Svar: Putning og nattesøvn

3. december 2020

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære N

Tak for dit brev :)

Øv - nu gik det ellers lige så godt, og vi kan godt være enige om, at det er for tidligt at stå op allerede kl 03. Det dur naturligvis ikke...

Jeg tænker som I, at det lyder som om, at hun lige nu har behov for trygheden, behov for at mærke jeres favn. Det hjælper hende til at koble fra og finde ro, og det hænger højst sandsynligt sammen med hende alder. Hun er som nævnt i et tidligere svar til jer i en slags separation-gentilnærmelsesfase, hvor hun godt kan søge jeres fysiske kontakt ekstra meget - og det lyder det som om, at hun gør.

Det er derfor super godt, at I har taget en stol ind på værelset, og at I sætter jer med hende ved siden af sengen. Jeg vil anbefale, at I sætter jer med hende på skødet og læser lidt i bogen, som I har fået indført - og så skal I vurdere, om hun skal have flasken imens, og derefter flyttes over i sin seng, eller om hun først skal have flasken, når hun har siddet hos jer, fået historie og har en oplevelse af at blive holdt, og er kommet over i egen seng.

Hvis det eneste, der virker lige nu, er at lade hende falde i søvn i jeres favn og flytte hende i seng, så må det naturligt være sådan. MEN - jeg er helt enig med jer i, at det er en god ide at holde fast i, at hun stadig puttes i egen seng og ikke falder fuldstændig i søvn i jeres favn. Hun er glad for sin seng, har altid sovet i den, og der er ingen grund til at ændre på dette nu. Hun bliver mere og mere bevidst, og hvis hun lærer, at hun nu kan sove i jeres arme, så vil hun naturligt kunne søge dette mere og mere.. Derfor skal hun have trygheden og finde roen hos jer, men meget gerne stadig puttes i egen seng, før hun sover helt :) Og det vil ...

Annonce

... sandsynligvis også kunne hjælpe på opvågningen om natten.

Når hun pludselig vågner midt nat, så kan det nemlig godt være fordi hun er begyndt at falde i søvn i jeres arme, så hun faktisk vågner, fordi hun savner jeres favn...

Det er dog også vigtigt at være opmærksom på, at hun ikke vågner midt nat, fordi hun nogle gange powernapper om eftermiddagen. Det kan være, når I kører hjem fra vuggestue, eller når I er kommet hjem, at hun så lægger sig og hviler lidt på sofaen eller måske nogle gange lige tager en powernap i din favn om eftermiddagen - så er det søvnen på dette tidspunkt som "æder" af nattesøvnen, og som derfor gør, at hun pludselig vågner kl 03.

I skal også være opmærksomme på, om hun kan vågne fordi hun er sulten. Det vil være rigtig godt, at hun om aftenen stadig tilbydes et godnatmåltid og I må meget gerne have en aftenrytme, som ser således ud:

Aften 18: Spiser som I andre, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs.

Kommer i bad, og smøres efterfølgnede med lidt creme osv. efter behov, får lidt massage osv. som også kan hjælpe til ro.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en godnatgrød eller en portion havregryn med lidt letmælk, måske ca. 19.30. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes ca. kl 20 til natten...

Så I på den måde sikrer jer, at hun er mæt nok og at hun ikke behøver vågne og og af den grund søge en ekstra flaske kl 03...

Og så skal I naturligvis også sikre jer, at hun ikke vågner op midt nat, græder og søger jer, fordi hun har ondt. Det kunne være problemer med ørerne, som vækker hende eller måske tænder der bryder frem...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder