Svar: Putning og nattesøvn
3. december 2020
Alder:
14 mdr.
Kære N
Tak for dit brev :)
Øv - nu gik det ellers lige så godt, og vi kan godt være enige om, at det er for tidligt at stå op allerede kl 03. Det dur naturligvis ikke...
Jeg tænker som I, at det lyder som om, at hun lige nu har behov for trygheden, behov for at mærke jeres favn. Det hjælper hende til at koble fra og finde ro, og det hænger højst sandsynligt sammen med hende alder. Hun er som nævnt i et tidligere svar til jer i en slags separation-gentilnærmelsesfase, hvor hun godt kan søge jeres fysiske kontakt ekstra meget - og det lyder det som om, at hun gør.
Det er derfor super godt, at I har taget en stol ind på værelset, og at I sætter jer med hende ved siden af sengen. Jeg vil anbefale, at I sætter jer med hende på skødet og læser lidt i bogen, som I har fået indført - og så skal I vurdere, om hun skal have flasken imens, og derefter flyttes over i sin seng, eller om hun først skal have flasken, når hun har siddet hos jer, fået historie og har en oplevelse af at blive holdt, og er kommet over i egen seng.
Hvis det eneste, der virker lige nu, er at lade hende falde i søvn i jeres favn og flytte hende i seng, så må det naturligt være sådan. MEN - jeg er helt enig med jer i, at det er en god ide at holde fast i, at hun stadig puttes i egen seng og ikke falder fuldstændig i søvn i jeres favn. Hun er glad for sin seng, har altid sovet i den, og der er ingen grund til at ændre på dette nu. Hun bliver mere og mere bevidst, og hvis hun lærer, at hun nu kan sove i jeres arme, så vil hun naturligt kunne søge dette mere og mere.. Derfor skal hun have trygheden og finde roen hos jer, men meget gerne stadig puttes i egen seng, før hun sover helt :) Og det vil sandsynligvis også kunne hjælpe på opvågningen om natten.
Når hun pludselig vågner midt nat, så kan det nemlig godt være fordi hun er begyndt at falde i søvn i jeres arme, så hun faktisk vågner, fordi hun savner jeres favn...
Det er dog også vigtigt at være opmærksom på, at hun ikke vågner midt nat, fordi hun nogle gange powernapper om eftermiddagen. Det kan være, når I kører hjem fra vuggestue, eller når I er kommet hjem, at hun så lægger sig og hviler lidt på sofaen eller måske nogle gange lige tager en powernap i din favn om eftermiddagen - så er det søvnen på dette tidspunkt som "æder" af nattesøvnen, og som derfor gør, at hun pludselig vågner kl 03.
I skal også være opmærksomme på, om hun kan vågne fordi hun er sulten. Det vil være rigtig godt, at hun om aftenen stadig tilbydes et godnatmåltid og I må meget gerne have en aftenrytme, som ser således ud:
Aften 18: Spiser som I andre, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs.
Kommer i bad, og smøres efterfølgnede med lidt creme osv. efter behov, får lidt massage osv. som også kan hjælpe til ro.
Tilbydes en godnatgrød eller en portion havregryn med lidt letmælk, måske ca. 19.30. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes ca. kl 20 til natten...
Så I på den måde sikrer jer, at hun er mæt nok og at hun ikke behøver vågne og og af den grund søge en ekstra flaske kl 03...
Og så skal I naturligvis også sikre jer, at hun ikke vågner op midt nat, græder og søger jer, fordi hun har ondt. Det kunne være problemer med ørerne, som vækker hende eller måske tænder der bryder frem...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske