Svar: Nattegråd
29. november 2020
Alder:
13 mdr.
Kære Lea
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen :)
Det er hårdt at nå 1 års alderen uden bare lidt sammenhængende nattesøvn, og jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende, når jeres dreng falder til ro ved blot at blive hjulpet om på siden og få sutten - når det er far - men at han græder, når du forsøger dig, også selvom du tager ham op...
Du har helt ret i, at det ikke hænger sammen med amning og savnet af brystet. Det kan dog godt hænge sammen med, at du i en periode har givet ham en natflaske, og at det er denne han savner. Det kan dog også hænge sammen med den alder, som han har lige nu.
Netop i 13-15 måneders alderen ligger der et stor udviklingsspring - det man kan kalde for en slags separation-gentilnærmelses-fase, som ofte hænger sammen med, at jeres dreng i denne alder begynder at gå mere rundt og oplever verden mere og mere på egen hånd. Måske er han også i dagspleje eller vuggestue i løbet af dagen og derfor adskilt fra dig/jer derhjemme.
I denne fase, vil han naturligt klynge sig ekstra til dig/jer - han kan ikke separate sig uden at føle sig ekstra knyttet til, og derfor vil han søge ekstra fysisk nærhed og kontakt - men samtidig vil han skubbe dig væk. Han vil ofte afvise dine kærtegne, fjerne din hånd og nogle gange, når du tager ham op, fordi han faktisk signalerer, at han har brug for at komme op, ja så vil han ned igen. Han har altså på den ene side rigtig meget brug for at mærke, at du er der og på den anden side kan han virke irriteret over, at du er der...
Og nogle gange vil han vise dette mere overfor den ene forældre end overfor den anden, hvilket godt kan være tilfældet hos jer. Hvis det er dig der har holdt barsel og generelt været mest sammen med ham i dagligdagen, så kan han godt vise mere "jeg vil dig-jeg vil dig ikke" overfor dig end han gør overfor far.
Du skal forsøge at finde en balance, hvor du giver ham den tryghed, som han viser behov for og samtidig også forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt kontakt og hjælp fra din side. Og måske er det en god idé, hvis far er den som lige nu tager de fleste nætter. Jo flere nætter far har, hvor jeres dreng lærer, at han blot skal om på siden og have dynen på, meget gerne selv begynde at finde sin sut (koble den evt. sammen med en klud), jo lettere vil det forhåbentligt på sigt også blive for dig at hjælpe ham om natten uden gråd. For jo mere ens du og far kan gøre det om natten, jo mere genkendelighed og dermed tryghed, jo bedre er det for jer alle tre :)
Hans døgnrytme ser rigtig fin ud, og der er ikke umiddelbart noget i dagsplanen, som I skal ændre. Det er super godt med godnatgrøden og flasken før putning lidt endnu, den må I gerne bibeholde indtil han er igennem denne periode :)
Det er også en god idé at holde fast i alt det gode, som I allerede har fået skabt - at han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. At han puttes med sut, evt. sutteklud, godnatsang eller lignende, hvad I nu bruger og falder i søvn med dette - og det er fint ikke at tage ham ind i dobbeltsengen. Han bliver naturligt mere og mere bevidst, og det er fint at du har forsøgt, men havner han der, så vil det være svært at få ham tilbage i tremmesengen, og da du netop mærker, at han faktisk ikke rigtig viser behov for det om natten, så hold fast i det. Det er rigtig fint :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske