Svar: Dreng på 16 mdr. skal vugges flere gange om natten

1. september 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og velkommen til :) Og tak for den meget fine beskrivelse af jeres dreng og de søvnrutiner og vaner I har haft igennem hans knap 1.5 årige liv :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng forbinder det at sove med bevægelse - han er blevet vugget, trillet, hoppet med, haft slyngevugge med motor osv. Og det at skulle sove har for ham altid været forbundet med bevægelse.. og det savner han naturligt.

Der er heller ingen tvivl om, at jeres dreng har behov for meget tryghed og nærhed. Han har været vant til at være meget i jeres favn og han søger stadig jeres favn - både når han skal falde i søvn men især også om natten. Det er helt okay, det gør ikke spor, børn er forskellige. Og han lyder til at have rigtig meget brug for at se jer og fornemme jer. Hvis I forsøger at putte ham og går ud at lokalet eller sætter jer på en stol lidt fra ham, så bliver han fuldstændig panisk. I skal være der, helt tæt på.

Jeg tænker dog, at det er for meget for ham både at skulle sove i egen seng uden bevægelse og også at skulle sove uden jeres nærhed. Og jeg vil derfor anbefale, at I lader ham sove sammen med jer eller en af jer.

Det er rigtig fint at I putter ham i egen seng om aftenen, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. I fortæller, at det ofte tager mellem 15-30 minutter, og det er okay, selvom det kan føles som meget længe. Så længe han falder trygt i søvn og ikke er ked af det, og registrerer, at han ligger i sin seng, så er det fint. Jeg kan dog ikke helt tyde, om I stadig sidder og hopper med ham på en yogabold før han skal sove - hvis I gør det, så bør I stoppe med dette.

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, at I fjerne bevægelse og afhængighed af bevægelse før I fjerner jer selv. Det vil være godt, at han lærer at sove liggende og uden at skulle vugges, men at han stadig kan mærke jer tæt på. Hvis han som sagt kan puttes i sin seng om aftenen, uden bevægelse, så er det fint, så hold faste dette, hvis I hopper med ham, så drop hopperiet og læg jer i stedet med ham.

I kan vælge at have en madras på gulvet i hans værelse, hvor I lægger jer sammen med ham, giver ham den nærhed og tætte kontakt, som han har behov for, for at kunne falde i søvn.På den måde lærer han fortsat at skulle sove på sit værelset, men uden at skulle vugges, hoppes med, bevæges. Han lærer at sove liggende.

Derfra kan skridtet så være, at I sætter jer op, stadig med ham liggende ved siden af jer. I ...

Annonce

... sidder måske og læser i en bog, viser ham billeder, bladrer, læser videre, viser billeder og inddrager ham på den måde lidt i højtlæsningen, og han lærer at falde i søvn liggende med jer siddende ved siden af, men kan stadig mærke jer.

Og næste skridt kan så være, at han puttes i sin tremmseng, og I sidder igen ved siden af, læser, viser billeder osv. Præcis som I plejer at gøre, men den fysiske afstand mellem jer er nu lidt større. Alt er dog i øvrigt som det plejer at være.

Hvis han kan puttes i egen seng og så vågner om natten og skal hjælpes til ro, så kan I her enten lægge jer med ham på en madras på gulvet i hans værelse, så I holder fast i at han fortsat sover på sit værelse, men igen lærer ham at sove videre liggende og at I ikke skal rende rundt, hoppe, gås med i klapvogn og lignende om natten...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan også lade ham komme ind til jer, så i stedet for at hoppe rundt med ham om natten, så tager I ham ind i dobbeltsengen og giver ham den nærhed, som han har behov for, for at kunne sove videre stille og roligt.. Og når pladsen så bliver lidt for trang, når han fylder lidt for meget, så bærer I ham sovende ind i egen seng igen. Det at han puttes i egen seng om aftenen og oplever at vågne i egen seng om morgenen kan på sigt hjælpe jer til at få ham videre i søvnen i egen seng om natten. Så han på den måde gradvist lærer at sove hele natten der.

Og så er der hans angst og skrig opvågninger om natten.. Det lyder faktisk som om, at han kan have natteskræk/nightterror... Det kan godt opstå nu, selvom han ikke er så gammel, og I skal her være opmærksomme på, at det opstår i søvne. Så han er ikke vågen, når det sker og derfor skal I som udgangspunkt ikke aktivere for meget men i stedet hjælpe ham videre i søvnen. Hvis I tager ham op, så risikerer I at få ham vækket og det vil ofte gøre, at der kan gå lang tid - mellem 45 minutter til halvanden time - før han så kan falde i søvn igen, og disse lange vågenperioder om natten, har ingen af jer brug for. Også her kan det være en idé, at I tager ham over og lader ham sove videre sammen med jer, så han mærker jer og måske kan hjælpes til fysisk ro ved lidt håndspålæggelse, men så han ikke skal i klapvogn og lignende om natten. Børn med natteskræk vil ofte afvise deres forældres kærtegn, skubbe jer væk, når I forsøger at trøste, netop fordi de sover - og som udgangspunkt skal I derfor gøre så lidt som muligt.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger