Sove på eget værelse og blive der hele natten

8. september 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Sove på eget værelse og blive der hele natten

Kære Helen

Vi har en dejlig pige på snart 3 år. Vi har problemer med at få hende til at falde i søvn i egen seng og blive der hele natten og ved ikke hvad vi skal gøre?

Vi starter kl 19.30 med at få en tør ble på og børster tænder og nattøj. Så går vi ind på hendes værelse, hvor hun allerede der siger, mor du må ik gå fra mig.
Vi læser én bog, og hun fortæller om sin dag, så kommer hun ned i sengen og vi synger to sange mens vi holder i hånd. Så siger jeg godnat, tænder for nogle vuggeviser (musik) og går. Her forsøger hun at holde fast i mig i siger "du må ikke gå fra mig” Jeg siger jeg sidder lige inde i stuen og lytter på hende, når du vågner og har sovet, må du gerne komme ind til os.

Døren står åben ud til gangen hvor der er lys, og hun kan høre os.

Men hun lægger sig ikke til at sove...
Så har hun “dumme ben” (hun lider i perioder af meget vokseværk) men nogen gange blir det brugt som undskyldning.
Så sparker hun dynen af, så kalder hun for at spørge hvorfor jeg går fra hende.
Hver gang, går jeg der ind og prøver at være ...

Annonce

... så kort i mit svar, så det ikke bliver en snakke klub.
Siger feks. Årh det var ik så godt... godnaaat og går. Eller går ind og putter hende igen og sir godnaaat og går.
Eller siger, fordi du godt kan falde i søvn selv, godnaaat og går.

Fra kl. 20 når hun ligger i sin seng kan der gå helt op til kl 21/21.30 før hun sover og jeg er der inde virkelig mange gange, nogen gange stikker det af i gråd, og jeg må trøste og før jeg ka gå ud igen.

Når hun så endelig er faldet i søvn, så vågner hun mellem 22-23 og vil ind i vores seng, hvilket hun har fået lov til. Men problemet er bare at lillebror kommer inden for et par måneder og vi vil virkelig gerne have hende til at sove på eget værelse og blive der.
Hun har altid sovet meget uroligt og vågner fra et par gange til 4 i løbet af natten.
Vi står op om morgenen mellem 5.30-6.30

Hun sover stadig lur, og den er faktisk begyndt at blive længere. Før sov hun en time til halvanden, nu sover hun to timer.

Hvad skal vi gøre anderledes og hvad kan vi gøre for at hun bliver i egen seng?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.