Svar: Nattegråd

29. november 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lea

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen :)

Det er hårdt at nå 1 års alderen uden bare lidt sammenhængende nattesøvn, og jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende, når jeres dreng falder til ro ved blot at blive hjulpet om på siden og få sutten - når det er far - men at han græder, når du forsøger dig, også selvom du tager ham op...

Du har helt ret i, at det ikke hænger sammen med amning og savnet af brystet. Det kan dog godt hænge sammen med, at du i en periode har givet ham en natflaske, og at det er denne han savner. Det kan dog også hænge sammen med den alder, som han har lige nu.

Netop i 13-15 måneders alderen ligger der et stor udviklingsspring - det man kan kalde for en slags separation-gentilnærmelses-fase, som ofte hænger sammen med, at jeres dreng i denne alder begynder at gå mere rundt og oplever verden mere og mere på egen hånd. Måske er han også i dagspleje eller vuggestue i løbet af dagen og derfor adskilt fra dig/jer derhjemme.

I denne fase, vil han naturligt klynge sig ekstra til dig/jer - han kan ikke separate sig uden at føle sig ekstra knyttet til, og derfor vil han søge ekstra fysisk nærhed og kontakt - men samtidig vil han skubbe dig væk. Han vil ofte afvise dine kærtegne, fjerne din hånd og nogle gange, når du tager ham op, fordi han faktisk signalerer, at han har brug for at komme op, ja så vil han ned igen. Han har altså på den ene side rigtig meget brug for at mærke, at du er der og på den anden side kan han virke irriteret over, at du er der...

Og nogle gange vil han vise dette mere overfor den ene forældre end overfor den anden, hvilket godt kan være tilfældet hos jer. Hvis det er dig der har holdt barsel og generelt været mest ...

Annonce

... sammen med ham i dagligdagen, så kan han godt vise mere "jeg vil dig-jeg vil dig ikke" overfor dig end han gør overfor far.

Du skal forsøge at finde en balance, hvor du giver ham den tryghed, som han viser behov for og samtidig også forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt kontakt og hjælp fra din side. Og måske er det en god idé, hvis far er den som lige nu tager de fleste nætter. Jo flere nætter far har, hvor jeres dreng lærer, at han blot skal om på siden og have dynen på, meget gerne selv begynde at finde sin sut (koble den evt. sammen med en klud), jo lettere vil det forhåbentligt på sigt også blive for dig at hjælpe ham om natten uden gråd. For jo mere ens du og far kan gøre det om natten, jo mere genkendelighed og dermed tryghed, jo bedre er det for jer alle tre :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hans døgnrytme ser rigtig fin ud, og der er ikke umiddelbart noget i dagsplanen, som I skal ændre. Det er super godt med godnatgrøden og flasken før putning lidt endnu, den må I gerne bibeholde indtil han er igennem denne periode :)

Det er også en god idé at holde fast i alt det gode, som I allerede har fået skabt - at han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. At han puttes med sut, evt. sutteklud, godnatsang eller lignende, hvad I nu bruger og falder i søvn med dette - og det er fint ikke at tage ham ind i dobbeltsengen. Han bliver naturligt mere og mere bevidst, og det er fint at du har forsøgt, men havner han der, så vil det være svært at få ham tilbage i tremmesengen, og da du netop mærker, at han faktisk ikke rigtig viser behov for det om natten, så hold fast i det. Det er rigtig fint :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor