Svar: Søvnproblemer - 4 årig
1. oktober 2020
Alder:
4 år
Kære Mor
Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med, at I har fået endnu en lillebror :)
Det er naturligt svært for E. at der er kommet en lille ny. Det er altid svært, når man pludselig skal dele mor og far med en anden, men det kan godt være særlig svært for ham, fordi han skal finde en ny rolle - pludselig er han både lillebror og storebror - og det giver naturligt lidt ekstra udfordringer for ham.
Det er derfor helt naturligt, at han har søgt jer og især far lidt ekstra. Han har haft brug for at mærke, at der stadig var samme plads til ham, og haft brug for den ekstra tryghed og nærhed - og det er super godt, at I har prioriteret, at far har været der for ham og sovet sammen med ham om natten. Jeg forstår dog godt, at I ønsker at ændre disse vaner og rutiner nu.
Som jeg læser dit brev, så sover E. fint. Han puttes om aftenen i egen seng og falder fint i søvn, og han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Men i løbet af aftenen, så vågner han og græder - og har tydeligt behov for, at far skal være der.. Men - behøver far at være der hele tiden? Kunne det ikke være et forsøg værd, at far gik ind og trøstede, beroligede, betryggede E. i at han godt kan sove videre, far passer på ham osv. men at far ikke bliver der? Det er jo også tidligt for far at gå i seng, hvis E. kalder på ham allerede kl 21, og jeg tænker, at far gerne må holde fast i, at det for far stadig er aften, og at E. derfor godt kan sove videre uden far.
Måske vil det være nødvendigt, at far stadig sover i samme rum som E. men ikke før far normalt ville gå i seng. Så det er far som sætter reglerne for, hvornår det er tid for far at være der sammen med E. Og når E. vænner sig til, at han faktisk godt kan sove videre uden far om aftenen, så tænker jeg, at han nok også vil kunne vænne sig til, at far ikke behøver være der om natten. Så gradvist kan far være der mindre og mindre og E. bliver igen parat til at sove i egen seng og på eget værelse hele natten.
Er E. renlig? Nogle gange kan man udnytte en opvågning sen aften til at blive fulgt ud på toilettet, få lidt vand og så blive ledt tilbage til egen seng igen - og hvor far så igen kan berolige med, at han er der, passer på ham og at han fint kan lægge sig til at sove, far kommer ind senere (så længe han altså gør det). På den måde afbryder man også situationen, hvor E. vågner græder og forventer at far skal lægge sig hos ham. I stedet bruges opvågningen til toiletbesøg og hele situationen (og dermed vanen) ændrer sig.
Det kan også være en god idé at lære E. at han kan komme ud og søge jer/far om natten, hvis han vågner, er ked af det, har drømt osv. I kan overveje at have en madras på gulvet i soveværelset, hvor han kan komme ind og lægge sig - så far kan sove videre og E. stadig få den tryghed, som han føler behov for. Men så I ikke behøver rende rundt om natten. Jeg forstår dog godt, hvis I helst vil tilbage til, at E. sover i egen seng og på eget værelset, som han jo har kunnet hidtil :)
Der er også den mulighed, at I lader drengene sove sammen, når lillebror når 6 måneders alderen og er mere parat til dette. Når man er 4 år gammel, så går man meget op i retfærdighed og at ting skal være fair. E. oplever måske lige nu, at reglen - og retfærdigheden - går på, at mor og lillebror sover sammen, og far og E. sover sammen. Det er fair og det ønsker han naturligt ikke at der bliver lavet om på. Men for en 4årig er det tit også en fair regel, hvis børnene sover sammen, og de voksne sover sammen. Det kan derfor også være en måde at far kommer tilbage i dobbeltsengen og måske vil drengene have glæde af og begge føle tryghed ved at dele værelse om natten... Så i stedet for at far er der om natten, så er lillebror der :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske