Svar: Lille søster på 15 uger vil ikke sove selv

8. september 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tusind tak for dit brev og dine søde ord til mig omkring brevkassen, mine svar og mine bøger. Dejligt at du har fået lyst til at skrive til mig, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, når lillesøster græder så meget som hun gør - heldigvis lyder det som om, at det gradvist bliver bedre og at tiden derfor arbejder lidt for jer - jeg krydser fingre :)

Når jeg læser din beskrivelse, så går det igen og igen, at hun altid vågner grædende op af sin søvn. Hun sover ofte 30-45 minutter og så vågner hun med gråd. Det tyder på, at hun vågner direkte op af den dybe søvn, det er derfor hun græder. Hun er faktisk ikke parat til at vågne, hun vågner før tid - og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe hende til at sove lidt længere lure.

Det er ikke "farligt" at vågne op fra den dybe søvn, og det er noget hun på sigt vokser fra, men det er naturligt mest hensigtmæssigt, hvis hun kan sove lidt længere søvnstræk, komme igennem søvnens forskellige stadier og få en bedre kvalitet ud af sin søvn. Det hører dog alderen til - mange børn vil i 3-4 måneders alderen have tendens til at vågne efter 20-45 minutter, fordi deres søvn begynder at indeholde flere stadier i denne alder og de har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, hvorfor de vågner.

Når din datter sover godt i din favn, så er det fordi det er trygt, dejligt og genkendeligt at ligge der - og sandsynligvis også fordi du hjælper hende med at holde sammen på sig selv. Når du sidder med hende, så prøv at lægge mærke til om hun ikke efter 30-45 minutter (der hvor hun plejer at vågne, når hun ligger for sig selv) begynder at røre på sig, måske spjætter, flagrer med armene, smasker osv. som tegn på at hun er ved at vågne lidt - og hvor du så med det samme, netop fordi du har hende i armene, kan lulle hende videre ind i søvnen og på den måde formår at holde hende sovende...

På samme måde kan det være en god idé, at du forsøger at hjælpe lillesøster til ro, når hun er puttet fra sig selv:

- Du kan stå i nærheden, være parat med hænder, kærtegn osv. så hun med det samme lulles videre i søvnen og ikke får lov til at vågne op.

- Du kan med fordel også nogle gange putte hende i en sovepose. I takt med at det bliver koldere i vejret, så bliver dette naturligt lettere. Hun kan blive gjort klar til søvn med ren ble, sovedragt osv. og puttes så i sin sovepose, og så ...

Annonce

... giver du hende flasken og putter hende så i barnevognen. Det at være puttet i en sovepose vil gøre skiftet fra din favn ned i barnevognen mindre og hun vil ikke reagerer så kraftigt på at hun pludselig er flyttet. Samtidig vil hun føle sig holdt, men det vil være af soveposen og ikke af dine arme.

- Du kan også nogle gange vælge at trille hende i barnevognen, så du passerer det tidspunkt, hvor hun normalt ville vågne op og på den måde se, om du kan holde hende sovende og stille og roligt vænne hende til at fornemme behov for et længere søvnstræk.

Når hun bliver særligt ked af det om aftenen og græder mest sidst på dagen, så er det fordi at hun her er fyldt godt op med indtryk og stimuli fra dagen igennem, og der skal ikke ret meget til, før bægeret flyder over. Det er ulvetimen - det er tidspunktet på dagen, hvor både storesøster og far også er hjemme, der skal laves mad, dækkes bord, og I taler naturligt sammen og er samlet som familie. Lydniveauet er højere end i løbet af dagen, tv er måske tændt osv. Og for nogle små børn er dette et rigtigt svært tidpunkt på dagen, simpelthen fordi der er ekstra mange indtryk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange så kommer man til at forsøge en masse forskelligt i håb om at noget vil hjælpe, og gråden vil stoppe. Hun er måske i din favn, kommer over til far, der vugges, hoppes lidt, far prøver at lægge hende fra sig, hun kommer op igen, tilbydes en flaske, bleen skiftes, storesøster forsøger at pludre og lege lidt, tilbage i mors favn, prøver at lægge hende igen, op igen, forsøger med en rangle osv. osv. Alt sammen i bedste mening, men det eneste I gør er at påføre flere stimuli og indtryk, som er det hun protesterer imod. Derfor kan det være en god idé, at I forsøger så lidt som muligt - selvfølge tjekker bleen, sikrer jer at hun ikke er sulten, går lidt med hende i favn eller putter hende i barnevognen og triller en tur eller måske går i soveværelset med hende, hvor en af jer lægger sig sammen med hende i dobbeltsengen...

Dagsrytmen du beskriver ser umiddelbart fin og alderssvarende ud. Det er rigtig godt, at du tilbyder flaske ca hver 3 time og at lillesøster som udgangspunkt får flaske, før hun puttes. Det er også meget fint med de ca. 3 lure dagligt. Den rytme vil passe rigtig godt for hende nu og også de næste par måneder, så du skal endelig holde fast i dette.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge