Svar: Varige søvnproblemer
4. august 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder umiddelbart som om, at lillesøster måske er ved at være lidt mere sulten og måske også begynder at have behov for lidt fast rytme og rutine dagen igennem...
Hun er blevet 5 måneder, og hun er opmærksom og rigtig godt igang om dagen, hun lyder til at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, hvilket er super dejligt, og generelt er hun også en glad pige. Du fortæller dog, at hun helst skal falde i søvn med brystet og beskriver hvordan du ofte må amme hende af 3 omgange, før hun falder til ro, ligesom du fortæller, at du om aftenen har forsøgt med flaske, - og det kan gøre hende mere roligt.. og så vågner hun generelt kl 04.. Altsammen måske tegn på, at du skal begynde med lidt skemad...
Jeg vil anbefale dig, at du starter op med lidt grød til frokost. Start med smagsprøver og øg langsom til ca ½ dl grød. Når hun kan spise ½ dl. grød på dette tidspunkt uden problemer, maven fungerer osv. så indfører du lidt grøntsagsmos om aftenen, så hun får ½ dl to gange dagligt - grød og mos. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Du skal stadig amme hende, før du putter hende, men skemaden vil på sigt forhåbentlig være med til at gøre, at hun så falder til ro netop med amningen og derefter så kan sove et fint søvnstræk. Med på lidt skemad i maven og efterfølgende amning skulle hun gerne blive lidt mættere og samtidig vil det være med til at skabe lidt mere rytme, så dagene ikke skrider for jer og så det hele også kan passes ind i forhold til den 2årigs hverdag og behovet her...
Det vil også være rigtig godt, at du gravist øver, at hun ikke længere skal falde i søvn med brystet i munden. Hun skal stadig ammes, men prøv om du kan flytte hende fra dig - ned i seng eller barnevogn - før hun sover helt. Ikke vågen, men døsig. Det vil sige der, hvor hun næsten sover, men dog lige når at registrere, hvor hun ligger. Det vil være godt, at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove og ikke falder i søvn i din favn, flyttes og så pludselig vågner op og bliver ked af det, fordi hun oplever, at hun ligger et andet sted. Det kan være utrygt for hende.
Du må naturligvis fortsat gerne supplere med en flaske, hvis du fornemmer, at det giver ro. Der er bestemt fordele ved flaske - far kan give flasken og på den måde komme lidt på banen, og du får frigivet lidt tid til jeres 2årige, som naturligt også har brug for sin mor:)
Mit forslag til en dagsplan, som du kan forsøge at følge, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver til max ½ dl. grød. Det kan være majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød. Vand af kop.
Ammes (og suppleres evt. med en flaske) og puttes til middagslur - måske kl 13, det afhænger helt af, hvor lang formiddagluren har været...
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en powernap... Det vil være rigtig godt, at du fortsat forsøger at putte hende til denne lur - med mindre hun sover en god lang middagslur og ikke står op før dette tidspunkt, så må hun naturligvis gerne springe luren over. Du må gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, hvis det kan få hende til at overgive sig til søvnen. Igen må du gerne nå dertil, hvor hun slipper brystet før hun sover helt :)
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos til max ½ dl. Dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer. Indtil da ammer du om aftenen efter behov.
Ammes (og suppleres evt. med flaske) og puttes til natten - måske omkring kl 20, det afhænger af, hvor meget hun har sovet i løbet af dagen...
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller tilbydes drømmeflaske og sover videre.. Alt efter hvornår hun ammes, så kan hun godt have behov for en amning kl 03, hvor efter hun så vil sove videre.. og på den måde kan opvågningen 04 også nogle gange undgås. Vær opmærksom på at hun måske netop vågner 04, fordi hun har brug for ekstra mælk...
Du beskriver, at du går igang med putteritual, skifter, giver nattøj på, synger sag og lægger hende på armen for at vugge hende - men hun skriger og protesterer, også selvom du ammer lige inden. Og du ender derfor ofte med at amme hende i søvn.
Det lyder for mig som om, at du forsøger at putte hende for tidligt og uden hjælp nok - og hun har naturligt stadig brug for brystet. Det er derfor godt, hvis du ammer hende og så skal du se på hendes øjne, hendes signaler. Lyt til vejrtrækningen, prøv at lægge hende fra dig, når du kan se og høre, at hun næsten sover, put hende stille fra dig, stå med hænderne på hende, så hun stadig kan mærke dig, mærke at du er nær. Ligger hun i barnevognen så tril den lidt og ellers så brug dine hænder til at vugge hende lidt, så du på den måde luller hende ind i søvnen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske