Svar: Op i armene ved putning til nat

20. juli 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jannie

Tak for dit brev og rigtig godt, at du skriver tilbage :) Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og hvor er det bare godt gået! Lillepigen har lettere ved at overgive sig til søvnen og sover langt bedre nu, og I har fået mere ro på. Bibehold endelig den gode gænge!

Og ja, naturligvis må du tage hende op, når du fornemmer, at hun har behov for ekstra tryghed og ro, for at kunne slippe dagen og overgive sig til søvnen. Hun er motorisk rigtig godt igang, og det gør det ekstra svært for hende at koble fra - og her hjælper fysisk kontakt og nærhed ofte. Når du tager hende op, så hjælper du hende med at holde sammen på sig selv - fysisk, men det virker ofte også mentalt - så hun får slappet af og netop finder ind i søvnen. Det er så fint.

Det, du skal være opmærksom på er, at hun ikke begynder at skulle være i favn hele tiden for at kunne sove. Det er stadig godt, at du forsøger at putte hende i sengen (eller barnevognen om dagen), så hun lærer at sove på afstand af dig og lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove.

Det er også godt at medtænke, at du måske kan hjælpe hende til fysisk ro, uden at hun kommer op i armene. ...

Annonce

... F.eks. kan det nogle gange hjælpe, hvis du kan samle og holde hendes hænder på brystkassen, så hun ikke kan "ligge og flagre" med armene og på den måde holder sig selv igang. På samme måde som selen i barnevognen er med til at give hende fysisk ro, så kan du også nogle gange med dine hænder hjælpe til fysisk ro der, hvor du ønsker, at hun skal sove.

Nogle børn har også glæde af et lidt tungere tæppe eller en dyne med kugler, lidt tyngde eller andet, at blive puttet i en sovepose, som er med til at give dem følelsen af at blive holdt osv. Andre børn bliver dog irriterede af dette og frustreret over, hvis de ikke kan skifte stilling under søvn og hos jer tænker jeg, at det er vigtigt at finde balancen. Netop fordi hun motorisk er så aktiv, så har hun naturligt brug for at kunne skifte stilling, når hun sover, og vil føle sig hæmmet, hvis I begrænser hende - men modsat kan hun også have brug for at føle sig holdt for at sove....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så at hjælpe hende med at føle sig holdt ved indsovning, men give hende mulighed for stillingsskift undervejs i søvnen vil måske være det, som hjælper hende (og jer) bedst på sigt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!