5 måneder og hjælp til døgnrytme

14. juni 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 måneder og hjælp til døgnrytme

Hej Helen

Jeg skriver til dig da jeg håber du kan være behjælpelig med at få indført lidt mere rytme i vores hverdag. Min datter på 5 måneder er sund, rask og som udgangspunkt glad og veltilpas, men søvnen driller ofte lidt. Hun har mange opvågninger om natten og hun har svært ved at tage længere søvnstræk. Dette gælder også om dagen hvor hun powernapper. Dette mønster er dog ret nyt, da hun tidligere har været i stand til at tage lange lure på op til 3 timer, samt flere gange har sovet i 6 timer i træk om natten.

Dagen starter senest kl 6, hvor hun er meget frisk og kan ikke ammes i søvn, hvilket jeg også er helt okay med. Hun er meget glad og tilpas indtil kl ca 8-8:30, hvor hun bliver træt. Hun ammes og bliver lagt i altanbarnevognen, hvor hun altid vågner med et kæmpe skrig efter 40-50 min. Her er hun aldrig udhvilet - hvis jeg tager hende ind er hun fortsat meget træt efter blot 30 min. Som regel lykkedes det mig at få hende til at sove yderligere ca 40 min, dog kan jeg gennem babyalarmen høre at hun sover meget uroligt her og jeg skal flere gange ud og vugge hende lidt.

Efter den første lur får hun lidt grød, som hun endnu ikke helt er fortrolig med, men det går den rigtige vej. Hun er nu ...

Annonce

... vågen i 2 timer, hvorefter vi som regel går en tur med barnevognen. Dog sover hun aldrig mere end 40 min på turen.

Eftermiddagsluren er af samme varighed, hvorfor vi altid ender med at måtte tage endnu en lille lur inden hun lægges til natten omkring kl 19:30. På dette tidspunkt er hun meget træt og virker frustreret. Far har desuden ofte svært ved at ‘komme på banen’ da det kun er mor der duer når hun er så ked af det.

Hun får grød igen omkring kl 17:30-18 alt afhængig af hvornår hun sover.

Det virker som en ond cirkel der er svær at bryde. De korte lure gør det umuligt for hende at holde sig vågen i længere tid af gangen. Hun gnider sig i øjnene, gaber og småklynker. Den sidste halvdel af dagen er lidt stressende og faktisk sjældent særlig hyggelig, fordi hun virker ked og uoplagt - man skal være konstant ‘på’ for at hun ikke bliver pylret.

Kan du mon hjælpe os til spore os ind på en bedre rytme og måske skære ned til 3 lure i stedet for 4 (eller 5 som det nogle dage også bliver til) eller skal jeg bare finde mig i at hun er en ‘powernapper’? Det eneste tidspunkt hun virker tilpas og veludhvilet er om morgenen inden den første lur samt de første 45 min efter en lur.

Ser frem til at høre fra dig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder