Svar: Op i armene ved putning til nat
20. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Jannie
Tak for dit brev og rigtig godt, at du skriver tilbage :) Dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og hvor er det bare godt gået! Lillepigen har lettere ved at overgive sig til søvnen og sover langt bedre nu, og I har fået mere ro på. Bibehold endelig den gode gænge!
Og ja, naturligvis må du tage hende op, når du fornemmer, at hun har behov for ekstra tryghed og ro, for at kunne slippe dagen og overgive sig til søvnen. Hun er motorisk rigtig godt igang, og det gør det ekstra svært for hende at koble fra - og her hjælper fysisk kontakt og nærhed ofte. Når du tager hende op, så hjælper du hende med at holde sammen på sig selv - fysisk, men det virker ofte også mentalt - så hun får slappet af og netop finder ind i søvnen. Det er så fint.
Det, du skal være opmærksom på er, at hun ikke begynder at skulle være i favn hele tiden for at kunne sove. Det er stadig godt, at du forsøger at putte hende i sengen (eller barnevognen om dagen), så hun lærer at sove på afstand af dig og lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove.
Det er også godt at medtænke, at du måske kan hjælpe hende til fysisk ro, uden at hun kommer op i armene. F.eks. kan det nogle gange hjælpe, hvis du kan samle og holde hendes hænder på brystkassen, så hun ikke kan "ligge og flagre" med armene og på den måde holder sig selv igang. På samme måde som selen i barnevognen er med til at give hende fysisk ro, så kan du også nogle gange med dine hænder hjælpe til fysisk ro der, hvor du ønsker, at hun skal sove.
Nogle børn har også glæde af et lidt tungere tæppe eller en dyne med kugler, lidt tyngde eller andet, at blive puttet i en sovepose, som er med til at give dem følelsen af at blive holdt osv. Andre børn bliver dog irriterede af dette og frustreret over, hvis de ikke kan skifte stilling under søvn og hos jer tænker jeg, at det er vigtigt at finde balancen. Netop fordi hun motorisk er så aktiv, så har hun naturligt brug for at kunne skifte stilling, når hun sover, og vil føle sig hæmmet, hvis I begrænser hende - men modsat kan hun også have brug for at føle sig holdt for at sove....
Så at hjælpe hende med at føle sig holdt ved indsovning, men give hende mulighed for stillingsskift undervejs i søvnen vil måske være det, som hjælper hende (og jer) bedst på sigt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske