Brev:
Søvn 6 uger
2. september 2020
Alder:
1 mdr.
Søvn 6 uger
Hej Helen.
Tak for dine gode svar på vores mange spørgsmål. Jeg har lidt flere angående vores lille Albert og hans mad og søvn.
Han sover nemlig stadig rimelig meget - men også i mange omgange lige for tiden. Han spiser fint, tror jeg, og havde til sit femugers tjek taget knap 1400 gram på og vokset 6 centimeter. Han har dog nemmere ved at die fra det ene bryst end det andet, hvor han ofte slipper vorten. Men mit umiddelbare indtryk er, at han får, hvad han hr brug for - det tager bare lidt længere tid på det højre bryst.
Om natten har han svært ved begge. Jeg har meget kraftigt nedløb og det kan jeg se generer ham - særlig om natten, hvor der er fuld skrald på mælkeproduktionen. Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham?
Han sover også stadig ret meget. Om morgenen og formiddagen lidt korte lure på ca en time - medmindre jeg har ham i viklen, så kan han godt sove længere tid. Men han er ikke vågen så længe af gangen - omkring 1 time til 2 timer. Heldigvis tager han ofte en lang lur sidst på dagen - og med lang mener jeg mellem 2 og 3,5 time - så der for han hvilet godt. Men det bliver jo til mere end 3 lure dagligt -snarere 4-5 - inden puttetid om aftenen. Men det har ikke i flydende på nætterne, hvor han typisk sover stræk af mellem 2-4 timer, spiser i mellem og får skiftet bleen ved behov.
Så jeg ved ikke, om det er et problem, ar han sover lidt sporadisk i løbet af dagen? Der er ikke meget rytme for mig, da jeg sjældent ved, hvornår han vågner 😅 Men det er svært for mig at tvinge ham til at være vågen, når han viser træthedstegn - og jeg er heller ikke sikker på, det er en god ide. Men i dag stod han op kl 6.50 og sov igen 8.15 (det er jo en morgenlur og ikke en formiddagslur). Lige nu er det ok, da han så kan sove i viklen, mens jeg afleverer storebror i vuggestue. Men fordi luren er kort, kan han ikke holde helt til middag, inden han skal sove igen. Jeg er obs på, han ikke klatspiser om formiddagen, men det er lidt svært helt at undgå, da han gerne vil finde ro ved brystet også. Skal jeg arbejde på at holde ham vågen, eller bare følge hans flow?
Med venlig hilsen
Alberts mor