Brev:
Op i armene ved putning til nat
20. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Op i armene ved putning til nat
Kære Helen,
Tak for dit seneste meget brugbare svar.
Det er siden lykkes os at putte helt uden bold, omend vi stadig enkelte dage har måtte have hende op og i armen de sidste få minutter, indtil roen indfinder sig helt hos hende. Det er stadig som om, at i det øjeblik hun er lige ved at overgive sig til søvnen, så kæmper hun med det aller sidste for ikke at falde i søvn. Dette selvom øjnene faktisk har været lukket et stykke tid.
Et par aftener er det dog lykkes at putte på højst 10 minutter; hun er færdig med at lege og viser tydelige træthedstegn, hvorefter vi har kunne ligge hende i sengen, give hende flasken og efterfølgende sover hun. Det er lige i øjeblikket ret uforudsigeligt, hvordan putningen vil gå, uagtet om dagen har budt på mange indtryk og stimuli, eller ej. Som afslutning på mit første brev har jeg nok blot brug for at høre, at det vel selvfølgelig er okay at tage hende i armen til sidst, når hun synes at kalde på tryghed og ro?
Jeg fornemmer virkelig, at hun med hendes motoriske udvikling ret tidligt er påbegyndt en opdagelsesrejse, som ved dagens afslutning kan blive lidt for stor en mundfuld. Om dagen er der sjældent noget at mærke. Hun sover godt i sin barnevogn og falder hurtigt i søvn her. Og det selvom vi nu har lagt hende i selen, hvilket jeg med hendes kropslige aktivitet havde forventet ville blive en udfordring. Men det er faktisk som om, at det giver hende ro ikke at kunne ligge sig i alverdens stillinger.
Endnu engang tak for et rigtig godt, brugbart (og skuldersænkende) svar.
Kærlig hilsen
Jannie