Svar: Søvn - 12 uger

13. august 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng - og stort tillykke med 12 ugers dagen :)

Du fortæller, at jeres dreng er født 4 uger før tid - det betyder, at han er født mellem uge 35+0 og 36+6 og man kalder dette for senpræmature børn. Disse børn har ofte svært ved at bearbejde indtryk og kan have lettere ved at blive stresset af forskellige påvirkninger - simpelthen fordi tiden i livmoderen er blevet afkortet, og deres hjerne derfor naturligt er lidt mere umoden, end hvis barnet var født til termin. Og det kan derfor godt være forklaringen på, hvorfor jeres dreng virker ekstra tryghedssøgende og har brug for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt.

Samtidig er du måske nødt til at korrigere hans alder lidt, så han aldersmæssigt på visse punkter måske svarer mere til en 2 måneders baby og ikke så meget hans egentlige 3 måneders alder. Det er helt okay, Det skal nok ændre sig stille og rolig med tiden og alderen udligne sig mere og mere, det er blot for at sige, at det tryghedsbehov du fornemmer hos ham kan have en helt naturlig forklaring :)

Det lyder som om, at amningen fungerer rigtig godt. Det er super dejligt og du skal endelig blive ved med at amme ham. Det lyder også som om, at han får sit suttebehov fint stillet ved brystet og ikke har behov for en sut - og ja - der er børn, som nærmest får kvalme af sutten og som ikke har behov for den.

Det vil være rigtig godt, hvis du ammer ham, som en fast del af hans putteritual. Når han ligger i din favn, dier ved brystet, så får han ud over dejlig mælk i maven også hjælp til at finde ro, koble fra og falde i søvn. Og det er trygt og dejligt for ham. Du må dog gerne så småt begynde at arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at slippe brystet, før du putter ham til lur.

Du må også gerne svøbe ham. Det kan være svært i disse dage, hvor det er så varmt, men måske i et tyndt bomuldsklæde. Det at være svøbt vil minde om at være i din favn, svøbet vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, ligesom dine arme gør og skiftet fra din favn og ned hvor han skal sove, vil ikke føles så voldsomt, hvis han er svøbt. Det gør det lettere at flytte ham fra dig.

Jeg vil anbefale dig, at du starter med at amme ham, herefter skifter du ham, så han vågner lidt op ...

Annonce

... til dåd, får en dejlig ren ble osv. og i forbindelse med at du skifter ham, så svøber du ham. Og så ammer du ham igen, for at amme ham til ro og hjælpe ham med at falde i søvn. Du skal dog her se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han ligger slap i dine arme, har mælk i mundvigene, øjnene kan slet ikke fokusere - her putter du ham fra dig. Stille og roligt flytter ham fra din favn og ned hvor han skal sove.

Han skal altså flyttes døsig, der hvor han næsten sover, men dog kan registrere, at han bliver flyttet fra dig. Put ham i liften eller barnevognen og sving eller tril ham lidt, så han på den måde lulles videre ind i søvnen. Han er stadig svøbt og føler sig holdt, du er lige ved siden af ham, kan berolige med dine hænder osv. så han kan mærke dig.

Det vil også være rigtig godt, at du nogle gange vælger at lægge dig med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen. Han må gerne falde i søvn ved siden af dig på denne måde, det giver ham masser af tryghed og nærhed og samtidig lærer han netop at falde i søvn liggende og uden at skulle bevæges og vugges. Det er derfor også fint at gøre det på denne måde og gradvist kan du så forsøge at øge afstanden mellem jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis han kan ligge ved siden af dig og ikke ligge på din brystkasse og sove. Hvis han ligger ved siden af dig og far sover et andet sted, så han har plads nok omkring sig, så kan du stadig berolige med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. så han hele tiden mærker, at han ikke er alene, men samtidig også lærer at sove lidt på afstand af dig. Det er super, at I har en babynest, den må du naturligvis også gerne putte ham i :)

Så giv ham den nærhed og fysiske kontakt, som han naturligt har behov for og prøv så samtidig om du gradvist og stille og roligt kan øge afstanden lidt mellem jer - ved at svøbe ham og putte ham fra dig på det rette tidspunkt og ved at amme ham liggende og vænne ham til på den måde at falde i søvn ved siden af dig og ikke på dig :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Børn & Søvn"...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder