Søvn 6 uger

2. september 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn 6 uger

Hej Helen.

Tak for dine gode svar på vores mange spørgsmål. Jeg har lidt flere angående vores lille Albert og hans mad og søvn.

Han sover nemlig stadig rimelig meget - men også i mange omgange lige for tiden. Han spiser fint, tror jeg, og havde til sit femugers tjek taget knap 1400 gram på og vokset 6 centimeter. Han har dog nemmere ved at die fra det ene bryst end det andet, hvor han ofte slipper vorten. Men mit umiddelbare indtryk er, at han får, hvad han hr brug for - det tager bare lidt længere tid på det højre bryst.

Om natten har han svært ved begge. Jeg har meget kraftigt nedløb og det kan jeg se generer ham - særlig om natten, hvor der er fuld skrald på mælkeproduktionen. Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham?

Han sover også stadig ret meget. Om morgenen og formiddagen lidt korte lure på ca en time - medmindre jeg har ham i viklen, så kan han godt sove længere tid. Men han er ikke vågen så længe af gangen - omkring 1 time til 2 timer. Heldigvis tager han ofte en lang lur sidst på dagen - og med lang mener jeg mellem 2 og 3,5 time - ...

Annonce

... så der for han hvilet godt. Men det bliver jo til mere end 3 lure dagligt -snarere 4-5 - inden puttetid om aftenen. Men det har ikke i flydende på nætterne, hvor han typisk sover stræk af mellem 2-4 timer, spiser i mellem og får skiftet bleen ved behov.

Så jeg ved ikke, om det er et problem, ar han sover lidt sporadisk i løbet af dagen? Der er ikke meget rytme for mig, da jeg sjældent ved, hvornår han vågner 😅 Men det er svært for mig at tvinge ham til at være vågen, når han viser træthedstegn - og jeg er heller ikke sikker på, det er en god ide. Men i dag stod han op kl 6.50 og sov igen 8.15 (det er jo en morgenlur og ikke en formiddagslur). Lige nu er det ok, da han så kan sove i viklen, mens jeg afleverer storebror i vuggestue. Men fordi luren er kort, kan han ikke holde helt til middag, inden han skal sove igen. Jeg er obs på, han ikke klatspiser om formiddagen, men det er lidt svært helt at undgå, da han gerne vil finde ro ved brystet også. Skal jeg arbejde på at holde ham vågen, eller bare følge hans flow?

Med venlig hilsen
Alberts mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder