Svar: Min søn på 9 år har svært ved at falde i søvn
13. juni 2020
Alder:
9 år
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 9 år er 10.5 time i døgnet. Nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, men det er det behov, som du skal gå ud fra. Det betyder, at hvis han f.eks. skal op kl 6.30-6.45 om morgenen, for at kunne møde i skole kl 08, så vil han skulle i seng omkring kl. 20.
Det er rigtig godt, at du bruger tid ved sengekanten om aftenen, og har prioriteret at sidde lidt hos ham, tale om dagen, læse bøger osv. Det er rigtig fint, at han ikke skal gå i seng selv, men at du netop prioriterer lidt tid hos ham.. men ikke 1-3 timer.
Du skriver, at når du taler med ham om, at han skal gå i seng selv, så kan du se, at han ikke er tryg ved det. Du kan se det, men han siger det ikke selv? Det er naturligt, at han kan være utryg ved, at du vil lave jeres rutiner om, han har jo haft de samme rutiner i 9 år, og det er naturligt svært, når tingene pludselig ændres... og det kan han godt vise utryghed eller usikkerhed overfor, men det er ikke det samme, som han kan ikke kan klare det. Det er derfor vigtigt, at du "ikke tolker på hans signaler", men i stedet taler med ham om, at der skal ske nogle ændringer, hvorfor og hvordan.
Du skriver, at han selv har sagt, at det ikke længere er nødvendigt, at du læser og synger. Og det er super fint, så langt så godt. Jeg tænker, at du derfor skal tale med ham om, hvad han gerne vil have om aftenen og så skal I sammen finde en metode, som kan hjælpe ham til at finde ro. Det lyder som om, at I har nogle fine aftenrutiner, og dem skal du naturligvis holde fast i. Måske har han glæde af en få en kop te - man kan få "godnat-te" og det vil måske hjælpe ham, at han ved at han får en kop te, som hjælper ham med at finde ro.
Det er rigtig fint, at han selv gør klar til at gå i seng, tager nattøj på, børster tænder (evt. med hjælp fra dig) og derefter skal han så i seng. Du kommer ind og siger godnat, sidder lidt hos ham, som der nu er behov for, og så går du ud.
Han må meget gerne ligge og læse i en bog, da det naturligt vil gøre ham lidt træt, ligesom han også kan ligge og lave små opgavebøger eller lignende. Han skal helst ikke ligge med iPad og telefon, som vil appellere til vågenhed, men meget gerne en bog. Du skal ikke kræve, at han skal sove, det er helt okay, at han har brug for tid til at finde ro og falde søvn. Og han må gerne bruge tiden på at ligge og læse, men han ligger i sin seng, hvilket han kan være helt tryg ved, for du er i stuen og du kikker naturligt ind til ham en gang imellem. Og forhåbentlig er han så faldet i søvn på et af de tidspunkter, hvor du kommer ind til ham.
Det er vigtigt, at du aftaler med ham, hvordan det kan fungere bedst. Hvor længe skal du sidde der, når han puttes? Skal du læse eller synge en sang? Har han brug for at døren står åben, når du går? Må han få et glas vand, hvis han bliver tørstig? Hvor tit kikker du ind til ham? Hvad hvis han kalder på dig? Osv. osv. så I laver lidt aftaler om, hvordan det skal foregå. Han er så gammel, at han naturligt godt kan forklares, at når han sover, så har du nogle praktiske ting, som du er nødt til at tage dig af, lillesøster skal også puttes osv. Men at du naturligt stadig er der for ham, selvom han nu selv skal lære at finde ro.
Du skal naturligvis også forsøge at finde ud af, om der er en særlig grund til, at han har svært ved at sove. Nogle børn protesterer mod søvnen, fordi de ikke trives i hverdagen, bliver drillet i skolen og har det svært.. at holde sig vågen og kæmpe mod søvnen kan være en måde at forlænge tiden før dagen og drillerierne starter igen...
Der er også børn, som ikke kan sove, fordi de bekymrer sig så meget, at man må tale om angst. Der findes forskellige angstformer f.eks. separationsangst, som er "angsten for om du også er der i morgen?", eller det kan være generaliseret angst, som er "men mor, hvad nu hvis?". Hvis jeres drengs søvnproblemer skyldes angst, vil han også have symptomer på angst i hverdagen og ikke kun, når han skal sove. Du skal derfor også overveje, om han generet virker urolig og angst for forskellige ting, og hvordan du/I reagerer på dette.
Så prøv at tale med din dreng om, hvad det er der gør, at det er svært at koble fra og falde i søvn, og hvordan I kan hjælpe hinanden så det kan lykkes. Stil ikke nogen krav om, at han skal sove med det samme han puttes, for ingen kan sove på kommando, men prøv om han kan ligge i sin seng omkring kl. 20 og accepter, hvis han så bruger tid på at falde i søvn. Det er vigtigt, at han ikke føler sig presset og lige nu skal du ikke fokusere på, hvornår han falder i søvn, men snarere holde fokus på, at han bliver i stand til at ligge i sin seng og finde ro på egen hånd :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske