Svar: Alt for mange opvågninger
11. oktober 2020
Alder:
14 mdr.
Kære søvntrængende forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - og dejligt at høre, at I har læst i min bog om børn og søvn, og godt ved, hvad problemet er...
For ja, jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han både er afhængig af vugge/bevægelse og favn/føle sig holdt for at kunne sove. Han skal om dagen trilles i sin barnevogn, og om aftenen skal I sidde med ham, han ligger i jeres favn imens I hopper på en pilatesbold, så flyttes han til slyngevuggen og så skal han igen og igen vugges i den... øv.
Med den alder jeres dreng har nu, så er det helt okay, at I gerne vil lære ham andre og mere hensigtmæssige søvnrutiner. Han har ligeså meget brug for sammenhængende nattesøvn, som I har, og det dur ikke, at I skal op hver 1-2 time hele natten igennem. Derfor er det rigtig godt, at I har taget en beslutning om, at nu skal der ske nogle ændringer, og det lyder som om, at I er parate til det :)
I skriver blandt andet, "vi vil meget gerne lære ham at falde i søvn uden vuggen, men vi ved ikke hvordan, og har brug for meget konkret guidning" - og I fortæller også, at I har forsøgt at vugge ham i armene og derefter putte ham i egen seng, og nogle gange vugge ham der, men ofte vågner han stadig, og det er naturligt også for tungt for jer at stå med ham og stå ved sengen på denne måde.
Ud fra dette, så lyder det umiddelbart som om, at I er nødt til at tage det lidt i etaper. Det vil sige, at I skal fjerne behovet for bevægelse, vuggen og hoppen, før I fjerner jeres favn og nærhed. Og når han kan sove uden bevægelse, så kan I øve at putte ham fra jer med mere og mere fysisk afstand.
Med den alder han har, så er det rigtig godt, at I har indført en godnathistorie. Og jeg vil faktisk anbefale jer, at I sætter jer med ham, når han skal sove og læser godnathistorie højt, imens han sidder på skødet. Jeg vil også anbefale jer, at I indføre en putteklud, sovebamse, slaskedukke eller lignende, som han kan sidde og putte med og som også kan følge med ham i vuggestuen, når han puttes til sin middagslur der. Og derudover kan det være en god idé med en godnatsang, evt. en personlig godnatsang, som I både kan synge, men som I også kan afspille se f.eks. norly & friends.
Du skriver, at I har en stokkeseng - kan den stilles i soveværelset op af jeres seng, og kan den åbnes i siden, uden at han risikerer at trille ud? Jeg spørger, fordi det kan give mulighed for, at han på sigt kan puttes i egen seng, og du stadig kan være ved siden af ham og lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke dig, uden at du behøver stå op, og uden at du behøver tage ham op...
Springet fra slyngevuggen til egen seng kan være stort og lyder til at være svært for ham. Derfor vil jeg foreslå jer, at I sætter jer i dobbeltsengen og starter med at læse godnathistorie for ham der. Hjælper ham til ro ved at sidde med ham, så han får nærheden som han er vant til... Det vil stadig give ham følelsen af at blive holdt.
Og gradvist så skal han så ligge ved siden af jer, imens I sidder hos ham og læser historien højt. Han skal stadig have sin putteklud, sin bamse, mærke jer tæt på, men nu ligger han ned og falder næsten i søvn liggende ved siden af jer. Og lærer altså igen at finde roen liggende og uden bevægelse, men har jer stadig tæt på.
Derefter skal han starte i sin egen seng, hvor I så sidder ved siden af ham, stadig læser godnathistorie, putter med bamsen, puttekluden, synger godnatsang og afspiller godnatsang eller "stemingsmusik". Om natten beroliges han med hænder og kærtegn, puttebamse, putteklud men skal ikke længere op, han hjælpes videre, hvor han ligger.
Og sidste skridt er så at flytte sengen til hans værelse, og så gør I alt det, som I plejer at gøre, putter ham i seng med puttebamse, putteklud, læser godnathistorie og sidder hos ham, afslutter med godnatsang og stemningsmusik.. og han falder så i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Trygt og dejligt.
Når I sidder med ham og læser godnathistorie, så er det vigtigt, at I sidder stille og forsøger at undgå for meget bevægelse. Så han netop gradvist kommer væk fra dette og lærer at finde ro ved blot at være i nærheden af jer.
Da han er blevet vugget siden han var gange få måneder gammel og derfor altid har skulle sove på denne måde, så vil det naturligt være svært for ham, når I pludselig fjerner dette - og derfor vil han kunne blive rigtigt ked af det.. Og det er vigtigt, at I kan rumme alle hans følelser. Husk på, at I stadig er der for ham, stadig giver ham nærhed og tæt kontakt. Derfor tænker jeg, at dobbeltsengen kan være nødvendig i starten - også selvom han naturligt skal lære at sove i egen seng fra starten, så lyder det for mig som om, at det må være løsningen lige nu...
Det er også vigtigt, at I forsøger at flytte ham over i hans egen seng, før han sover helt, det vil være rigtig godt, at han hele tiden når at følge med i, at han ligger i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn i jeres arme og først flyttes derefter.
Og i takt med at han så finder ud af, at det faktisk er helt okay at ligge og lytte til godnathistorien, putte med bamsen osv. så puttes han så tidligere i egen seng og tiden i jeres favn afkortes mere og mere :)
Hvor hurtigt I kan gå frem afhænger helt af, hvordan han reagerer. Måske kan I ret hurtigt putte ham i egen seng og blot sidde hos ham, berolige med hænder, kærtegn, putteklud og bamse.. det må tiden vise. Det er dog alfa omega, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Så længe han falder i søvn i jeres favn eller i slyngevuggen og derefter flyttes sovende til een seng, så vil det være svært for ham at komme videre i egen seng, når han vågner og oplever, at han ligger der. Derfor skal han stille og roligt forbinde sin seng med stedet, hvor han sover - for det er det som gør, at han kan finde roen og komme videre i søvnen, når han har sine opvågninger natten igennem.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og kan følge min idé. Krydser fingre for at det hurtigt lykkes for jer :) Rigtig meget held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske