Svar: 5 måneder og hjælp til døgnrytme

14. juni 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter - og velkommen til :)

Nogle børn får tendens til at powernappe, og nogle gange fungerer det super fint med de 4 korte lure i løbet af dagen.. men andre gange fungerer det ikke særlig godt, og da jeres datter ofte vågner grædende, og hurtigt bliver pylret igen, så lyder det som en rigtig god idé at arbejde på lidt længere lure. Jeg synes derfor ikke, at du lige nu "bare skal acceptere, at hun er en powernapper", som du skriver... :)

Det er rigtig fint, at hun er begyndt med lidt skemad, da det på sigt vil hjælpe til lidt mere rytme og påvirke hendes indre ur - og dermed også hendes fornemmelse for, hvornår det er tid til at spise, være aktiv og tid til at sove... Så på den måde vil tiden også arbejde lidt for jer.

Jeg vil anbefale, at du i en perioder forsøger at lægge et bad ind midt på dagen. Badet vil være med til at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil samtidig også forlænge hendes vågenperiode lidt, og hvis du så samtidig afslutter med god frottering med håndklædet, lidt babymassage og lignende, så kan det være med til at gøre, at hun måske kan sove en lidt længere middagslur og på den måde kan hendes to lure midt på dagen slåes sammen til en lur - og hun kan derved komme til at sove 3 lure dagligt.

Det kan også være en overvejelse værd, om du skal lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, når hun skal sove - og blive liggende hos hende, i hvert fald indtil hun er kommet over det punkt, hvor hun plejer at vågne op. Når hun ofte vågner ca 40 minutter efter hun er faldet i søvn, så er det sandsynligvis fordi hun skifter søvnstadie der og hvis du kan holde dig hos hende og være parat med dine hænder, nærhed, evt. brystet og på den måde holde hende sovende, så vil det være rigtig godt. så vil hun måske pludselig kunne sove 1.5 time, og det vil kunne gøre en verden til forskel hos jer.

Det betyder ikke, at du så for evigt og altid skal amme hende liggende i din seng og blive liggende hos hende, men hvis du kan gøre det i en periode (måske 2-3 uger) så kan det være med til at påvirke hendes indre ur til netop at behøve en længere sammenhængende lur og på den måde hjælpe hende til at sove videre - på egen hånd - eller hvor du måske bare skal lægge en berolignede ...

Annonce

... hånd på hende og så kommer hun videre i søvnen igen.

Det vil sige, at en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder

Sen morgen 8.30: Ammes og puttes til dagens første lur

Formiddag 10: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage osv. efter behov...

Ammes og puttes til middagslur, måske kl 12 og hjælpes til at sove en længere lur her ved at du f.eks. lægger dig med hende...

Eftermiddag 15.30-16: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Ammes ofte også her og sover videre... Selvom hun tidligere har kunne sove 6 timer uden mælk, er det ikke sikkert, at hun kan det mere, og de fleste børn har i 4 måneders alderen behov for en amning om natten... I takt med, at hendes indtag af skemad om dagen sættes op og hun stadig ammes før hver lur, så vil hun sandsynligvis i 6 måneders alderen igen kunne begynde at kunne sove uden mælken midt nat :)

Som du kan se, så foreslår jeg, at du i en periode forsøger at lægge dig med hende midt på dagen, men hvis du vil forsøge det samme om morgenen, for at se om du på den måde kan gøre morgenluren længere, så er det også helt fint... Jo længere morgenluren er, jo senere vil hun sandsynligvis skulle puttes til sin middagslur, og på den måde vil hendes rytme naturligt rykke sig - og antallet af lure også blive mindre...

Brug endelig også gerne en putteklud, bestemte kærtegn, berolignede ord osv. som det lyder som om, at du allerede gør - så disse ting også giver genkendelighed og tryghed og derfor på sigt kan hjælpe hende til at komme videre i søvnen :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej, og til sidst vil jeg lige nævne, at så længe hun ammes, og brystet naturligt er en del af hendes putteritual, så er det svært for far at komme på banen i forhold til putning. Hvis det er jeres plan, at far skal kunne putte, og at far måske skal overtage barsel, så er det derfor en overvejelse værd, om I skal introducere en flaske.. bare en tanke, fordi du nævner det med far i dit brev :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.