Svar: Søvn og vaner hos søn på 10 måneder

11. december 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lillebror, og alt det I oplever lige nu - og alle dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at komme godt omkring i mit svar :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng er i separationsfasen. Han er motorisk rigtig godt igang med at kravle og øver sig i at separere sig, adskille sig fra jer, ved at bevæge sig mere og mere væk. For at kunne adskille sig, så er han nødt til at føle sig ekstra tæt på dig. Derfor vil han lige nu klynge sig ekstra meget til dig - du vil mærke det om dagen, hvor han måske græder, hvis du går på toilettet eller ud i køkkenet og ikke tager ham med. Og du vil mærke det om aftenen, hvor det er svært at få ham til at sove og han bliver rigtigt ked af det, hvis han ikke kan se dig.

Det er rigtig svært for ham at koble fra, når han skal sove. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, og når han endelig sover, så vil han ofte sove meget uroligt. Både fordi han drømmer mere, for alt hvad han oplever, skal bearbejdes, når han sover. Og det giver ekstra urolig søvn, hvor han kan have en masse natlige lyde, han kan både pludre, grine og græde i søvne. Og så vil han også have en stor motorisk uro om natten. Han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han lægger sig op i kravlestilling, hvor han ligger og vugger frem og tilbage, slår måske hovedet ind i sengegavlen eller kryber helt op i hjørnet af sengen, og han kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen. Det hører altså alderen til, at han ligger på alle fire frustreret og grædende og han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt ned igen, han har brug for din hjælp til at finde ro og komme videre i søvnen.

Det er dog meget vigtigt, at du ikke ammer ham, hver gang du hjælper ham, for så lærer han, at han skal have brystet for at sove om natten og han vil naturligt kunne begynde at vågne fordi han så savner brystet.

Det er også vigtigt, at han falder i søvn i sin seng og ikke i din favn, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Hvis han falder i søvn i din favn og flyttes sovende til sin seng så vil han vågne op efter 30 minutter, registrere om alt er, som da han faldt i søvn - og hvis det er det, så sover han videre, hvis det ikke er der, så vil han vågne og søge det han mangler - netop din favn. Derfor er det vigtigt, at han når at følge med i, at han rent faktisk puttes i sin seng og falder i søvn i sin seng og ikke i dine arme. Og her kan op-ned-metoden faktisk godt bruges :) Det afhænger dog af, hvordan han reagerer på denne metode, for hvis han bliver mere frustreret af det, så dur det naturligvis ikke, så er det bedre, at du putter ham og står ved ham, lægger dine hænder beroligende på hans krop, så han stadig kan mærke dig, men lader ham falde i søvn i egen seng.

Som jeg læser dit brev, så sover I alle i soveværelset og hvis du har mulighed for at koble hans seng til din seng, så er det også en mulighed. Det kan gøre det lettere for dig at putte ham i egen seng, samtidig med at du er lige ved siden af ham, ligger tæt ved ham og kan berolige med dine hænder og nærhed - og han kan kravle ud om natten og putte sig ting til dig, hvis det er trygheden og nærheden, som han har behov for. Du bør dog sove med en t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan søge brystet om natten.

Jeg tænker, at den store udvikling, som han går igennem lige nu naturligt forklarer, hvorfor han er ekstra træt og mangler overskud sidst på dagen. Ud fra dagsplanen, så vurderer jeg dog at to lure vil være bedst - MEN - jeg vil anbefale dig, at du i en periode lægger et bad ind midt på dagen, så hans middagslur kommer til at ligge senere. Hvis han står senere op af sin middagslur, så vil eftermiddagen ikke blive så lang for ham og han vil bedre kunne holde sig vågen til kl 19.30, hvor han så kan puttes til natten.

Jeg vil også anbefale dig, at du indføre et godnatmåltid. Det kan være en grød, lidt klatkager, en banan.. hvad du nu tænker, at han kan få i maven, som kan mætte ham lidt ekstra og dermed sikre, at han ikke vågner og søger brystet, fordi han reelt er sulten. Det er helt okay at give ham tryghed og nærhed, som netop mor er, men mor er meget andet end brystet. Og med den alder han har nu, så vil 2 amninger i døgnet være nok til at sikre hans behov for mælk... Og jeg vil anbefale, at disse amninger hos jer ligger aften og sen aften.

Puttesituationen til nat vil blive bedre i takt med, at han bliver ældre og kommer igennem separationsfasen. Derudover tænker jeg, at det er vigtigt at ramme det rette puttetidspunkt, så han ikke er hverken for træt (overtræt) eller ikke træt nok til at sove. Og netop derfor anbefaler jeg, at du rykker middagsluren til lidt senere...

Du kan også vælge om aftenen at lægge dig og amme ham i dobbeltsengen, så han får din fulde nærhed og tætte ...

Annonce

... kontakt og samtidig lærer at falde i søvn liggende stille ved siden af mor, men han skal stadig slippe brystet, før han sover helt og meget gerne nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og stille og roligt kan du så forlænge afstanden mellem jer, hvor han ligger i egen seng og du ligger lige ved siden af i din seng.

I kan også overveje, om han skal på eget værelse, hvis I har mulighed for det. Det kan være en god idé, hvis du mistænker, at du nogle gange kommer til at reagere for hurtigt på hans natlige lyde og uro. Som sagt vil der være meget uro i denne alder og meget drømmeaktivitet og det er ikke alle lyde, som du skal reagere på. Hvis I sover hver for sig, vil det derfor nogle gange gøre, at han af sig selv lettere kan komme videre i søvnen og give dig mulighed for også at få lidt sammenhængende timer. Det giver jer også den mulighed, at far kan tage over efter midnat, så du ikke længere er på og amning derfor er udelukket.

Der er naturligvis også den mulighed, at du vælger at sove et andet sted om natten, så efter sidste amning kl 23-24, så flytter du dig fra soveværelset og far tager over om natten, giver lillebror masser af nærhed og tæt kontakt, så han hele tiden føler sig tryg, men så han lærer at han godt kan sove uden brystet :)

Jeg vil også lige sende dig en dagsplan, som jeg tænker, du kan arbejde ud fra:

Vågner og dagen begynder omkring kl 07-7.30

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. Når du stopper med at amme om natten, vil han sandsynligvis begynde at spise mere her.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop. Hvis han ikke vil spise frugt her, kan du give lidt frugt sammen med morgengrøden.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fisk), giv meget gerne rester fra aftensmaden osv. som nu. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. Badet aktiverer og stimulerer ham rigtig godt og det er med til at forlænge hans vågenperiode midt på dagen, så han kan puttes lidt senere til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mellemmåltid 13.30-14: En lille portion tykmælk (¾ dl) med lidt rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende. Vand af kop.

Puttes til middagslur, måske kl 14-14.30... - og forsøg at putte uden amning, så han lærer at sove uden brystet her.. mellemmåltidet erstatter amningen.

Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt gnavegrønt, frugt, bananpandekager eller lignende, vand af kop. Når mellemmåltidet ligger det senere, så kan det også have en god effekt på humøret og overskuddet, så det er lidt større omkring kl 17...

Aften 18: Familiemad, gryderetter osv. som nu. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Leger med storebror, far og mor...

Godnatmåltid omkring kl. 19-19.15 - hvis grød er helt udelukket, så giv ham klatkager, banan, bananpandekage, grødvafler osv. som jeg kan se, at du forsøger dig med :) Vand af kop. Får derefter børstet tænder...

Ammes og puttes til natten ca 19.30 som nu

Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næsten morgen, hvor dagen starter med morgengrød.

Som du kan se, så er mit forslag, at de to amninger ligger aften og sen aften, da jeg tænker, at det vil gøre det lettere for jer alle at holde fast i, at efter midnat er der ingen mælk. Det kan være mange timer at undvære mælk fra kl 20... Det behøver dog ikke være sådan, hvis du gerne vil bibeholde amning før middagsluren, så kan du godt vælge det. De to amninger kan altså godt ligge før middagslur og før putning om aftenen, eller det kan ligge aften og sen aften - og du skal gøre det, som du tænker vil kunne fungere bedst hos jer.

Så - du skal starte med at ændre lidt på dagsrytmen, holde fast i to lure dagligt, men forsøge at lade dagens 2. lur ligge senere, så eftermiddagen ikke bliver for lang og for uoverskuelig for jeres yngste dreng. Og så puttetidspunktet om aftenen stadig er passende :) Og så skal du skrue ned for antallet af amninger, så han nu ammes 2 gange i døgnet og ikke længere ammes om natten - hans indtag af mælk spiller højst sandsynligt ind på hans indtag af rigtig mad først på dagen, og hans indtag af mad hele dagen igennem spiller naturligt også ind på hans behov for brystet om natten... Og så skal du naturligvis også anekernde den alder og udvikling, som han går igennem lige nu og give plads til at han har ekstra behov for nærhed og tryghed - men huske på, at det ikke er det samme som brystet, og I skal overveje om far måske skal på banen, da han ikke kan amme :) Og så vil tiden også arbejde lidt for jer...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke! Og rigtig god weekend til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor