Svar: Stadig meget amning om natten
20. juli 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og ja, det giver bestemt mening, det du skriver:)
Der er ingen tvivl om, at flere ting spiller ind hos jer - for det første er det en forudsætning, at jeres datter spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem og om aftenen, for at hun kan undvære mælken om natten. Det er samtidig også nødvendigt, at du holder igen med mælken om natten, for at skabe appetit nok til rigtig mad om dagen.
Derudover så er jeres datter nu i separationsfasen, hvilket betyder, at hun motorisk og mentalt øver sig i at være på afstand af dig. Om dagen er hun begyndt at trille omkring, kravle, rejse sig ved møblerne og hun sidder derfor ikke længere helt så meget på skødet, som hun gjorde tidligere. Og for at hun kan separere sig, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til og det betyder, at hun i denne periode ofte vil klynge sig lidt ekstra og også kan være ekstra brystsøgende.
Det er dog vigtigt, at du holder fast i antallet af amninger, de fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet - før middagslur, aften og sen aften - og det vil sige, at hun ikke længere skal ammes efter midnat. At du ikke ammer hende betyder dog ikke, at hun ikke stadig har brug for din nærhed og brug for at mærke dig, men mor og brystet er ikke længere det samme - og hun kan få masser af nærhed og tæt kontakt, uden at du giver hende brystet. Alternativt kan far tage over om natten efter midnat, da han også kan give masser af nærhed og tæt kontakt, men af gode grunde jo ikke kan amme.
Og så lyder det også som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af brystet og favnen for at kunne sove.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Det er de ting og ritualer, som vi har og bruger i forbindelse med at vi går i seng. Voksne læser måske i en bog, små børn får ofte bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng, og hun forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af den voksne. Hvis jeres datter forbinder det at sove med at være i favn og få bryst, så vil hun vågne igen og igen hele natten og vil ikke kunne sove videre, før du atter tager hende op i din favn, lægger dig med hende, eller giver hende brystet i munden.
Det er ofte en god idé med gradvise ændringer, så hun f.eks. først lærer at sove uden bryst og favn om dagen og derefter lærer det om aftenen. Og det lyder faktisk som om, at hun godt kan sove uden bryst og favn i løbet af dagtimerne - så det er super godt. nogle af de rutiner hun har om dagen, skal I derfor forsøge at overføre til aftenen. Det kan f.eks. være at du ammer, og derefter putter hende i tremmesengen med en putteklud, sut, kærtegn, godnatsang eller lignende...
Gradvise ændringer betyder også, at hun nogle gange er nødt til at lære at sove uden brystet, før hun kan sove uden favn. Så det kan godt være, at I stadig skal lade hende sove tæt med en af jer, så hun kan mærke jer, få nærhed - uden at hun så ammes. Og ja, her er det et problem, når I ligger tæt i dobbeltsengen, fordi hun kan dufte din mælk og det er simpelthen for fristende at ligge foran mælkebaren. Du bør derfor sove med en t-shirt på, så hun ikke selv kan tage brystet, når hun har lyst. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan øge den fysiske afstand mellem jer, så hun ammes og puttes i egen seng derefter. Og hvis dette ikke er muligt, så lad far tage over, fordi han som sagt kan give nærhed men ikke amme, så den mulighed er ligesom udelukket.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge med en aftenrytme, hvor I spiser aftensmad sammen, derefter giver jeres datter et bad, frotterer hende godt med håndklædet, smører hende med creme osv. Så tilbydes hun en godnatgrød, som kan give lidt ekstra mæthed til natten, ammes og puttes - helst i egen seng.
Sen aften skal hun atter ammes, og du må gerne amme hende fra begge bryster og derefter putte hende tilbage i egen seng igen. Eller I kan vælge at give en flaske, som du også spørger til. Det kan være en fordel, fordi I ved præcist, hvor meget hun har drukket. Far kan også give flaske og mor derfor gå tidligere i seng og sove et andet sted og far derfor tage over, berolige og hjælpe. Modermælkserstatning kan også nogle gange mætte mere end modermælk... MEN flaske kan være en lige så uhensigtsmæssig søvnassociation som brystet, så det er ikke meningen, at jeres datter skal falde i søvn med flasken eller pludselig vænnes til at drikke flaske i stedet for brystet hver 2 time natten igennem. Det er ikke meningen, at hun skal have flaske i stedet for bryst eller mere mælk - det er meningen, at hun skal lære at sove igennem uden mælk om natten.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og tager imod det kærlige lille skub til at komme videre. I har begge (alle 3) brug for sammenhængende nattesøvn :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske