Svar: 23 mdr. falde i søvn selv

10. august 2020

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det faktisk er gået så godt med at vænne Asta til egen seng i eget værelse - og netop udnytte at I skulle flytte - godt klaret! Så langt så godt :)

Er I sikre på, at Asta ikke bliver forvirret af, at I sidder der, er på stolen, stadig venter på, at hun skal sove? Jeg tænker, at hun med den alder hun har, godt ved at I ikke forsvinder hvis I går, men stadig er der.. og at det faktisk godt kan forvirre hende unødigt, når I bliver siddende.

Jeg er helt med på, at det at I sidder der er for at give hende tryghed, men nogle gange virker det modsat, fordi I jo sidder, kikker i et blad, forsøger at ignorere hende osv. hvorfor hun er nødt til at finde på en masse, hoppe rundt osv. for at få jeres kontakt. Det er simpelthen mærkeligt for hende, at I sidder der og ikke vil lege, snakke, hygge - og derfor kan hun ikke finde ro. Og hun lærer, at hun netop skal hoppe rundt og være uroligt for at I ser hende og reagerer på hende...

Derfor er løsningen ofte, at I enten stiller jer og laver noget praktisk - og det virker tilsyneladende ikke - eller - at I går kortvarigt fra hende for på den måde at signalere, at I ikke sidder der for at vente på, at hun sover. Det er vigtigt, at I forsøger at opføre jer helt normalt, - når hun skal sove, så kan hun roligt være i sin seng, mor og far er i stuen. I kikker naturligt ind til hende og er kun kortvarigt væk, men I holder fast i, at det er sovetid...

Hvis I er der, så er det for at berolige og betrygge, det er for at hjælpe hende til at koble fra og finde den sidste ro, som gør, at hun kan overgive sig til søvnen. I sidder der ikke for blot at sidde der, I kikker ikke væk, læser blande eller andet, som hun ikke forstår, hvorfor I gør, og som derfor forvirrer hende for meget.

Derfor tænker jeg også, at I ikke skal stille jer 2 meter væk, for det vil også virke underligt på hende, hvorfor står I der, henne ved bordet...? Det er bedre, at I går. Og nej, det er ikke meningen, at plasteret skal rives af hurtigt, men det er okay, at I putter hende kærligt, hun har sin puttebamse, I ved at hun er klar til at sove, puttetidspunktet er rigtigt. alt op til putning er klaret med bad, godnatmåltid osv. Det er sovetid for hende - og så ...

Annonce

... puttes hun med kærtegn, bamse, godnatsang - og hvis hun så begynder at hoppe rundt, så går I ud. I er kun kortvarigt væk, så kommer I tilbage, hjælper hende med igen at blive lagt ned, kærtegner, beroliger osv. og vurderer så om I atter er nødt til at gå, for at hun kan finde ro og finde ud af, at det er sovetid, eller om I skal blive... .

I behøver sandsynligvis ikke gå fra hende mere end et par gange, så forstår hun godt, at det er sovetid, og at hun roligt kan lægge sig til at sove, for I er der, passer på hende...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Er hun dybt ulykkelig, så skal I naturligvis ikke gå fra hende, og hvis far lige nu har bedre held med at putte og det lykkes uden gråd, så er det fint at prioritere, at far er den som putter lige nu... Det kan naturligvis også godt være, at det bare slet ikke fungerer hos jer at gå fra lillepigen lige nu - og det er naturligvis også helt okay. Her kan det faktisk nogle gange også være en rigtig god løsning, hvis I kan sætte jer og læse en godnathistorie for hende. På den måde kan I stadig være der, prioriterer tiden ved sengekanten og giver hende den tryghed, som hun måske viser behov for. Og så er der den fordel ved en godnathistorie, at I sidder ved siden af sengen, læser højt imens hun ligger i sin egen seng. I læser, viser billeder, skifter side, læser, viser billeder igen, bladrer, læser igen osv. Og her må I gerne stille et lille krav om, at hun skal lægge sig ned, for at I læser. I må gerne side "læg dig ned skat, læg dig ned, så læser jeg igen" eller lignende. Så hun på den måde finder ud af, at hvis hun gerne vil høre historie, så skal hun ligge stille og lytte - og der er derfor god grund til netop at lægge sig og ikke hoppe rundt. Hvis hun hopper rundt, så går I eller også så læser I ikke, men ligger hun stille, så er det hyggeligt, og I sidder og læser, viser billeder osv. :)

Nogle børn har også stor glæde af en godnatsang - evt. deres egen godnatsang. Se f.eks. Norly & Friends. Det giver mulighed for, at I stadig kan læse godnathistorie, synge sang - og så afspille hendes godnatsang, når I går fra hende, så hun har lidt at lytte til, finde roen til og måske derfor ikke bliver så ked af, at I går... bare en tanke :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder