Brev:
Vækker sig selv knap 5 mdr.
3. oktober 2020
Alder:
4 mdr.
Vækker sig selv knap 5 mdr.
Hej igen Helen 😊
Nu skriver vi igen, igen. Håber det er ok!
Søvn fylder meget i vores hverdag. Vi har arbejdet med at vores meget dejlige og glade datter skulle blive tryg ved søvn og føler at hun er tryg - i hvert fald ved siden af os i sengen.
Jeg har bevidst bevæget mig væk fra vikle, da det ødelagde min ryg og bækkenet. (Låsning m.m.) vi bruger samme putte ritual om om aftenen ved alle lure hun sover i vores seng, udover badet. Først bleskift, svøb i dynen, der Nynnes samme sang med blid vugning i mens hun får flaske inden lur. Efter dette ligger jeg hende halvt på siden og med en nusseklud hun kan røre ved. Det har gjort at hun nu med et smil og ro ligger sig til at sove af sig selv, godt nok med mig ved siden af.
Udfordringen er at hun stadignvågner efter 30 min. Ikke helt frisk altid, hvis jeg ikke ligger ved siden af hende fra start. Hun vågner op og kigger. Ligger jeg der kan hun sove videre - hvis jeg bliver liggende i 1 time og 45. Kan hun sove 30 min selv. Men hendes søvn afhænger meget af om jeg ligger ved siden af hende for at holde styr på hendes arme.
Hun altid haft voldsom arm og ben bevægelse, men det er egentlig kun halvt problemet. Udfordringen, som gør vi ikke kan gå er at hun nusser med fingrene i ansigtet og i den lette søvn piller hun sig selv ved panden, ørene eller i øjnene. Det genere hende i søvne og jo mere generet hun bliver jo mere aggressiv bliver bevægelsen og det vækker hende og kan give hende sår.
Vi har tidligere svøbt, men det er som om hun er begyndt ikke at bryde sig om længere tids svøbning. Hun vågner hver 1 - 2 time natten igennem og kæmper med at komme fri. Og det lykkedes altid. Herfra vækker hendes arme/fingre hende. Vi har forsøgt med alternativer som tyngde sovepose og tyngdedyne.. svøb i dynen m.m. men hun er en varm pige. Det lykkedes hende altid at få hænderne op og køre i ansigtet. Når hun puttes til natten har hun stadig svært ved at falde i søvn uden at være svøbt og hun har altid været vant til lidt fastere svøb og førhen kunne hun sove flere timer og meget tungt. Vi tænker det skyldes hendes udvikling og at hun er mere motorisk og derfor begynder at protestere mod svøbet i løbet af dagen.
Men for dælen! Jeg er låst i 1.5 - 2 timer hun sover ved siden af mig i sine lure. Og om natten sover vi aldrig mere end 2 timer. Jeg er alene om natten og det meste af dagen, grundet min mands nattearbejde.
Derudover vil vi sådan gerne lære hende at sove sine daglure selv og gerne i barnevogn. Men voksiposen er ikke en favorit ifølge hende hehe..
Mine spørgsmål vil være:
Hvordan vænner vi hende af med at vi skal sove ved siden af om dagen? Og hun lære at sove længere lure selv?
Hvad kan vi gøre med de voldsomme fingre?
Hvordan vænner vi hende til at sove i barnevogn og hvordan min det forløber når hun altid græder hysterisk ved barnevognen? - det gør det altså nemmere at være ude hvis hun kan sove selv i barnevogn end at det kræver 1 times kamp og kun 30 min. Som ikke er nok - hun er pyldret.
Er det i orden at powernapper sig gennem dagen?
Er vores dagsrytme ok... Vi følger lidt hende og vores hverdag.
Står op 7-8 får flaske, leger, tumler og gynger på sansegynge.
Kl. Ca. 9 - 10 får flaske og formiddagslur (ofte 2 timer i sengen.)
Kl. Ca 11 - 12 får lidt flaske og grød/mos. Herefter leges der tumles og pludre der. Inkl. Sang.
Kl. Ca. 13 - 14: flaske og middagslur (ofte 2 timer i seng eller bæresele)
Kl. Ca. 15 - 16 lidt flaske og mos/grød. Og der leges, tumles, synges og hygges.
Ca. 17 - 18 3. Flaske Lur (Ca. 30 min - 1 time)
Kl. Ca 17.30 - 19 hun får lidt mad og der gås tur med hund i autostol og klapvogn. Der tumles, leges og synges.
Kl. Ca.20.45 - 21.15 : bad og efterfølgende massage og creme og får flaske og svøbes så godnat. Godnat tid afhænger af hvornår hun virker træt typisk mellem 21 - 22 . Så vågner hun mellem 3 og kl. 5.30 og får natflaske og sover videre til typisk 7.50. Haha.. nu er hun så begyndt at vågne mere pga svøb.
Lurene ændre sig selvfølgelig efter hvordan hun er vågen. Men typisk er hun træt hver anden time gennem dagen. Men om aften nægter hun at sove og kan være vågen op til 3 - 4 timer før hun falder til ro og sover igennem. Som nu er mindre pga. bevægelse.
Er det normalt at en 4 måneder - snart 5 måneders baby kan være vågen i så lang en strækning? Vi kan som regel aflæse hende, men nogle aftner er hun svær at aflæse og virker bare i godt humør i 3 - 4 timer i streg.
Hvor lang tid vågentid har de typisk i denne alder?
Med venlig hilsen
de trætte forældre hehe