Svar: Lære at sove selv?

28. november 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Andreas

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)

Det er helt naturligt, at jeres dreng i en alder af 12 uger har rigtig meget behov for at være tæt på jer og sover bedst i mors (eller din) favn. Når han ligger hos jer, så minder det om tiden i livmoderen, han kan mærke jeres varme, fornemme jeres vejrtrækning, høre jeres hjertelyd osv. og det er derfor det mest trygge sted for ham at være. Det er også rigtig godt, at mor har prioriteret at give ham al den nærhed de første måneder og har prioriteret hud-mod-hud kontakt, det kommer kun godt igen :) Når det så er sagt, så forstår jeg dog godt, at I gerne vil lære jeres dreng, at det også er trygt at sove lidt på afstand af jer - og det lyder som en god plan, at I vil forsøge at lære ham det nu med den alder han har :)

Du fortæller, at han ofte vågner, bliver urolig og grædende, når I lægger ham fra jer. Det er sandsynligvis, fordi han mærker, at han ikke længere bliver holdt, og det gør ham utryg. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I f.eks. gør det til en fast vane at putte ham i voksiposen. Den vil omslutte ham, give ham følelsen af at blive holdt, men det vil være posen og ikke jeres arme - og det vil gøre det lettere for jer at putte ham i den, flytte ham til barnevognen og trille en tur. Den rutine må I gerne indføre en gang dagligt, så det bliver genkendelig og trygt for ham f.eks. før middagsluren.

Hvis mor kan komme til at amme ham, imens han ligger i voksiposen kan det også være et forsøg værd. Det vil sige, at mor kan amme ham, gøre ham klar til at sove med ren ble osv. og derefter putte ham i soveposen - og så amme ham igen, før han så lægges ned i barnevognen, og I triller en tur. På den måde vil han ikke opleve skiftet fra favn og ned hvor han skal sove så stort som nu, og han kan vænnes til at sove i barnevognen.

Det er fint, at I også forsøger med hvid lyd. Det kan også være en idé at forsøge med en klud, der dufter af mor, fordi det vil minde om at ligge ved brystet og give ham en fornemmelse af, at mor stadig er tæt på. Kluden kan evt. kobles til en sut, hvis han vil acceptere en sådan. Jo mere genkendelighed der er i forhold til det, som hjælper ham til at sove lige nu, jo bedre vil det være.

Det er en rigtig god idé, at lade amning indgå som en fast del af hans putteritual, og det er samtidig vigtigt, at mor forsøger at putte ham, lægge ham fra sig, før han sover helt. Hvis han når at falde for meget i søvn ved brystet, så han ikke registrerer, at han bliver flyttet, så bliver han ekstra ked af det, når han oplever at ligge et andet sted. Derfor skal han helst flyttes fra brystet lidt tidligere, end han bliver det lige nu. Han skal flyttes fra mors favn der, hvor han er døsig.

Det vil sige, at han skal ammes, og når mor fornemmer, at han er ved at have spist færdig, så skal hun se på ham, se på hans øjne, lytte til hans vejrtrækning. Mor skal lægge ham fra sig, når hun fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når hun kan se, at han er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover tungt. Øjnene kører rundt i hovedet, han har rigtig svært ved at fokusere. Stille og roligt puttes han fra favn og ned i seng eller puttes i voksiposen og ned i barnevognen. Puttes han med klud og evt. sut, så følger denne med fra favnen, og ned hvor han skal sove.

Stå ved ham, hold hænderne beroligende på hans krop, så han ...

Annonce

... fornemmer, at I stadig er der. Hold evt. hans hænder samlet på brystkassen, hvis han har tendens til at flagre med armene. Lad jeres hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt, imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han er puttet i voksipose, så sving ham stille og roligt frem og tilbage, imens han ligger i den og put ham så i barnevognen. Puttes han direkte i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage eller gå en tur, hvis han er rolig. Hvis han puttes i sengen, så vip ham lidt med hænderne, imens han ligger der, så han på den måde lulles ind i søvnen der, hvor I ønsker, at han skal sove.

Det lyder som om, at I har en slyngevugge. I kan også bruge den til en af lurene om dagen. Også her skal han skiftes, gøres klar til lur og derefter ammes lige før putning - men puttes fra favn og over i slyngevuggen, før han sover helt. Igen må han gerne have klud, der dufter af mor og en sut hos sig. Og så vugger I slyngevuggen lidt og luller ham ind i søvnen på denne måde.

Det lyder rigtig fint med de ca 15 timers søvn i døgnet, som du fortæller, at jeres dreng får. Og det lyder også lige efter bogen, at han sover ca 4.5 time samlet om dagen og 10.5 time om natten. Det er super godt. I 3-4 måneders alderen vil der ofte begynde at komme lidt mere rytme, og det betyder, at jeres dreng sandsynligvis vil have glæde af at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og så en kort powernap sidst på dagen, og det lyder faktisk som om, at han er ved at skabe en sådan rytme nu :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal være opmærksom på, at jeres dreng nu går fra at være et spædbarn til at være en aktiv lille baby, og det betyder, at han bliver mere og mere opmærksom på verden og alt, hvad der sker omkring her. Han vil rigtig gerne følge med og opleve, han vil ikke gå glip af noget - og derfor er det helt normalt, hvis han har brug for lidt hjælp til at koble fra, når han skal sove, ligesom han godt kan have brug for hjælp til at blive holdt sovende, når han først sover. Det hører ligesom alderen til :) Når han nogle gange viser tegn til at ville vågne efter 30 minutter, så må I derfor gerne igen lægge hænderne på ham, berolige og betrygge, evt. give ham sutten i munden og forsøge at lulle ham videre ind i søvnen netop med jeres hænder og det at han kan mærke jer.

Det er dog også godt, hvis hans døgn nu begynder at indholde vågne og aktive perioder, hvor I hjælper ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt, så han er mere parat til at sove, når det så er tid til det. Og så skal mælken som sagt indgå som en fast del af putteritualet. Du nævner blandt andet, at "det kan tage omkring halvanden time at putte ham, hvor han først bliver ammet, og hans mor så bliver liggende sammen med ham" og det kan sagtens være, at han her har glæde af at ligge sammen med mor i dobbeltsengen og blive ammet i søvn der - men det kan også være, at han måske skal have lov til at være mere vågen og aktiv, skal tumles med, leges med, pludres med osv. for så at blive ammet og blive puttet - og være mere parat til at sove, så putningen ikke trækker unødigt ud...

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre :) Jeg vil også anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn & søvn". Den er netop kommet i en ny revideret udgave, og I kan med fordel læse om søvnen i blandt andet 3-4 måneders alderen.

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder