Svar: Søvn - 12 uger
13. august 2020
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng - og stort tillykke med 12 ugers dagen :)
Du fortæller, at jeres dreng er født 4 uger før tid - det betyder, at han er født mellem uge 35+0 og 36+6 og man kalder dette for senpræmature børn. Disse børn har ofte svært ved at bearbejde indtryk og kan have lettere ved at blive stresset af forskellige påvirkninger - simpelthen fordi tiden i livmoderen er blevet afkortet, og deres hjerne derfor naturligt er lidt mere umoden, end hvis barnet var født til termin. Og det kan derfor godt være forklaringen på, hvorfor jeres dreng virker ekstra tryghedssøgende og har brug for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt.
Samtidig er du måske nødt til at korrigere hans alder lidt, så han aldersmæssigt på visse punkter måske svarer mere til en 2 måneders baby og ikke så meget hans egentlige 3 måneders alder. Det er helt okay, Det skal nok ændre sig stille og rolig med tiden og alderen udligne sig mere og mere, det er blot for at sige, at det tryghedsbehov du fornemmer hos ham kan have en helt naturlig forklaring :)
Det lyder som om, at amningen fungerer rigtig godt. Det er super dejligt og du skal endelig blive ved med at amme ham. Det lyder også som om, at han får sit suttebehov fint stillet ved brystet og ikke har behov for en sut - og ja - der er børn, som nærmest får kvalme af sutten og som ikke har behov for den.
Det vil være rigtig godt, hvis du ammer ham, som en fast del af hans putteritual. Når han ligger i din favn, dier ved brystet, så får han ud over dejlig mælk i maven også hjælp til at finde ro, koble fra og falde i søvn. Og det er trygt og dejligt for ham. Du må dog gerne så småt begynde at arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men lige når at slippe brystet, før du putter ham til lur.
Du må også gerne svøbe ham. Det kan være svært i disse dage, hvor det er så varmt, men måske i et tyndt bomuldsklæde. Det at være svøbt vil minde om at være i din favn, svøbet vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, ligesom dine arme gør og skiftet fra din favn og ned hvor han skal sove, vil ikke føles så voldsomt, hvis han er svøbt. Det gør det lettere at flytte ham fra dig.
Jeg vil anbefale dig, at du starter med at amme ham, herefter skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd, får en dejlig ren ble osv. og i forbindelse med at du skifter ham, så svøber du ham. Og så ammer du ham igen, for at amme ham til ro og hjælpe ham med at falde i søvn. Du skal dog her se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han ligger slap i dine arme, har mælk i mundvigene, øjnene kan slet ikke fokusere - her putter du ham fra dig. Stille og roligt flytter ham fra din favn og ned hvor han skal sove.
Han skal altså flyttes døsig, der hvor han næsten sover, men dog kan registrere, at han bliver flyttet fra dig. Put ham i liften eller barnevognen og sving eller tril ham lidt, så han på den måde lulles videre ind i søvnen. Han er stadig svøbt og føler sig holdt, du er lige ved siden af ham, kan berolige med dine hænder osv. så han kan mærke dig.
Det vil også være rigtig godt, at du nogle gange vælger at lægge dig med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen. Han må gerne falde i søvn ved siden af dig på denne måde, det giver ham masser af tryghed og nærhed og samtidig lærer han netop at falde i søvn liggende og uden at skulle bevæges og vugges. Det er derfor også fint at gøre det på denne måde og gradvist kan du så forsøge at øge afstanden mellem jer.
Det vil være rigtig godt, hvis han kan ligge ved siden af dig og ikke ligge på din brystkasse og sove. Hvis han ligger ved siden af dig og far sover et andet sted, så han har plads nok omkring sig, så kan du stadig berolige med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. så han hele tiden mærker, at han ikke er alene, men samtidig også lærer at sove lidt på afstand af dig. Det er super, at I har en babynest, den må du naturligvis også gerne putte ham i :)
Så giv ham den nærhed og fysiske kontakt, som han naturligt har behov for og prøv så samtidig om du gradvist og stille og roligt kan øge afstanden lidt mellem jer - ved at svøbe ham og putte ham fra dig på det rette tidspunkt og ved at amme ham liggende og vænne ham til på den måde at falde i søvn ved siden af dig og ikke på dig :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om Børn & Søvn"...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske