Brev:
Sove på eget værelse og blive der hele natten
8. september 2020
Alder:
2 år, 9 mdr.
Sove på eget værelse og blive der hele natten
Kære Helen
Vi har en dejlig pige på snart 3 år. Vi har problemer med at få hende til at falde i søvn i egen seng og blive der hele natten og ved ikke hvad vi skal gøre?
Vi starter kl 19.30 med at få en tør ble på og børster tænder og nattøj. Så går vi ind på hendes værelse, hvor hun allerede der siger, mor du må ik gå fra mig.
Vi læser én bog, og hun fortæller om sin dag, så kommer hun ned i sengen og vi synger to sange mens vi holder i hånd. Så siger jeg godnat, tænder for nogle vuggeviser (musik) og går. Her forsøger hun at holde fast i mig i siger "du må ikke gå fra mig” Jeg siger jeg sidder lige inde i stuen og lytter på hende, når du vågner og har sovet, må du gerne komme ind til os.
Døren står åben ud til gangen hvor der er lys, og hun kan høre os.
Men hun lægger sig ikke til at sove...
Så har hun “dumme ben” (hun lider i perioder af meget vokseværk) men nogen gange blir det brugt som undskyldning.
Så sparker hun dynen af, så kalder hun for at spørge hvorfor jeg går fra hende.
Hver gang, går jeg der ind og prøver at være så kort i mit svar, så det ikke bliver en snakke klub.
Siger feks. Årh det var ik så godt... godnaaat og går. Eller går ind og putter hende igen og sir godnaaat og går.
Eller siger, fordi du godt kan falde i søvn selv, godnaaat og går.
Fra kl. 20 når hun ligger i sin seng kan der gå helt op til kl 21/21.30 før hun sover og jeg er der inde virkelig mange gange, nogen gange stikker det af i gråd, og jeg må trøste og før jeg ka gå ud igen.
Når hun så endelig er faldet i søvn, så vågner hun mellem 22-23 og vil ind i vores seng, hvilket hun har fået lov til. Men problemet er bare at lillebror kommer inden for et par måneder og vi vil virkelig gerne have hende til at sove på eget værelse og blive der.
Hun har altid sovet meget uroligt og vågner fra et par gange til 4 i løbet af natten.
Vi står op om morgenen mellem 5.30-6.30
Hun sover stadig lur, og den er faktisk begyndt at blive længere. Før sov hun en time til halvanden, nu sover hun to timer.
Hvad skal vi gøre anderledes og hvad kan vi gøre for at hun bliver i egen seng?
Hilsen