i hendes egen seng kl. 22. Hun har sovet on-and-off på min arm mellem kl. 20 og 22, hvor jeg har forsøgt at lægge hende nogle gange uden held. Nogle dage vågner hun en time efter, og så bruger jeg igen mellem 1-2 timer, men oftest sover hun til omkring kl. 00.30, hvor hun ammes, og jeg bruger oftest 2 timer igen, og så vågner hun omkring kl. 5, hvor hun ammes og jeg bruger igen 2 timer, og så igen kl. 8, hvor hun kommer over i min seng, ammes kort og vi står op.

Nogle dage sover hun også fra midnat til næste morgen, kan være helt op til syv timer i streg, så hun kan sagtens sove godt i sin seng.

Jeg har forsøgt både at putte hende tidligere og senere, men der sker præcis det samme.

Jeg er så meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre for at få hende til at sove videre i hendes seng efter amning aften og nat. Skal jeg lægge hende, når hun er ved at falde i søvn efter amningen, tage hende op fra sengen, når hun begynder at græde eller med det samme når hun vågner?, få hende til at falde til ro, og så lægge hende igen, og fortsætte sådan indtil hun falder i søvn? Jeg har gjort det af nogle omgange, men har ikke haft held med det, putningen har her nærmere varet 2,5-3 timer.

Hun døjer med hård mave i øjeblikket, dette har stået på i ca. fjorten dage, og hun spiser ikke så meget i øjeblikket. Vi startede allerede på mad, da hun var lidt over fire måneder (i håb om, at det ville gøre hende flaskeklar, da jeg ønskede noget aflastning fra amningen - vores sundhedsplejerskes anbefaling), og hun har ikke været i nærheden af at spise en dl. endnu. Der skal også gå ret lang tid mellem amning og mad for, at hun overhovedet vil spise noget.

Lige et andet spørgsmål - kan man tvinge en rytme på en 6,5 måneders baby? Lige nu bliver hun puttet, når hun virker godt træt, men jeg har svært ved, at hun ikke har nogen fast rytme mere (havde hun før putningen gik galt). Nogle dage kan hun finde på at sove tre timer til formiddag, hvilket gør, at hun måske først vågner omkring kl 14 - skal jeg vække hende sådan en dag? Uanset hvor lidt nattesøvn hun har fået, sover hun mellem 3,5-5 timer om dagen.

Mange hilsner
den frustrerede og trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor