Svar: Varige søvnproblemer

4. august 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder umiddelbart som om, at lillesøster måske er ved at være lidt mere sulten og måske også begynder at have behov for lidt fast rytme og rutine dagen igennem...

Hun er blevet 5 måneder, og hun er opmærksom og rigtig godt igang om dagen, hun lyder til at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, hvilket er super dejligt, og generelt er hun også en glad pige. Du fortæller dog, at hun helst skal falde i søvn med brystet og beskriver hvordan du ofte må amme hende af 3 omgange, før hun falder til ro, ligesom du fortæller, at du om aftenen har forsøgt med flaske, - og det kan gøre hende mere roligt.. og så vågner hun generelt kl 04.. Altsammen måske tegn på, at du skal begynde med lidt skemad...

Jeg vil anbefale dig, at du starter op med lidt grød til frokost. Start med smagsprøver og øg langsom til ca ½ dl grød. Når hun kan spise ½ dl. grød på dette tidspunkt uden problemer, maven fungerer osv. så indfører du lidt grøntsagsmos om aftenen, så hun får ½ dl to gange dagligt - grød og mos. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.

Du skal stadig amme hende, før du putter hende, men skemaden vil på sigt forhåbentlig være med til at gøre, at hun så falder til ro netop med amningen og derefter så kan sove et fint søvnstræk. Med på lidt skemad i maven og efterfølgende amning skulle hun gerne blive lidt mættere og samtidig vil det være med til at skabe lidt mere rytme, så dagene ikke skrider for jer og så det hele også kan passes ind i forhold til den 2årigs hverdag og behovet her...

Det vil også være rigtig godt, at du gravist øver, at hun ikke længere skal falde i søvn med brystet i munden. Hun skal stadig ammes, men prøv om du kan flytte hende fra dig - ned i seng eller barnevogn - før hun sover helt. Ikke vågen, men døsig. Det vil sige der, hvor hun næsten sover, men dog lige når at registrere, hvor hun ligger. Det vil være godt, at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove og ikke falder i søvn i din favn, flyttes og så pludselig vågner op og bliver ked af det, fordi hun oplever, at hun ligger et andet sted. Det kan være utrygt for hende.

Du må naturligvis fortsat gerne supplere med en flaske, hvis du fornemmer, at det giver ro. Der er bestemt fordele ved flaske - far kan give flasken og på den måde komme lidt på banen, og du får frigivet lidt tid til jeres 2årige, som naturligt også har brug for sin mor:)

Mit forslag til en dagsplan, som du kan forsøge at følge, ser således ud:

Tidlig ...

Annonce

... morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes smagsprøver til max ½ dl. grød. Det kan være majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød. Vand af kop.

Ammes (og suppleres evt. med en flaske) og puttes til middagslur - måske kl 13, det afhænger helt af, hvor lang formiddagluren har været...

Eftermiddag 16-16.30: Ammes

Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en powernap... Det vil være rigtig godt, at du fortsat forsøger at putte hende til denne lur - med mindre hun sover en god lang middagslur og ikke står op før dette tidspunkt, så må hun naturligvis gerne springe luren over. Du må gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, hvis det kan få hende til at overgive sig til søvnen. Igen må du gerne nå dertil, hvor hun slipper brystet før hun sover helt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos til max ½ dl. Dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer. Indtil da ammer du om aftenen efter behov.

Ammes (og suppleres evt. med flaske) og puttes til natten - måske omkring kl 20, det afhænger af, hvor meget hun har sovet i løbet af dagen...

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller tilbydes drømmeflaske og sover videre.. Alt efter hvornår hun ammes, så kan hun godt have behov for en amning kl 03, hvor efter hun så vil sove videre.. og på den måde kan opvågningen 04 også nogle gange undgås. Vær opmærksom på at hun måske netop vågner 04, fordi hun har brug for ekstra mælk...

Du beskriver, at du går igang med putteritual, skifter, giver nattøj på, synger sag og lægger hende på armen for at vugge hende - men hun skriger og protesterer, også selvom du ammer lige inden. Og du ender derfor ofte med at amme hende i søvn.

Det lyder for mig som om, at du forsøger at putte hende for tidligt og uden hjælp nok - og hun har naturligt stadig brug for brystet. Det er derfor godt, hvis du ammer hende og så skal du se på hendes øjne, hendes signaler. Lyt til vejrtrækningen, prøv at lægge hende fra dig, når du kan se og høre, at hun næsten sover, put hende stille fra dig, stå med hænderne på hende, så hun stadig kan mærke dig, mærke at du er nær. Ligger hun i barnevognen så tril den lidt og ellers så brug dine hænder til at vugge hende lidt, så du på den måde luller hende ind i søvnen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke