Dreng på 16 mdr. skal vugges flere gange om natten

1. september 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Dreng på 16 mdr. skal vugges flere gange om natten

Hej Helen,

Vores søn H er 16 mdr. og kan ikke falde i søvn selv.

Forhistorien er som følger: H ville først kun sove på mors mave eller i viklen på mor, vi fik ham efter meget arbejde vænnet til at kunne sove i slyngevuggen, hvis den vuggede konstant. Senere fik vi ham vendt til også at kunne sove i sin barnevogn (nu klapvogn), som han nu efter en mindre gåtur kan sove middagslur i, uden at den kører/vugger. Han har siden sovet sine lure rigtigt fint. Vi gik fra to lure til kun en lur, da H var ca. 1 år for bedre at passe med vuggestuens rutiner. Det gik rigtigt godt og det fungerer også rigtigt fint med luren i vuggestuen, hvor han hver dag sover mellem 2-3 timer.

Når han puttes til natten gik vi fra slyngevuggen over til at amme i søvn, hvilket tog overhånd. Da han var 8 mdr. rykkede far ham fra at amme/sove i vores seng, til at sove i sin egen seng på eget værelse. Det gjorde vi ved at hoppe/vugge ham på yogabolden til han sover og derefter lægge ham i tremmesengen. Han ved godt, at han lægges der, nogle gange vågner han døsigt op og kigger, for så at lægge sig til at sove igen. Men når han vågner om natten, så skal han have samme vuggerutine.

Han er egentligt rigtigt god til at følge sit putteritual, og han ved derfor godt, at han skal sove. I starten inkluderede ritualet amning, men vi stoppede amning helt, da han var 14 mdr. Nu får han i stedet vand om natten, hvis han vågner og er tørstig. Det var særligt under hedebølgen. Han drikker ca. et halvt glas vand i løbet af natten og langt det meste lige inden han puttes. Under normale omstændigheder tager det ca. 15-30 min at putte ham.

Vores store udfordring er, at han en gennemsnitlig nat vågner hver 1,5-2. time og en dårlig nat er det en del oftere. Det kan tage alt fra 5 min til 1 time at få ham til at sove igen. Vi er selvfølgelig fuldstændig udmattede. I gode perioder kan vi være heldig, at han sover 2-3 timer ad gangen, men vi har F.eks kun oplevet én gang, at han sov sammenhængende 5 timer.

Han begyndte for et par måneder siden at vågne med angst og skrig, og ...

Annonce

... nogen gange er den eneste måde vi kan få ham til at sove igen, ved at berolige han i vores arme, så lægge ham i klapvognen og gå en tur udenfor (det kan godt tage en time og det er ofte midt om natten fx 03.00). Andre gang er vi ‘heldige’ at klapvognen blot kan trilles frem og tilbage indenfor i 15-20 min.

Vi har selvfølgelig forsøgt alt muligt. Vi har købt og læst din bog og tænker, at det er en søvnassociations problematik. Så vi har forsøgt at hoppe mindre og mindre, uden held. Vi har også forsøgt at give ham en tyngde pose på, det fungerede slet ikke. Og så har vi forsøgt af flere omgange at lægge ham i sengen, når han var faldet til ro (men ikke sov) sagt godnat og gået ud af lokalet I få sekunder, men han går helt og aldeles i panik og græder som om han er forladt og svigtet. Vi prøver så at berolige ham, og lægge ham på ny, sige godnat og gå ud af lokalet eller sætte os pænt på en stol ved siden af sengen. Lige meget hjælper det. Sidst prøvede vi det i et par timer inden vi måtte give op, for at høre ham så ulykkelig kan vi ikke holde til.

Da han ikke vil bruge sut, har vi forsøgt at skabe tryghed ved at han puttes med den samme sang hver dag, og sin lille hunde-bamse. Men det er begrænset hvor meget han har knyttet sig til den.

Han er en dreng, der har behov for meget tryghed og faste rammer. Det tog os F.eks. knapt 6 mdr (inkl. coronapause og sommerferie) at få ham kørt ind i vuggestuen. Han har (som de flest små børn) brug for sine rutiner, så hans dag ser ud som følger:

6.30-7.30: Vågner, leger, spiser morgenmad (havregrød/ bananpandekager)

8.00: Møder ind i vuggestuen

9.00: Snack

10.30: Frokost

11.15: Middagslur 2-3 timer

14-tiden: Snack

15.15: Hentes fra vuggestuen

16.00: Snack

17.30: Aftensmad

18.50: Havregrød, nattøj, evt. bad —> putteritual med sang

Har du nogen forslag til, hvordan vi lærer ham at falde i søvn uden at skulle vugges og hvad vi kan gøre for at han kan sove lidt bedre igennem om natten? Vi er klar på ALT bare ikke noget, der involvere en masse ulykkelig gråd.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine