Brev:
Urolig ved sengetid
23. august 2020
Alder:
10 mdr.
Urolig ved sengetid
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål vedr. putning af min datter. Jeg har en dejlig datter på 10 mdr. som har ændret sin adfærd ved putning. Min datter har altid haft svært ved at "koble fra" og falde til ro selv, men jeg har ved hjælp af amning kunne hjælpen hende i søvn. Vi har tidligere haft en god rytme med putningen, som har set således ud:
Kl. 19 får hun godnatgrød
Ca. kl. 19.20 får hun skiftet ble, får børstet tænder og puttet i natdragt.
Ca. 19.30 læser vi en godnat historie hvorefter hun ammes til hun er døsig. Ofte lykkes det at lægge hende i hendes egen seng hvorefter hun sover videre. Andre gange kræver det lige et forsøg til. Hun sover normalt kl. 20, hvilket jeg har fornemmet, har fungeret godt.
På det sidste er der sket det, at min datter ligger meget uroligt når hun ammes og hun vil ikke amme længe nok til at blive døsig. (Nogle dage er det startet allerede ved grød tid, hvor hun begynder at sidde meget uroligt i sin stol.) Vi har så forsøgt at lægge hende til at sove i hendes egen seng. Her tumler hun rundt. Hun bliver til sidst frustreret og ked af det over, at hun ikke kan finde ro. På intet tidspunkt ligger hun stille, men hun rejser sig hele tiden op, falder bagover, hiver i sengeranden osv. I starten gør hun det som sjov, men hurtigt bliver hun utrolig ked af det. Det tager som regel 1-1,5 time med gråd før hun giver efter og lader sig amme i søvn.
Vi har prøvet at putte hende tidligere og senere. Vi har forsøgt at gå fra værelset, men have døren på klem så hun kan høre os. Vi har prøvet at svøbe hende, at få hende til at falde til ro med en bamse og nusseklud. Vi har sunget, fortalt flere godnathistorier, båret rundt på hende, ligget med hende i vores seng, men det virker som om, at intet hjælper.
Jeg har ligeledes forsøgt at holde en hånd på hende, lægge hende hver gang hun rejser sig osv. Hun bliver bare mere og mere frustreret og bliver ved med at græde. Nogle gange har jeg kunne få hende til at stoppe med at græde ved at tage hende op. Hun falder ikke i søvn, men bliver bare stille. Når hun bliver lagt igen begynder gråden igen.
Min datter har aldrig ville tage sut. Vi har prøvet at introducere den igen, men den er mere et legetøj end et redskab til ro.
Vores SP siger, at med den alder hun har kan hun godt finde ro selv, men jeg har endnu ikke oplevet det. Jeg oplever mere, at hun kører sig selv op til et punkt hvor hun giver efter overfor amningen. Hvis hun ikke får den amning, fortsætter hun. Jeg har endnu ikke oplevet, at hun er gået omkuld af udmattelse.
Jeg føler, at vi har prøvet alt, men intet hjælper.
Hvordan får jeg min datter til at finde ro og falde i søvn? Når hun ikke længere vil finde ro med amning.
Min datter er endnu ikke startet vuggestue, men gør det her om en lille måneds tid.
Med venlig hilsen
En mor med en urolig datter