Svar: Urolige nætter, ulykkelig baby

23. august 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jer dreng er rigtig glad for skemaden, og det er som udgangspunkt rigtig godt! Han har dog naturligt stadig svært ved selv at fornemme mæthed, og derfor er det vigtigt, at du holder lidt igen, så han stadig har plads til mælk i maven. Det er bedre, at han spiser ¾ dl. grød eller mos og efterfølgende så vil have sin flaske, end at han spiser 1.5 dl. grød eller mos og derefter afviser flasken eller ikke drikker nok.

Du skal derfor forsøge at finde balancen, for hvis han spiser for meget skemad om dagen og ikke drikker nok, så vil han naturligt søge sit mælke-væskebehov dækket om natten. Det lyder dog som om, at det går bedre nu. Du fortæller, at han ofte indtager mellem 700-800 ml mme ved siden af grød og mos nu, og det lyder umiddelbart fint. Derudover bør du også bruge mme i hans grød og mos, ligesom du bør tilbyde ham vand af kop, så hans væskebehov også dækkes på denne måde.

Det vil også være rigtig godt hvis du kan begynde at give ham mere mad i hånden, som han selv kan sidde med, sutte og gumle på, opbløde med spyt. Det vil være med til at stimulere hans spiselyst, det vil styrke ham mundmotorisk og vil samtidig forlænge måltidet lidt - så han begynder at føle lidt mæthed, selvom han ikke har spist så store portioner.

Du må gerne give ham frugtmos som sveskemos og lignende for at holde maven igang naturligt. Det er helt okay :)

Det er også en god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand, når han vågner og så tilbyder flaske før hver lur - det giver bedst plads i maven til begge dele.

Det er vigtigt, at du giver ham drømmeflasken sen aften. Den er en af de flasker, som forsvinder sidst og netop mælken på ydertidspunkterne er vigtig nu, hvor skemaden kommer til at fylde mere i løbet af dagen. Du må også gerne tilbyde ham flaske før middagsluren. Det er bedre, at han tilbydes flaske på dette tidspunkt end formiddag, da flasken formiddag skal trappes ud, når han bliver 7 måneder...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tider, ser derfor lige nu således ud:

Vågner - måske omkring kl 05.30-06... krydser fingre :)

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens første lur ca kl 8.30-9 som nu...

Formiddag 10: Tilbydes en skorpe og lidt frugtmos, hvis han ikke sover så længe og har brug for mellemmåltidet her.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos, og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 12.30-13.. afhængig af hvornår han er stået op af sin første lur

Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden eller som nu lidt hjemmelavet smoothies med havregryn og vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur, som er en powernap

Aften 17.30: Grøntsagsmos og også her begyndes der nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19-19.30

Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover videre

Nat 02/03: Flaske og sover videre

Som du kan se, så er min dagsplan lavet som din, og det lyder helt alderssvarende. Jeg vil dog ...

Annonce

... anbefale, at du som sagt giver flaske før middagsluren, og derudover kan det være en god idé at arbejde på, at han måske lærer at sove et lidt længere søvnstræk om natten. Hvis du kan vente med at give drømmeflasken til klokken 22.30-23, så vil han måske bedre kunne sove til 03 og stille og roligt vil dette tidspunkt måske også kunne rykkes til 04.. så flaskerne kommer til at ligge sen aften og tidlig morgen og opvågningen midt nat helt kan undværes, og han på den måde igen kan komme hen på at tage et søvnstræk på 5-6 timer som før f.eks. fra 23 til 05, det kunne være dejligt...

Nogle børn trives også bedre med det lange søvnstræk om aftenen, så han f.eks. får flaske kl 19.30, sover til 01, får flaske igen og derefter sover til 06.. Det er også en mulighed, men ved ikke, om det kan være en løsning hos jer - lige nu lyder det ikke realistisk...

Det er naturligt svært lige nu, hvor jeres dreng vågner og er ked af det om natten - og kun flasken virker...

Jeg tror ikke, det er på grund af skemad, men nok snarere alder og udvikling, som spiller ind. Mange børn får en periode i 6 måneders alderen, hvor de pludselig vågner efter kort søvn om aftenen, græder og viser behov for mælk igen. Og nogle gange kan man komme væk fra dette ved at give flasken af to omgange. Det vil sige, at når I giver ham flaske om aftenen kl 19-19.30, så kan I forsøge med en halv flaske, derefter skifte ham, gøre ham klar til natten og så tilbyde ham den sidste halvdel af flasken - og først derefter putte ham. Det kan nogle gange gøre, at han så ikke vågner så hurtigt, søger flasken igen og er ked af det...

Mange børn har også en del uro i 6 måneders alderen. De har svært ved at koble fra, når de skal sove, svært ved at finde fysisk ro. Han får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, og vågner, græder, har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Han kan altså godt vågne om natten, fordi han har brug for stillingskift.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han virker generelt mere utilfreds, også om dagen, hvor han helst vil underholdes, leges med, aktiveres og kan have svært ved at ligge for sig selv.. og når du så leger med ham, så er intet rigtig godt nok, legetøj osv. bliver hurtigt kedeligt.

Han øver også flere og flere lyde - både læbelyde, brummende lyde og høje skrig, nogle gange kan han skrige så højt, at han forskrækker sig selv... Og om natten kan han også have flere lyde, som du ikke nødvendigvis skal reagere på. Nogle gange er det drømmelyde, og han skal have lov til at komme videre i søvnen på egen hånd, andre gange er det helt reelt, at du beroliger og betrygger, lader ham mærke dig. Du skal derfor forsøge at vurdere om hans gråd om natten skyldes drømme og naturlig uro, hvor du skal lade ham være, eller om du skal hjælpe ham, berolige og betrygge...

Tandfrembrud kan også give gråd og uro om natten... det varer dog ofte et par dage, så er tanden brudt frem og gråden og uroen stopper igen...

Ondt i ørerne kan også spille ind i denne alder...

Det lyder umiddelbart alderssvarende det du fortæller og det lyder som om, at I er inde i en periode, som er lidt svær - men det er en periode.. Jeg håber at ovenstående giver lidt ro og også giver lidt idé til, hvad du kan forsøge dig med :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre