Brev:
5 måneder og hjælp til døgnrytme
14. juni 2020
Alder:
5 mdr.
5 måneder og hjælp til døgnrytme
Hej Helen
Jeg skriver til dig da jeg håber du kan være behjælpelig med at få indført lidt mere rytme i vores hverdag. Min datter på 5 måneder er sund, rask og som udgangspunkt glad og veltilpas, men søvnen driller ofte lidt. Hun har mange opvågninger om natten og hun har svært ved at tage længere søvnstræk. Dette gælder også om dagen hvor hun powernapper. Dette mønster er dog ret nyt, da hun tidligere har været i stand til at tage lange lure på op til 3 timer, samt flere gange har sovet i 6 timer i træk om natten.
Dagen starter senest kl 6, hvor hun er meget frisk og kan ikke ammes i søvn, hvilket jeg også er helt okay med. Hun er meget glad og tilpas indtil kl ca 8-8:30, hvor hun bliver træt. Hun ammes og bliver lagt i altanbarnevognen, hvor hun altid vågner med et kæmpe skrig efter 40-50 min. Her er hun aldrig udhvilet - hvis jeg tager hende ind er hun fortsat meget træt efter blot 30 min. Som regel lykkedes det mig at få hende til at sove yderligere ca 40 min, dog kan jeg gennem babyalarmen høre at hun sover meget uroligt her og jeg skal flere gange ud og vugge hende lidt.
Efter den første lur får hun lidt grød, som hun endnu ikke helt er fortrolig med, men det går den rigtige vej. Hun er nu vågen i 2 timer, hvorefter vi som regel går en tur med barnevognen. Dog sover hun aldrig mere end 40 min på turen.
Eftermiddagsluren er af samme varighed, hvorfor vi altid ender med at måtte tage endnu en lille lur inden hun lægges til natten omkring kl 19:30. På dette tidspunkt er hun meget træt og virker frustreret. Far har desuden ofte svært ved at ‘komme på banen’ da det kun er mor der duer når hun er så ked af det.
Hun får grød igen omkring kl 17:30-18 alt afhængig af hvornår hun sover.
Det virker som en ond cirkel der er svær at bryde. De korte lure gør det umuligt for hende at holde sig vågen i længere tid af gangen. Hun gnider sig i øjnene, gaber og småklynker. Den sidste halvdel af dagen er lidt stressende og faktisk sjældent særlig hyggelig, fordi hun virker ked og uoplagt - man skal være konstant ‘på’ for at hun ikke bliver pylret.
Kan du mon hjælpe os til spore os ind på en bedre rytme og måske skære ned til 3 lure i stedet for 4 (eller 5 som det nogle dage også bliver til) eller skal jeg bare finde mig i at hun er en ‘powernapper’? Det eneste tidspunkt hun virker tilpas og veludhvilet er om morgenen inden den første lur samt de første 45 min efter en lur.
Ser frem til at høre fra dig