Søvn - 12 uger

13. august 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn - 12 uger

Hej Helen.

Min søn på 12 uger imorgen har et enormt stort behov for tryghed. Han har altid foretrukket at sove hos mig, men gennem de sidste 5-7 uger har det været meget forstærket og jeg har på ingen måde kunne ligge ham fra mig.

Jeg har prøvet med vikle/bæresele, men det vil han bestemt ikke. Jeg øver med barnevogn, men han skriger efter et par min (også til trods for god forberedelse, (han er mæt, træt, har bøvset rigtig godt af, har eleveret hovedet med et håndklæde under madrassen, jeg snakker med ham, nusser ham osv), men han skriger alligevel efter et par minutter og stopper ikke før han er hos mig igen.

Sut vil han heller ikke have, han kaster nærmest op, når vi forsøger (vi har prøvet mange sutter). Han er ammebarn og spiser meget/hyppigt, jeg tolker det også som et stort behov for tryghed, for nogle gange skal han bare ligges til og så falder han i søvn.

Vores største problem er om natten, hvor han heller ikke vil ligge selv. Det ...

Annonce

... første og længste stræk han tager på 3 timer, lykkes det mig at få ham til at ligge i babynest ved siden af mig, men derfra skriger han hvergang jeg prøver - ligegyldigt om jeg ligger ham med det samme eller venter til han sover tungt.

Jeg har læst alt tekst der er om sikker samsovning og jeg ved godt, det ikke er sikkert og ikke bør forekomme, men det betyder at jeg sover med ham enten liggende i min arm, eller på min mave, simpelthen for at jeg får lidt søvn også. Vi ligger midt i sengen med puder under begge mine arme, så jeg sikre han ikke triller nogle vegne. Men alligevel får jeg dårlig samvittighed hver morgen, men jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.

Han er egentlig en enormt mild dreng, græder sjældent så længe jeg er hos ham og har ham tæt.

Han spiser rigtig flot, tager flot på, sover flot (hos mig), følger sin udvikling osv. Han er født 4 uger for tidligt ved kejsersnit.

Jeg håber, du vil komme med lidt inputs. Tak for på forhånd :-(

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39