Brev:
Dreng på 16 mdr. skal vugges flere gange om natten
1. september 2020
Alder:
16 mdr.
Dreng på 16 mdr. skal vugges flere gange om natten
Hej Helen,
Vores søn H er 16 mdr. og kan ikke falde i søvn selv.
Forhistorien er som følger: H ville først kun sove på mors mave eller i viklen på mor, vi fik ham efter meget arbejde vænnet til at kunne sove i slyngevuggen, hvis den vuggede konstant. Senere fik vi ham vendt til også at kunne sove i sin barnevogn (nu klapvogn), som han nu efter en mindre gåtur kan sove middagslur i, uden at den kører/vugger. Han har siden sovet sine lure rigtigt fint. Vi gik fra to lure til kun en lur, da H var ca. 1 år for bedre at passe med vuggestuens rutiner. Det gik rigtigt godt og det fungerer også rigtigt fint med luren i vuggestuen, hvor han hver dag sover mellem 2-3 timer.
Når han puttes til natten gik vi fra slyngevuggen over til at amme i søvn, hvilket tog overhånd. Da han var 8 mdr. rykkede far ham fra at amme/sove i vores seng, til at sove i sin egen seng på eget værelse. Det gjorde vi ved at hoppe/vugge ham på yogabolden til han sover og derefter lægge ham i tremmesengen. Han ved godt, at han lægges der, nogle gange vågner han døsigt op og kigger, for så at lægge sig til at sove igen. Men når han vågner om natten, så skal han have samme vuggerutine.
Han er egentligt rigtigt god til at følge sit putteritual, og han ved derfor godt, at han skal sove. I starten inkluderede ritualet amning, men vi stoppede amning helt, da han var 14 mdr. Nu får han i stedet vand om natten, hvis han vågner og er tørstig. Det var særligt under hedebølgen. Han drikker ca. et halvt glas vand i løbet af natten og langt det meste lige inden han puttes. Under normale omstændigheder tager det ca. 15-30 min at putte ham.
Vores store udfordring er, at han en gennemsnitlig nat vågner hver 1,5-2. time og en dårlig nat er det en del oftere. Det kan tage alt fra 5 min til 1 time at få ham til at sove igen. Vi er selvfølgelig fuldstændig udmattede. I gode perioder kan vi være heldig, at han sover 2-3 timer ad gangen, men vi har F.eks kun oplevet én gang, at han sov sammenhængende 5 timer.
Han begyndte for et par måneder siden at vågne med angst og skrig, og nogen gange er den eneste måde vi kan få ham til at sove igen, ved at berolige han i vores arme, så lægge ham i klapvognen og gå en tur udenfor (det kan godt tage en time og det er ofte midt om natten fx 03.00). Andre gang er vi ‘heldige’ at klapvognen blot kan trilles frem og tilbage indenfor i 15-20 min.
Vi har selvfølgelig forsøgt alt muligt. Vi har købt og læst din bog og tænker, at det er en søvnassociations problematik. Så vi har forsøgt at hoppe mindre og mindre, uden held. Vi har også forsøgt at give ham en tyngde pose på, det fungerede slet ikke. Og så har vi forsøgt af flere omgange at lægge ham i sengen, når han var faldet til ro (men ikke sov) sagt godnat og gået ud af lokalet I få sekunder, men han går helt og aldeles i panik og græder som om han er forladt og svigtet. Vi prøver så at berolige ham, og lægge ham på ny, sige godnat og gå ud af lokalet eller sætte os pænt på en stol ved siden af sengen. Lige meget hjælper det. Sidst prøvede vi det i et par timer inden vi måtte give op, for at høre ham så ulykkelig kan vi ikke holde til.
Da han ikke vil bruge sut, har vi forsøgt at skabe tryghed ved at han puttes med den samme sang hver dag, og sin lille hunde-bamse. Men det er begrænset hvor meget han har knyttet sig til den.
Han er en dreng, der har behov for meget tryghed og faste rammer. Det tog os F.eks. knapt 6 mdr (inkl. coronapause og sommerferie) at få ham kørt ind i vuggestuen. Han har (som de flest små børn) brug for sine rutiner, så hans dag ser ud som følger:
6.30-7.30: Vågner, leger, spiser morgenmad (havregrød/ bananpandekager)
8.00: Møder ind i vuggestuen
9.00: Snack
10.30: Frokost
11.15: Middagslur 2-3 timer
14-tiden: Snack
15.15: Hentes fra vuggestuen
16.00: Snack
17.30: Aftensmad
18.50: Havregrød, nattøj, evt. bad —> putteritual med sang
Har du nogen forslag til, hvordan vi lærer ham at falde i søvn uden at skulle vugges og hvad vi kan gøre for at han kan sove lidt bedre igennem om natten? Vi er klar på ALT bare ikke noget, der involvere en masse ulykkelig gråd.
Hilsen