Urolig ved sengetid

23. august 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Urolig ved sengetid

Kære Helen

Jeg har et spørgsmål vedr. putning af min datter. Jeg har en dejlig datter på 10 mdr. som har ændret sin adfærd ved putning. Min datter har altid haft svært ved at "koble fra" og falde til ro selv, men jeg har ved hjælp af amning kunne hjælpen hende i søvn. Vi har tidligere haft en god rytme med putningen, som har set således ud:

Kl. 19 får hun godnatgrød
Ca. kl. 19.20 får hun skiftet ble, får børstet tænder og puttet i natdragt.
Ca. 19.30 læser vi en godnat historie hvorefter hun ammes til hun er døsig. Ofte lykkes det at lægge hende i hendes egen seng hvorefter hun sover videre. Andre gange kræver det lige et forsøg til. Hun sover normalt kl. 20, hvilket jeg har fornemmet, har fungeret godt.

På det sidste er der sket det, at min datter ligger meget uroligt når hun ammes og hun vil ikke amme længe nok til at blive døsig. (Nogle dage er det startet allerede ved grød tid, hvor hun begynder at sidde meget uroligt i sin stol.) Vi har så forsøgt at lægge hende til at sove i hendes egen seng. Her tumler hun rundt. Hun bliver til sidst frustreret og ked af det over, at hun ikke kan finde ro. På intet tidspunkt ligger hun stille, men hun rejser sig hele tiden op, falder bagover, hiver i sengeranden osv. I starten gør hun det som sjov, men hurtigt bliver hun utrolig ked af det. Det tager som regel 1-1,5 time med gråd før hun giver efter og lader sig amme i søvn.

Vi har prøvet at putte ...

Annonce

... hende tidligere og senere. Vi har forsøgt at gå fra værelset, men have døren på klem så hun kan høre os. Vi har prøvet at svøbe hende, at få hende til at falde til ro med en bamse og nusseklud. Vi har sunget, fortalt flere godnathistorier, båret rundt på hende, ligget med hende i vores seng, men det virker som om, at intet hjælper.

Jeg har ligeledes forsøgt at holde en hånd på hende, lægge hende hver gang hun rejser sig osv. Hun bliver bare mere og mere frustreret og bliver ved med at græde. Nogle gange har jeg kunne få hende til at stoppe med at græde ved at tage hende op. Hun falder ikke i søvn, men bliver bare stille. Når hun bliver lagt igen begynder gråden igen.
Min datter har aldrig ville tage sut. Vi har prøvet at introducere den igen, men den er mere et legetøj end et redskab til ro.

Vores SP siger, at med den alder hun har kan hun godt finde ro selv, men jeg har endnu ikke oplevet det. Jeg oplever mere, at hun kører sig selv op til et punkt hvor hun giver efter overfor amningen. Hvis hun ikke får den amning, fortsætter hun. Jeg har endnu ikke oplevet, at hun er gået omkuld af udmattelse.

Jeg føler, at vi har prøvet alt, men intet hjælper.

Hvordan får jeg min datter til at finde ro og falde i søvn? Når hun ikke længere vil finde ro med amning.

Min datter er endnu ikke startet vuggestue, men gør det her om en lille måneds tid.

Med venlig hilsen
En mor med en urolig datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.